دنیای اقتصاد: بورس تهران، فصل بهار را با داد و ستد بیش از ۳۱هزار و ۵۳۱میلیارد تومان به پایان برد. حدود نیمی از این رقم در اختیار ۱۰ کارگزار فعال در بازار سهام بود.بررسی عملکرد ۱۰۶ کارگزاری فعال در بازار سهام نشان از مجموع خرید و فروش ۳۱هزار و ۵۳۱ میلیارد و ۵۶ میلیون تومانی توسط این نهادهای مالی دارد. بر این اساس حدود ۵۰ درصد از این رقم به خرید و فروش ۱۰کارگزاری تعلق داشته است. کارگزاری بانک رفاه کارگران در مجموع خرید و فروش ۲هزار و ۷۶۵میلیارد و ۵۹۵میلیون تومانی را به خود اختصاص داد. به عبارت دیگر این شرکت با کسب ۷۷/ ۸درصد از کل معاملات، برترین کارگزاری در فصل بهار شناخته شد. همچنین کارگزاری صبا تامین با ۲۶/ ۸ درصد، کارگزاری بانک کشاورزی با ۵۲/ ۵ درصد، کارگزاری مفید با ۳۱/ ۵ درصد و بانک ملت با ۱۰/ ۴درصد در رتبه‌های دوم تا پنجم این جدول قرار گرفتند. کارگزاری‌های بهگزین، مبین سرمایه، بانک پارسیان، امین آوید و آگاه نیز دیگر کارگزاری‌های برتر در این مدت بودند که سهمی در محدوده ۲ تا ۳ درصدی از کل معاملات را به خود اختصاص دادند.این در حالی است که عنوان ضعیف‌ترین کارگزاری از لحاظ ارزش معاملات کسب شده به معاملات کارگزاری آبتین استاک اختصاص داشت. این کارگزاری در مجموع فصل بهار تنها خرید و فروش ۱۲میلیارد و ۵۲۶میلیون تومانی را به ثبت رساند.کارگزاری شاخص سهام، ایران سهم، بهین پویا، دنیای نوین، نماد شاهدان، جهان سهم و سهم یار نیز از جمله ضعیف‌ترین کارگزاری‌ها در این مدت بودند که تنها کمتر از ۱/ ۰ درصد از کل ارزش معاملات فصل بهار را کسب کردند.

بررسی عملکرد آنلاین

بررسی عملکرد کارگزاری‌ها در حوزه معاملات برخط (آنلاین) نیز نشان از فعالیت بالای این نهادها در این حوزه دارد. به‌طوری‌که در ۳ ماه نخست سال جاری از ۱۰۶ کارگزار فعال در بورس، ۱۰۳ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. همچنین از کل معاملات صورت‌گرفته در این مدت، بیش از ۶/ ۶ هزار میلیارد تومان سهم خرید و فروش الکترونیکی بوده است. به عبارت دیگر ارزش معاملات آنلاین سهمی در حدود ۹ / ۲۰ درصد از کل معاملات صورت گرفته در فصل بهار را به خود اختصاص داده است.بر اساس این گزارش ۸۵ / ۳۸ درصد از کل معاملات الکترونیکی در ۵ کارگزاری انجام شده است که به ترتیب کارگزاری‌ مفید با حجم خرید و فروش آنلاینی بیش از یک هزار و ۶۷۴میلیارد تومانی، حدود۶ / ۲۱ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داد و در رتبه تخست قرار گرفت. کارگزاری‌های آگاه با ۱۸ / ۵ درصد، فارابی با ۹۶ / ۴‌درصد، مبین سرمایه با ۷۷ / ۳ درصد و بانک کشاورزی با ۳۴ / ۳ درصد رتبه‌های دوم تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. در این میان کارگزاری دنیای نوین با ثبت خرید و فروش آنلاین ۷/ ۱۸ میلیارد تومانی، به‌عنوان ضعیف‌ترین نهاد در حوزه معاملات برخط شناخته شد.

جزئیات معاملات بلوکی

ارزش خرید و فروش خرد و بلوک در سه ماه نخست سال معادل ۸ / ۶۷ درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده ۱۹ درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی ۱۳ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است. در این میان کارگزاری مفید توانست ۷۵/ ۷ درصد از کل ارزش معاملات خرد و بلوک را به خود اختصاص دهد. کارگزاری‌ بانک کشاورزی با اختصاص ۷۷/ ۶‌درصد، کارگزاری آگاه با اختصاص ۸۳/ ۳ درصد، کارگزاری بهگزین با اختصاص ۳۳/ ۳ درصد و حافظ نیز با اختصاص ۲۲/ ۳ درصد از ارزش کل معاملات خرد و بلوک در رده برترین‌ها قرار گرفتند.