افزایش فعالیت سهامداران خرد که از دومین هفته خردادماه آغاز شده بود، در دو روز معاملاتی اخیر با شدت بیشتری دنبال شد. هفته گذشته نیز صنایع کالا‌محور به‌خصوص فولادی‌ها مورد اقبال سهامداران قرار داشتند. در این بین، نگاه سهامداران خرد به‌طورخاص به نماد فولاد مبارکه جلب شد.

بزرگان گروه فلزی از جمله «فولاد» که هفته ماقبل (هفته منتهی به ۹ خرداد) توجه سهامداران به ویژه مالکان حقیقی را جلب کرده بودند. حقیقی‌ها در معاملات هفته منتهی به ۹‌خرداد نیز تاثیر چشمگیری بر روند عمومی بازار و خریدهای این گروه بر‌جا گذاشتند. به عقیده کارشناسان، جذابیت بنیادی سهام گروه فلزات اساسی از جمله مهمترین دلایل افزایش اشتیاق خریداران به جمع‌آوری سهام این گروه است.

به این ترتیب در هفته گذشته جابه‌جایی ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی ثبت شد که حدود ۳۰ درصد از این رقم به سهام فولاد مبارکه تعلق داشت. به‌طوری‌که تغییر مالکیتی در حدود ۸ میلیارد تومان از سبد سهامداران عمده «فولاد» به پرتفوی سهامداران خرد این نماد صورت گرفت.

جزئیات بیشتر از تغییر مالکیت‌‌ها

بازار سهام در حالی معاملات نخستین روز کاری هفته را با رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص کل آغاز کرد که در این روز سهام گروه فولادی و همچنین خودرویی‌ها در کانون توجه معامله‌گران به‌خصوص سهامداران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب روز‌ شنبه ۲۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران حقوقی به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در این میان بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «فولاد» ( بیش از ۵میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان) شکل گرفت. این در حالی است که روز شنبه حقوقی‌ها عرضه‌های متعددی در سهام گروه فولادی داشتند. در این روز شرکت توسعه سرمایه رفاه به‌عنوان سهامدار عمده «فولاد» اقدام به عرضه یک میلیون سهم این شرکت کرد. این حقوقی در معاملات روز چهارشنبه هفته منتهی به ۹ خرداد نیز فروش ۵/ ۱ میلیون سهم فولاد مبارکه را به ثبت رسانده بود.

دیگر نمادهای فولادی نیز وضعیت مشابهی را در بازار روز شنبه تجربه کرد و با عرضه سهم از سوی سهامدارعمده مواجه شدند. فروش ۲۰۰ هزار سهم فولاد خوزستان توسط بانک رفاه کارگران، فروش ۳۷ هزار سهم فولاد خراسان توسط شرکت ساختمانی کار و عرضه ۷۰۰ هزار سهم فولاد هرمزگان جنوب از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر از جمله مهم‌ترین‌ ‌عرضه‌های مزبور بود.

همچنین روز شنبه سهامداران خرد به خرید سهام گروه خودرویی نیز توجه نشان داده که در صدر این خریدها تقاضا برای سهام سایپا قرار داشت. به این ترتیب تغییر مالکیت به ثبت رسیده در نماد «خساپا» با جابه‌جایی ۵/ ۱ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقوقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقیقی دنبال شد.

در مقابل سهامداران عمده به خرید سهام گروه پالایشی تمایل نشان دادند. بیشترین خرید سهامداران عمده در نماد پالایش نفت اصفهان بود. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور حدود یک میلیارد تومان بود. دیگر نمادهای پالایشی از جمله پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس نیز وضعیتی مشابه داشتند و توجه سهامداران عمده را به خود جلب کردند. در دو نماد مزبور صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر اقدام به خرید کرد. به این ترتیب صندوق مزبور خرید ۸۰۰ هزار سهم «شبندر» و خرید بیش از ۹۰۰ هزار سهم «شبریز» را به ثبت رساند.

تداوم خرید سهامداران خرد

روند صعودی حاکم بر بازار سهام روز یکشنبه در حالی ادامه یافت که فعالیت سهامداران خرد به مراتب کم‌حجم‌تر دنبال شد.

خالص خرید حقیقی‌ها در این روز  معادل ۱۱۴ میلیون‌تومان بود.  سهامداران خرد همچنان بیشترین خرید را در نماد «فولاد» داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید ۱/ ۲میلیارد تومانی در این نماد به ثبت رسید. شرکت توسعه سرمایه رفاه در ادامه عرضه‌های خود در سهام «فولاد»، روز یکشنبه نیز ۲میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. به این ترتیب درصد مالکیت خود در سهام فولاد مبارکه را به ۲/ ۷ درصد رساند.

