در روزهای گذشته نیز آنچه سبب تغییر فاز نماگرهای سهامی شد، در گام نخست تحت‌تاثیر حواشی مثبت از مذاکره ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و از سوی دیگر وعده‌‌‌های وزیر صمت در خصوص بازار خودرو و تغییر مواضع جدی سیاستگذار در خصوص نرخ خوراک توانست سبب باز شدن روزنه‌ای از امید در میان سرمایه‌گذاران شد. اما همان‌طور که مشاهده کردیم طی روزهای قبل از سرعت جهش نماگرها و رشد قیمت سهام کاسته شده است، به‌طوری‌که با بررسی تابلوی معاملات می‌توان این‌طور استنباط کرد که بازار همچنان با استراتژی قدرتمند احتیاط حرکت می‌کند. در این هفته سرمایه‌گذاران در انتظار دریافت داده‌‌‌های جدید از سوی سیاستگذار خواهند بود، اخباری که به روشن شدن مسیر رشد بازارهای دارایی در کوتاه‌مدت کمک خواهد کرد.

در ماهی که گذشت بازدهی بورس و طلا هر دو منفی گزارش شده است. این مهم از روند رخوت‌انگیز سرمایه‌گذاری در بازارهای مذکور حکایت می‌کند. اما آنچه مسلم است این است که واکنش بازار سهام در مواجهه با اتفاقات اقتصادی، سریع‌تر و آمیخته به هیجان است. به این ترتیب می‌توان بیان کرد که تصمیماتی که اخیرا در بخش نرخ خوراک اتخاذ شده، با همه فراز‌و‌فرودهای آن، اما همچنان اذهان سرمایه‌گذاران را معطوف به خود کرده است. از این منظر که سرمایه‌گذاران به صورت مستمر در حال رصد وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار هستند و نمی‌توانند در این مسیر با اعتماد کامل حرکت کنند. به همین دلیل با توجه به اینکه برخی از گمانه‌زنی‌ها از تداوم کمبود منابع دولت حکایت می‌کند، این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سهام بیش از قبل احتیاط را در دستور کار معاملاتی خود قرار دهند. به نظر می‌رسد بتوان این موضوع را به همه بازارهای دارایی تعمیم داد.

رکود حاکم بر بازارها نیز از جمله عواملی است که شرایطی را رقم زده تا طی آن به دلیل افت میزان نقدشوندگی در سایر بازارها، امکان خروج پول از آنها و هدایت آن به سمت بازار سهام به حداقل برسد. در چنین وضعتی نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز باعث شده تا سرمایه‌گذاران بانک را محلی امن برای دارایی‌های ریالی خود حساب کنند؛ از این رو انتظار می‌رفت که به‌مرور از سرعت رشد نماگرهای سهامی کاسته شود. برآیند بررسی عملکرد ۵ ماه گذشته نیز نشان می‌دهد برخی رخدادها سبب شده تا جریان نقدینگی جامعه تغییر مسیر داده و مجددا به سمت سپرده‌های بانکی برود. با توجه به افت سطح انتظارات تورمی و توقف رشد قیمتی در بازار‌های دلار و سکه، «افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی» سبب شده تا بانک‌های کشور مجددا به میدان رقابت با سایر بازارهای دارایی بازگردند.

این مهم، سیگنالی خطرناک برای بازار سهام محسوب می‌شود، به‌طوری‌که هر گاه بازار سهام به سمت تشدید ریسک‌های موجود گام بردارد، بخشی از پول خارج‌شده از این بخش، وارد سپرده‌های بانکی خواهد شد. در‌حال‌حاضر بانک‌ها به محلی برای پارک پول افراد مبدل شده‌اند. این موارد دست به دست هم داده‌اند تا پول‌های سرگردان وارد بورس نشوند. در این میان ذکر این موضوع از اهمیت فراوانی برخوردار است که افزایش نرخ سود سپرده بانکی، در واقع تسهیل‌کننده مسیر جریان نقد به سمت این بازار ‌است و ممکن است تغییرات را در روند بازار سهام ایجاد کند. اگرچه در ماه‌های قبل بازار سهام رفتار غیر‌قابل‌پیش‌بینی‌ای از خود به نمایش گذاشته و متاثر از فاکتورهای مختلف به سمت روند کاهشی حرکت کرده است، با‌این‌حال به نظر می‌رسد تعطیلات روزهای آتی نیز از روند پرشتاب هفته گذشته بکاهد. کمبود نقدینگی در دو سال اخیر به یکی از معضلات جدی بازار سهام تبدیل شده است. مشکل فعلی بازار کمبود نقدینگی و نبود تقاضای موثر است.