تقلای سهام در مرز روانی

این موضوع و تبعات احتمالی آن درخصوص نرخ ارز و امکان صعود قیمت طلا، حتی گفته می‌شود متواری‌شدن سهامداران از بورس را رقم زده و در هفته‌های اخیر شاهد شدت‌گرفتن خروج سرمایه‌های خرد از این بازار بودیم. گرچه از روند شتاب خروج پول از تالارشیشه‌ای طی هفته گذشته تا حدودی کاسته شده اما کمبود نقدینگی و کاهش چشمگیر حجم معاملات روزانه در راستای افت قابل‌توجه میزان تقاضا، بازار را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است. به اعتقاد کارشناسان بازارسرمایه با توجه به اینکه عملکرد بورس تهران همچون سایر بازارهای دارایی به سرانجام پرونده برجام بیش از متغیرهای اثرگذار دیگر وابستگی دارد و از آنجا که در روند رفت‌و‌آمدها پیشرفت قابل‌توجهی ایجاد نشده بازارهای رقیب از جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران برخوردارند، با این‌حال باید دید معاملات این هفته بازار چگونه پیش خواهد رفت.

معاملات در منگنه نوسان

حرکت جریان دادوستدها بر مدار نوسانی از جمله موضوعات مهمی است که کارشناسان بورسی در این مورد تاکید می‌کنند. حسن رضایی‌پور، کارشناس بازارسرمایه در همین رابطه می‌گوید: وضعیت تالارشیشه‌ای در هفته‌های گذشته نتوانسته انتظارات را برآورده سازد. روند نوسانی فعلی به مسیری فرسایشی تبدیل‌شده که عایدی، جز افزایش سرعت خروج سهامداران را دربر نداشته است. گرچه دماسنج بازارسهام از ابتدای سال ‌تاکنون حدود ۱۰‌درصد افزایش ارتفاع داده اما از آنجا که ترمز قیمت سهام از اواسط اردیبهشت‌ماه کشیده شد این بازار بخش بزرگی از جذابیت‌های خود را برای سرمایه‌گذاران از دست داد.

وی اظهار می‌کند: بررسی وضعیت قیمت سهام از ابتدای سال ‌تاکنون نشان می‌دهد هرگاه بازار در سراشیبی سقوط قرار گرفته، روند دادوستدها بلافاصله از فاز اصلاحی خارج و خیز صعودی برداشته‌اند. تکرار این روند از فروردین‌ماه نشان می‌دهد بازار برای حفظ جذابیت‌های خود آمادگی زیادی برای ورود به روند تعادلی دارد، با این حال اثرگذاری برخی عوامل خارجی نمی‌گذارد هدف فوق محقق شود. در چنین وضعیتی همان‌طور که مشاهده کردیم جریان معاملات در طول هفته همواره با افت و خیز و منگنه نوسانی همراه بوده است. میل به صعود در بازار همچنان وجود دارد اما مقاومت بیش از حد در محدوده ۵/ ۱میلیون واحدی تا حدودی حوصله‌سربر و طولانی شده است. به گفته این کارشناس، معاملات این هفته بازار با توجه به تعطیلی روز یکشنبه احتمالا از دوشنبه مسیر جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

وی توضیح می‌دهد: با توجه به تعطیلی یکشنبه، اولین روز هفته نیز بین‌‌تعطیلات محسوب می‌شود و احتمالا دادوستدها از دوشنبه وارد فاز جدیدی شوند. با توجه به اینکه تا این لحظه از محرک جدی و پر قدرتی که بتواند بازار را تکان دهد، خبری نیست به‌نظر می‌رسد در هفته جاری نیز بازار توام با نوسان دنبال شود. رضایی‌پور با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار و مشکلاتی که این مهم ایجادکرده، عنوان می‌کند: تکنیکالیست‌های بازار معتقدند شکست مقاومت در سطح ۵/ ۱‌میلیون واحد نیازمند محرکی جدی و بنیادی است که این اتفاق هنوز رخ نداده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که کاهش قیمت جهانی فلزات اساسی و نمود آن در نرخ جهانی طلا ممکن است بخشی از سرمایه‌گذاری‌های این بخش را با تردید و درنهایت به سمت بازارسرمایه هدایت کند.

