همین یک جمله برای فعالان توییتر کافی بود که دست به‌قلم شوند و با کنایه درباره عملکرد اقصادی دولت تا به امروز بنویسند. برخی این ضرب‌‌المثل فارسی را یادآور می‌شدند که «از کرامات شیخ ما این است که شیره خورد و گفت شیرین است.»برخی هم مانند «ساسان» جک معروف را تعریف کردند که می‌گویند «علت اصلی طلاق، ازدواج است. اگر ازدواج نباشد، طلاق هم پیش نمیاد.»

پیمان مولوی، یکی از فعالان اقتصادی هم به کنایه نوشت: «امروز متوجه شدیم دلیل واقعی افزایش قیمت‌ها تورم است! علم اقتصاد یک قدم رو به جلو نهاد.»

اما مهدی رباطی، یکی از کارشناسان و فعالان بازار سهام جزو معدود افرادی بود که اظهارات معاون اول رئیس دولت سیزدهم را مایه امیدواری دانست. او نوشت: «این گزاره ساده را اغلب دولتمردان نفهمیدند. درک همین گزاره توسط معاون اول رئیس‌جمهور باعث امیدواری است، نه تمسخر؛ ریشه گرانی تورم است و راه‌حل گرانی مهار تورم با راهکارهای علم اقتصاد، نه سرکوب قیمت.»

اما مخبر در مصاحبه‌‌اش جمله دیگری هم داشت که مورد‌توجه کاربران فضای‌مجازی قرار گرفته بود و بسیار درباره آن نوشتند. او گفته بود: «دولت به‌دنبال فراوانی کالا، ثبات قیمت‌ها و ارزانی کالاهاست.» برای کاربران سوال بود که دولت چطور همزمان هم می‌خواهد قیمت کالاها را ثابت نگه دارد و هم پایین بیاورد!

«رئیس‌‌جمهور سابق متهم به اخلال در بورس» هم خبری بود که دیروز‌‌ نایب‌رئیس کمیسیون اصل۹۰ به رسانه‌ها داده بود و در فضای‌مجازی دست‌‌به‌‌دست شد. به گفته او رئیس‌‌جمهور وقت رفتار مجرمانه در بورس و ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام داده که مجلس برای بررسی و پیگیری، مستندات را به رئیس قوه‌قضائیه ارسال کرده‌‌ است تا موضوع رسیدگی شود.

این خبر اما باعث امیدواری یا خوشحالی فعالان بورسی نشد. آنها معتقد بودند این خبر برای سرگرم کردن چند روزه سهامداران است و قرار نیست ضرر آنان جبران شود. در همین حال آنان وضعیت بورس در دولت سیدابراهیم رئیسی را یادآور می‌شدند و می‌‌پرسیدند؛ اکنون که دیگر دولت حسن روحانی روی کار نیست، چرا اوضاع بورس همچنان ناامیدکننده است؟! آنان از نمایندگان مجلس می‌خواستند به‌جای رفتار‌هایی که آن را «نمایشی» می‌‌خواندند برای بهبود اوضاع بازار سرمایه اقدام عملی کنند.

حمید اسدی

حقوقدان بازار سرمایه

اول آذر سالروز تصویب قانون بازار اوراق بهادار مصوب ۱۳۸۴ است. قانونی که پس از ۱۶ سال نیازمند اصلاح جدی جهت تحقق عدالت در بازار سرمایه بوده و اولین رکن تحقق عدالت، جرم‌انگاری کیفری درباره ناهنجاری‌ها، اخلال و خروج از اختیارات قانونی برای همه افراد در بازار سرمایه است.

سیامک قاسمی

اقتصاددان

این روزها Uber بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی جهان است، بدون اینکه حتی یک خودرو داشته باشد و Airbnb بزرگ‌ترین شرکت هتلداری جهان است، بدون اینکه حتی یک اتاق داشته باشد! مدل‌ بیزینس در جهان تغییر کرده است و ما همچنان به‌دنبال فرو‌کردن میخ آهنی در سنگیم!