در این راستا صبح روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه امیرعبداللهیان راهی مسکو شد و رایزنی درباره مذاکرات وین اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دستورکار نشست وزرای‌خارجه دو کشور اعلام شد. این خبر در ادامه برخی شنیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که از اصرار آمریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای یافتن راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جایگزین (در صورت مخالفت روسیه) برای حصول سریع‌تر توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حکایت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد، کافی بود تا گروه‌های موسوم به برجامی با تحریک تقاضا همراه شوند. شرایطی که دو گروه بانک و خودرو را هرچند کم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مقدار اما در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار داد.

واکنش سهام به ریزش نفتی

در مقابل گروه‌های برجامی که روز گذشته پرتقاضا ظاهر شده و به محدوده سبز تابلوی بورس صعود کردند، شاهد کاهش میانگین قیمت‌ها درمیان صنایع کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور بودیم. در این میان گروه فرآورده‌های نفتی بیشترین خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی را نیز تجربه کرد. ماجرا از این قرار بود که قیمت نفت در روزهای اخیر به دلیل ادامه مذاکرات برای آتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بس بین روسیه و اوکراین و نگرانی‌ها درباره تقاضای چین پس از افزایش موارد ابتلا به ویروس‌کرونا به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر رسیده‌‌است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نفتی برنت روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه عقب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نشینی کرد و نفت WTI نیز این کانال را از دست داد. هر دو شاخص نفتی در دو روز اخیر، ۱۰دلار افت داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و در ۸ روز گذشته (اوج اخیر قیمت نفت)، ۳۸ دلار ارزان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. این شرایط سبب شد تا شاخص صنعت گروه فرآورده‌های نفتی، روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه با کاهش حدود ۲/ ۱درصدی مواجه شود و نمادهای پالایشی این گروه، با بیشترین اثرگذاری منفی، مانع از صعود بیشتر شاخص‌کل شوند.

خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز مثبت بورس

با وجود رشد میانگین قیمت‌ها در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اما جریان ورودی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی به گردونه معاملات سهام منفی بود. به این ترتیب روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۷۲ میلیارد‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. افزایش ابهامات درخصوص آینده مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و احیای زودهنگام آن و همزمان تغییر مسیر قیمت‌ها در بازار جهانی، مهم‌ترین عامل بازگشت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به زمین فروش سهام عنوان می‌شود، ضمن آنکه روزهای پایان سال ‌عموما برای بازار سهام با افزایش فروشندگان همراه بوده است. آنگونه که اشاره شد، روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه شاهد افزایش تحرک خریداران در گروه‌های برجامی بودیم. در این‌خصوص می‌توان به دو گروه بانک و خودرو اشاره کرد که در مجموع با خالص خرید ۳/ ۴ میلیارد‌تومانی سهامداران خرد همراه شدند. در صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز صنایع تامین آب، برق، گاز، دستگاه‌هایی برقی و محصولات غذایی قرار داشتند.

در آن‌سوی بازار اما ریزش نفت در بازار جهانی، گروه فرآورده‌های نفتی را در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش جای داد. این صنعت دیروز شاهد انتقال سهامی به ارزش ۸۴‌میلیارد و ۷۱۸‌میلیون‌ تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود، پس از آن دیگر گروه‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور با فشار فروش این دسته از بازیگران بورسی مواجه شدند. در این راستا می‌توان به خالص فروش ۷/ ۳۰ میلیارد‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در گروه فلزات اساسی اشاره کرد. دو صنعت محصولات شیمیایی و کانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی نیز در روندی مشابه به ترتیب شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۴/ ۱۴ و ۳/ ۱۲ میلیارد‌تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران عمده بورس تهران بودند.

بورس سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۱۹/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۲۹ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۷۰ سهم (۵۲درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۴۲ سهم (۴۳ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۶ نماد (۸ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۳ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۱۳ نماد بورسی (۴درصد) به ارزش ۳۹ میلیارد‌تومان بودیم. ارزش معاملات خرد سهام بورسی در این روز ۱۹۵۵ میلیارد‌تومان برآورد شد که رشد روزانه بیش از ۶‌درصدی را نشان می‌داد اما نسبت به روزهای معاملاتی هفته گذشته از کاهش محسوسی حکایت می‌کند.

در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس کاهش ۰۵/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۷ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۷۳ سهم (۵۰ درصد) مثبت و ۶۶ سهم (۴۵ درصد) منفی بود. در این بازار ۱۶ نماد (۱۱ درصد) صف خریدی به ارزش ۳۱ میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۶ نماد فرابورسی (۴ درصد) به ارزش ۲۳میلیارد‌تومان بودیم. در فرابورس شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۶ میلیارد‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در این بازار ارزش معاملات خرد سهام یک‌هزار و ۱۲۰ میلیارد‌تومان برآورد شد.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۴۴ نماد بود. در این میان ۷۱ سهم (۴۹ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۵۷ سهم (۴۰ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۴۰ نماد (۲۸درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۵ میلیارد‌تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۴۲ نماد (۲۹ درصد) با ارزشی بالغ بر ۸۰ میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.