همچنین سهامداران حقیقی در ادامه استقبال از سهام گروه خودرویی، روز یکشنبه نیز به جمع‌آوری سهام این گروه ادامه دادند. در صدر این خریدها دو نماد سایپا و پارس خودرو قرار داشتند. به‌طوری‌که تغییر مالکیت بیش از ۵/ ۱‌میلیارد‌تومانی در نماد «خساپا» و بیش از ۷۰۰ میلیون تومانی در نماد «خپارس» در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی صورت گرفت.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین فعالیت را در نماد تامین سرمایه امید داشتند. به‌طوری‌که خالص خرید ۷۳۰ میلیون تومانی در کارنامه روز یکشنبه این نماد به ثبت رسید.

در این میان بیشترین تحرک از سوی صندوق‌های بازارگردانی این نماد و به منظور جلوگیری از افت قیمت سهم صورت گرفت. خرید ۲ میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت گنجینه امید ایرانیان و خرید ۴ میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امید ایرانیان از جمله این حمایت‌ها بود.

اقبال حقیقی‌ها در هفته منفی خودرو

همانطور که عنوان شد سهامداران خرد بازار در هفته گذشته به خرید سهام گروه خودرویی تمایل نشان دادند. هر چند شاخص صنعت خودرو در هفته مزبور زیان ۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد، اما خالص خرید حقیقی‌ها در این مدت بالغ بر ۳/ ۴میلیارد تومان بود. در صدر این خریدها سهام سایپا قرار داشت که با تغییر مالکیت بیش از ۳ میلیارد تومانی دنبال شد.

در حالی همچنان که اخباری در رابطه با آینده همکاری خودروسازهای بین‌المللی پس از رخدادهای صورت گرفته در برجام به گوش نمی‌رسد، وضعیت بنیادی سهام گروه خودرویی نیز شرایط چندان مطلوب ندارند. پس از سایپا، نوبت به انتشار گزارش ایران‌خودرو رسید؛ «خساپا» هفته اول خرداد ماه اقدام به انتشار صورت مالی سال ۹۶ کرد و تعدیل منفی به نمایش گذاشت.

«خودرو» نیز در تعطیلات این هفته گزارش عملکرد سال مالی ۹۶ خود را بر سایت اطلاع‌رسانی کدال قرار داد و تعدیل منفی ۵۰ درصدی پیش‌بینی سود هر سهم را منتشر کرد. در روزهای معاملاتی آتی واکنش سهامداران به این گزارش قابل تامل خواهد بود.

پالایشی‌ها و خروج سهام عدالت

نمادهای پالایشی نیز از دیگر خبرسازهای هفته گذشته بودند. در حالی افت قیمت ۲/ ۰ درصدی قیمت نفت در هفته منتهی به ۱۸ خرداد ماه، رخ داد که شاخص گروه پالایشی نیز هفته مزبور را با زیان یک درصدی پشت سر گذاشت. اما در این میان حمایت‌های به عمل آمده از سوی سهامداران عمده، مانع از افت قیمت شدید سهام  این گروه شد.

به‌طوری‌که گروه پالایشی در کنار بانکی‌ها از بیشترین حمایت حقوقی‌ها برخوردار شدند. به این ترتیب خالص خرید بیش از ۲ میلیارد تومانی در این گروه به ثبت رسید(به نفع سهامداران عمده). در صدر این نمادها نیز خرید سهام «شپنا» قرار داشت که با تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی در مسیر حقیقی - حقوقی دنبال شد.

اما در این میان شاهد اتفاق دیگری در معاملات روز یکشنبه بودیم؛ نگاهی به تغییر تعداد سهام در نمادهای پالایشگاهی حاکی از فروش سنگین در زیرمجموعه‌های سهام عدالت با تقسیم‌بندی استانی دراین روز دارد. به‌طوری‌که بخش قابل توجهی از سهام عدالت در شرکت‌های پالایشی به فروش رسیده‌است. بر این اساس نیمی از سهام عدالت در شرکت‌هایی از جمله «شبندر»، «شبریز» و «شراز» به فروش رسیده است. فروش یک سوم از سهام عدالت در نماد «شپنا» و ۲/ ۲۲ درصد از سهام عدالت در نماد «شتران» نیز از جمله دیگر عرضه‌های قابل‌توجه در این نمادها بوده است.

10-01