دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تشکیل صف‌های فروش در نمادهای بانک‌ها متعاقب برخی اظهار‌نظرها بود. در بازار دیروز معامله‌گران پس از مدت‌ها شاهد افزایش صف‌های فروش در بازار بودند. صف‌های‌ فروشی که نشان‌دهنده کاهش سطح نقدینگی در بازار و همچنین نگرانی از وضعیت برخی نمادها است؛ در حالی که دیروز بازار به‌دلیل کاهش اعتبارهای معامله‌گران و شرایط انتهای سال دچار کمبود نقدینگی و افزایش فروش‌ها شده است، سخنان مشاور رئیس کل بانک مرکزی در مورد شرایط بانک‌های تجارت و ملت باعث افزایش فروش‌ها در این نمادها و تشکیل صف‌های فروش شد. هر‌چند که فروش برخی معامله‌گران نیز در افزایش عرضه‌ها در گروه بانکی موثر بود، اما سخنان مشاور رئیس بانک مرکزی و انتقادهای کم‌سابقه از بانک‌ها موجب تشکیل صف‌های فروش در این نمادها و پست بانک شد. در این شرایط اما شاخص به مدد چهار نماد سایپا، غدیر، خارک و مپنا از کمند افت رها شد و با رشد ۱۱واحدی به کار خود پایان داد تا روند نوسان‌های اندک شاخص که در اغلب روزهای معاملاتی یک ماه گذشته شاهد بودیم، یک بار دیگر آغاز شود.

در گروه خودرویی دیروز معامله‌گران با شایعات و گمانه زنی در مورد عرضه بلوک مدیریتی سایپا دیزل مواجه بودند. این بلوک امروز روی تابلو می‌رود. در تحولات وابسته به تولید خودروهای سنگین همچنین ایران خودرو دیزل که در افزایش سرمایه ۱۰۱ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ناکام مانده درباره بودجه ۹۶ و نحوه محاسبه سود ناشی از فروش سهام دو شرکت چرخشگر و ایدم توضیح داد. این شرکت که ۲۴ اسفند اقدام به عرضه دو بلوک ۶۰ و ۲۶ درصدی لیزینگ خودرو غدیر و تولید محور خودرو خواهد کرد، اولین پیش‌بینی درآمد سال مالی اسفند آینده را با زیان ۶۳۷ ریالی همراه کرده است. در این میان اداره نظارت بر ناشران بورسی، سوالاتی درباره علت افزایش ۸درصدی هزینه‌های جذب نشده به‌رغم افزایش تولید ۹۶، عدم شناسایی هزینه مالی تسهیلات مالی با توجه به اخذ تسهیلات ارزی، عدم مطابقت در مانده مواد اولیه ۹۴ به ۹۵ و پیش‌بینی خرید و مصرف مواد اولیه و اعلام سود ناشی از واگذاری شرکت‌های ایدم و چرخشگر برای سال مالی ۹۶ مطرح کرده و غلامرضا رزازی مدیرعامل «خاور» درخصوص ابهامات بودجه ۹۶ توضیحاتی داد. براساس این توضیحات ایران خودرو دیزل از واگذاری چرخشگر و ایدم به ترتیب ۹۲ و ۷۹میلیارد تومان سود خواهد کرد. در گروه خودرویی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل‌ جاده‌ای از جایگزینی ۶۵ هزار دستگاه کامیون با سن بیش از ۳۵ سال، با خودروهای جدید خبر داد.

در گروه خودرویی همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تا پایان سال دو قرارداد مشارکت خارجی در حوزه خودرو امضا می‌شود که یکی از آنها در حوزه خودروهای سنگین است. در گروه بانکی، مدیر اداره بین‌الملل بانک سرمایه از ایجاد بانک ایرانی-اروپایی با عضویت ۳ ایرانی و ۴ اروپایی در ترکیب هیات مدیره خبر داد و گفت: سهم ایران ۴۷ درصد و طرف خارجی ۵۳ درصد است. احمد حاجی محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: بانک‌های بین‌المللی، بانک‌های ایران را به لحاظ شفافیت و کارآمدی بررسی کرده‌اند و اکنون قرار است، یک بانک ایرانی- اروپایی با سهام ۴۷ درصدی ایران و ۵۳ درصدی طرف اروپایی در یکی از کشورهای اروپا ایجاد شود.در گروه سیمانی، دیروز رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از بازگشت تخفیف به بازار سیمان و تعویق افزایش قیمت این محصول خبر داد.

عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: با تمام تلاش‌هایی که انجام و گزارش‌هایی که از بازار سیمان تهیه شد، اما هنوز بستر برای برگرداندن قیمت سیمان به نرخ‌های مصوب سال ۱۳۹۳ فراهم نشده است.وی افزود: با وجود اینکه در مقطعی به‌طور امیدوارکننده تخفیف‌ها در عرضه سیمان توسط کارخانه‌ها حذف شده بود؛ اما مجددا با وضعیتی که در زمستان به وجود آمد و رکود ساخت‌و‌ساز موجب کاهش تقاضا شد، کارخانه‌ها از بهمن‌ماه تخفیفات را به این محصول بازگرداندند.وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید سیمان تا انتهای سال با تایید اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکنون حدود ۵۸ میلیون تن سیمان تولید شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به ۶۰ میلیون تن برسد. تولید این محصول نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است. در گروه دارویی دیروز نماد معاملاتی شرکت شیمی دارویی داروپخش پس از افزایش سرمایه و افزایش سود هر سهم بازگشایی شد. در گروه قندی نیز نماد معاملاتی شرکت قند قزوین بازگشایی اما کشف قیمت آن به روزهای آینده موکول شد. در گروه بانکی دیروز بلوک ۱/ ۵ درصدی بانک‌آینده در قیمت پایه تعیین شده یک هزار و ۲۰۷ریال خریداری شد.در مجموع بازار دیروز بازار ضعیفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۴۳میلیاردتومان و در فرابورس به ۱۵۵میلیاردتومان بالغ شد.