روز چهارشنبه شاخص‌کل بورس تهران حدود ۲۳/ ۰‌درصد به عقب حرکت کرد و در پایان ساعات معاملاتی در سطح یک‌میلیون و ۹۷۳‌هزار‌ واحدی قرار گرفت. ریزش حدود ۵‌هزار‌واحدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع ۳۲/ ۰‌درصدی شاخص‌کل هموزن همراه بود، به‌طوری‌که نماگر هموزن پس از از‌دست‌دادن کانال ۷۰۰‌هزار‌واحدی، در بیست و پنجمین روز مرداد در ارتفاع ۶۸۴‌هزار و ۹۵۷‌واحدی آرام گرفت. دربین نماگرهای اصلی بازار، شاخص‌کل فرابورس که نماینده سهام فرابورس بازار است، حدود ۳۷/ ۰‌درصد کاهش ارتفاع را تجربه و در بلندی ۲۵‌هزار و ۴۲۰‌واحدی ایستاد. نمادهای «حکشتی»، «همراه» و «رمپنا» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل بورس تهران و نمادهای «فجهان»، «انتخاب» و «آریا» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند.

«شهر»، «سصفها» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش آخرین روز از هفته چهارم معاملاتی بازار سرمایه بودند. در این بین سرمایه‌گذاران در حالی به پیشواز آخرین روز معاملاتی هفته‌جاری رفتند که بازار روز سه‌شنبه نیز ریزش ۹۴/ ۰‌درصدی را تجربه کرده بود و موفق به فتح ابرکانال ۲‌میلیون‌واحدی نشده بود. به‌نظر می‌رسد سطح تاریخی ۲‌میلیون‌واحدی به سد قدرتمندی برای این روزهای بازار تبدیل شده‌است. در هفته‌ای که گذشت انتشار اخبار توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان و خبر آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، نوسان کوتاه‌مدتی در بازار ارز حاکم کرد، با این‌وجود بازار سرمایه توجه چندانی به این اخبار نشان نمی‌دهد. بی‌اعتنایی این روزهای بازار نسبت به چنین اخبار مثبتی حاکی از آن است که دیگر چنین خبرهای کم‌جان بین‌المللی نمی‌تواند آسیب روحی بازار را درمان کند، از این‌رو تا زمانی‌که روند بخصوصی در بازار ارز مشاهده نشود و اعتماد ازدست رفته سرمایه‌گذاران بازنگردد، نمی‌توان به بهبود بازار امیدوار بود. روز سه‌شنبه هیات‌پذیرش مطابق قسمت «ج» بند‌۵ ماده‌۴۱ دستورالعمل پذیرش اوراق‌بهادار در بورس اوراق‌بهادار تهران، تا مهلت زمانی مقرر جهت ارائه صورت‌های مالی سالانه حسابرسی‌شده سال‌مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۴۰۲، حداکثر تا پایان تیر ۱۴۰۳، به شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا جهت خروج از شمولیت ماده‌۱۴۱ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت فرصت داد.

فردین آقا بزرگی copy

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص اوضاع و احوال بازار گفت: بازار روزهای بسیار سختی را پشت‌سر می‌گذارد.تصمیمات مبهم و غیر‌کارشناسی ‌سیاستگذاران، ابهامات مختلف درخصوص تعیین نرخ خوراک و نوسان‌های منفی در بازار ارز از جمله عواملی هستند که فضای غبارآلودی را بر بازار غالب کرده‌اند. بازار در شرایط بسیار دردمندی روزها را سپری می‌کند. تا زمانی‌که سیاستگذاران و تصمیم‌گیران انگیزه‌ای برای احیای روان آسیب‌دیده بازار نداشته باشند، نمی‌توان انتظار روزهای شادابی از بازار سرمایه داشت. بازار ارز یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر بازار است. در همین باب بازار سهام با دقت ذره‌بینی فراز و فرود این اسکناس سبز رنگ را زیرنظر دارد. ارزش معاملات پایین این روزها را نیز می‌توان به ازدست‌رفتن اعتماد سهامداران نسبت داد. در این میان پیش‌بینی می‌شود بازار کم‌رمق متعادلی را برای هفته‌های پیش‌رو داشته باشیم.

ابراهیم سماوی copy

 همچنین ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه روند این روزهای بازار را این‌گونه تشریح کرد: بازار سرمایه در هفته معاملاتی اخیر روند رکودی خود را حفظ کرد. انتشار اخبار مثبت بین‌المللی اتمسفری هیجانی را بر روزهای نخست چهارمین هفته مردادماه حاکم کرد، با این‌وجود بازار چنان‌که انتظار می‌رفت به این اخبار واکنش نشان نداد. در روند کوتاه‌مدت تا زمانی‌که نرخ ارز کمتر از 51‌هزار‌تومان معامله می‌شود، نباید انتظار رشد پرغلظتی از بازار سرمایه داشته باشیم. درصورتی‌که قیمت اسکناس آمریکایی افزایش پیدا کند، به دلیل افزایش انتظارات تورمی، می‌توان شاهد رونق نسبی در بورس باشیم. در شرایط کنونی تا زمانی‌که ارزش معاملات پایین‌تر از 10‌هزار‌ میلیارد‌تومان است و مرهمی بر زخم بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران گذاشته نمی‌شود، نباید منتظر رشد هیجانی و پرشتاب بازار سهام بود. تا زمانی‌که اخبار مثبت تاثیرگذاری به بازار مخابره نشود سریال خسته کننده این روزهای بازار به اتمام نخواهد رسید، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در هفته‌های آتی شرایط متعادلی را دنبال کند.

ایمان رئیسی copy

 ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه شرایط ناخوشایند این روزهای بازار را بدین صورت تشریح کرد: بازار سرمایه این هفته از رونق جذاب ماه‌های اخیرفاصله گرفته‌است. بازار سرمایه از 17 اردیبهشت سال‌جاری وارد فاز اصلاحی شده و همچنان در گرداب رکودی و کم‌رمقی به تنفس مصنوعی خود ادامه داده‌است. هفته گذشته نیز به‌دنبال انتشار اخبار توافق ایران و آمریکا پیرامون تبادل زندانیان و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره، تنها نخستین روز از هفته معاملاتی را تحت‌تاثیر قرار داد و شاهد تشکیل صف‌های هیجانی در برخی نمادها بودیم. با توجه به حال این روزهای بازار پیش‌بینی می‌شود روند متعادل فعلی در هفته‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.