به گفته وی پیش‌بینی‌ها از بازاری آرام در این هفته حکایت می‌کند. با توجه به تعطیلات هفته جاری بعید به‌نظر می‌رسد بازار شاهد رونق جدی در حجم معاملات باشد. تداوم روند نوسانی روزهای قبل احتمالا به روزهای آتی نیز کشیده می‌شود. وی در ادامه اظهار می‌کند: هم‌اکنون بازار با کمبود نقدینگی دست به‌گریبان است و ورودی منابع مالی به این بازار سخت شده. این مهم که دغدغه بزرگی برای بورس‌بازان محسوب می‌شود هم صنایع بزرگ را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و هم صنایع کوچک در این مسیر با تحولات اساسی و بعضا منفی مواجه خواهند شد. در شرایط فعلی اکثر معاملات در نمادهای بزرگ از سوی حقوقی‌ها و دادوستدهای نمادهای کوچک توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شود، بنابراین تا پول جدیدی وارد بازار نشود نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از چشم‌انداز معاملات آتی صنایع بزرگ و کوچک ترسیم کرد. معمولا پول بزرگ صنایع لیدر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ به‌طوری که می‌تواند شرایط بازار را تغییر دهد، اما اگر بازار در معرض ورود پول‌های کوچک قرار بگیرد نمادهای کوچک‌تر و ضعیف‌تر تا حدودی ممکن است تغییر مسیر دهند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است شاخص در روزهای آینده در سراشیبی سقوط قرار بگیرد؟ توضیح می‌دهد: سهامدارانی که در هفته‌های اخیر به‌رغم روند ناامیدکننده قیمت سهام همچنان در بازار باقی‌مانده‌اند، گرچه امید چندانی برای خیز مجدد قیمتی ندارند، اما با توجه به برخی حمایت‌ها در محدوده فعلی بعید به‌نظر می‌رسد وارد صفوف فروش شوند، از این‌رو اصلاح بیش از حد شاخص تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی است. این در حالی است که بازارهای موازی نیز در مدار نوسانی به‌سر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند و امکان خروج پول از بازار سرمایه و کوچ آن به سمت بازارهای دیگر در چنین شرایطی غیرمنطقی است.

در انتظار محرک قوی

بازارسرمایه در انتظار جرقه‌ای برای تغییر مسیر است. این را علی ایمانی، کارشناس بازارسرمایه می‌گوید. در بازاری که پول حرف اول را می‌زند، عدم‌ورود نقدینگی به بازار می‌تواند روند قیمت سهام را به مرور وارد فاز اصلاحی کند. وی جریان دادوستدهای این هفته را نیز همانند دو هفته اخیر ارزیابی و عنوان می‌کند: کاهش قیمت جهانی فلزات امکان خروج سرمایه‌گذاران از این بازار را رقم می‌زند. این امر بر جذابیت‌های بازارسهام خواهد افزود. به‌نظر می‌رسد بخشی از پول‌های آن بخش وارد بورس شود. این کارشناس تاکید می‌کند: بورس نیازمند سیاست‌های بلندمدت و کارشناسی‌شده است. عدم‌شفافیت در برنامه‌های کلان اقتصادی یکی از چالش‌های مهم اهالی بازارسهام در چند سال‌گذشته همراه با عدم‌ثبات در قوانین اقتصاد کلان بوده است.

در واقع یکی از دلایل خروج پول از بازار نیز همین عدم‌اطمینان از وضع قوانین موجود است، اما در کنار این حجم از نااطمینانی برخی عوامل اثرگذار داخلی از افزایش دامنه‌نوسان در بازار اول بورس و فرابورس می‌تواند در این شرایط رکودی واکنش مثبت اهالی بازار را به‌دنبال داشته باشد. گرایش نقدینگی دراین هفته تا حد زیادی به اخبار سیاسی و اقتصادی وابستگی دارد، در غیر این‌صورت گروه‌های کوچک و بزرگی که عمدتا افت زیادی را نیز تجربه کرده‌اند در همین ریل نوسان خواهند کرد. در هفته گذشته بازار در اولین روز از هفته معاملات را منفی پشت‌سر گذاشت. با توجه به اینکه تا این لحظه تغییر اثرگذار قوی برای جذب پول در این بازار وجود ندارد به‌نظر می‌رسد در هفته جاری نیز روند دادوستدها در مدار نوسانی پیش‌ برود.