مثلث فستیوال مالی کیش عكس: علی‌محمدی

 روز گذشته، نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی که ۱۵ الی ۱۸ آبان سال جاری در کیش برگزار خواهد شد، انجام شد. در نشست مذکور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با ارائه اطلاعاتی در خصوص شرایط و فراهم‌کردن مقدمات برگزاری این رویداد، به بیان مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه پرداخت. ارائه محصولات و خدمات جدید نهادهای مالی، ارائه آخرین دستاوردها و ابزارهای نوین مالی و آخرین ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور و ایجاد ارتباط سازنده میان نهادهای مالی، از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه به حساب می‌آید.

اهداف برگزاری نمایشگاه

رحیم سرهنگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، درباره کم‌و‌کیف و چگونگی برگزاری نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۲۳هزار مترمربع برگزار خواهد شد و قریب به ۲۰۰ شرکت در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت. حضور فعال نهادهای مالی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این نمایشگاه مطرح است. وی افزود: در دوره جاری سعی شده این نمایشگاه صرفا نمایشگاهی برای ارائه محصولات یا خدمات جدید نهادهای مالی نباشد، چرا که یکی از اهداف اصلی این نمایشگاه این است که شبکه‌ای از فعالان نهادهای مالی ایجاد کند.

از جمله مهم‌ترین اهداف این رویداد می‌توان به ارائه آخرین دستاوردها و ابزارهای نوین مالی و آخرین ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد. علاوه بر مشارکت نهادهای مالی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در کشور، در این رویداد ارائه خواهند شد. از اهداف دیگر این نمایشگاه، ایجاد ارتباط سازنده میان نهادهای مالی است که سعی بر آن خواهد شد تا این موضوع به عنوان یکی از دستاوردهای نمایشگاه ثبت شود. ایجاد هم‌افزایی بین فعالان بخش خصوصی و نهادهای مالی نیز از دیگر اهداف برگزاری رویداد مذکور است.

مثلث مشارکت‌کنندگان در رویداد

اتفاق ویژه‌‌ای که در نمایشگاه سال جاری قابل‌ردیابی خواهد بود، حضور پررنگ سه ضلع حاکمیت، نخبگان و فعالان اقتصادی و مالی، نخبگان و صاحب‌نظران علمی حوزه مالی است. این حضور سبب خواهد شد امور مربوط به قانون‌گذاری و دستورالعمل‌نویسی به صورت روان‌تری در آینده انجام گیرد. ضلع دوم مثلث، یعنی ارتباط بین دولت و نخبگان علمی، به دولت کمک خواهد کرد در تصمیم‌گیری‌های خود از یک اجماع علمی کمک بگیرد و قوانین بهتری وضع کند. ضلع سوم، ارتباط بین فعالان حوزه بازارهای مالی است که به ارتقای صنعت مالی کشور کمک شایانی خواهد کرد و سعی بر این شده که نقش عوامل مذکور در نمایشگاه آبان‌ماه پررنگ‌تر از سالیان قبل باشد.

در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ نشست و رویداد و کارگاه طراحی شده است که مخاطبان به فراخور علایق خود می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند و سعی شده برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی و تنظیم شود که سلایق مختلف را پوشش دهد. بنابراین می‌توان گفت حضور و شرکت در نمایشگاه علاوه بر اینکه فرصت سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد کرد، سبب خواهد شد فرصت تبادل تجربه نیز ایجاد شود و به‌نوعی مانند یک دوره فشرده ارتقای توانمندی‌های مالی است. امید است استفاده از ظرفیت‌های این نمایشگاه، موجبات ارتقا و شناخته‌تر شدن هرچه بیشتر حوزه‌های مختلف بخش پولی و مالی کشور را فراهم آورد.

نهادهای علمی و اقتصادی مشارکت‌کننده

 با توجه به تجربه ۹ سال گذشته، تمام سعی بر آن بوده تا همه آن چیزی را که شرط میزبانی برای مهمانان و فعالان در این نمایشگاه است، به جا آوریم و کلیه مقدمات و زیرساخت‌ها در آمادگی کامل قرار دارند تا بتوانند به بهترین نحو پذیرای شرکت‌کنندگان در این رویداد مهم باشند. از جمله دانشگاه‌های فعال در این نمایشگاه می‌توان به دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و آزاد اشاره کرد که در این رویداد حضور فعالی خواهند داشت. یکی از نکات جالب توجه نمایشگاه پیش رو این است که امسال حضور پررنگ سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه مالی کشورهای همسایه را خواهیم داشت و به طور خاص از ۱۰ کشور، هیات‌هایی برای حضور در این نمایشگاه به کیش سفر خواهند کرد. از جمله این کشورها می‌توان به روسیه، ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، چین و سوئیس اشاره کرد که هیات‌های علمی و اقتصادی برای این نمایشگاه ارسال خواهند کرد.

موضوع دیگر این است که با توجه به ظرفیت‌های کشورهای عضو بریکس، از سفرای این کشور نیز برای شرکت در این نمایشگاه دعوت به عمل آمده است تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. بنابراین نمایشگاه، فرصت بسیار مغتنمی برای ایجاد ارتباط مالی و اقتصادی با کشورهای فوق خواهد بود. نکته بعدی نیز این است که یک پاویون خاص در این نمایشگاه برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه صنعت مالی در نظر گرفته شده است. از آنجا که صنایع IT و ICT از حوزه‌هایی هستند که آینده صنعت مالی را در کشور رقم خواهند زد و در کشور نیز استارت‌آپ‌های مالی بسیار خوبی شکل گرفته است، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، همه شرکت‌های دارای دستاورد در صنعت مالی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. سوالی که شاید در این اثنا برای برخی از مخاطبان ایجاد شود این است که چرا این رویداد باید در جزیره کیش یا در یک منطقه آزاد برگزار شود؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت در جزیره کیش و سازمان منطقه آزاد کیش روی چهار حوزه تمرکز شده و با مطالعه‌ای که روی جنبه‌های مزیت‌ رقابتی این جزیره نسبت به سایر جزیره‌ها انجام شده، چهار صنعت انتخاب شده است. اولین صنعت، صنعت گردشگری است که مشخصا دلیل این انتخاب به زیبایی‌ها و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این جزیره برمی‌گردد. حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین صنعت خدمات نفت و گاز و پتروشیمی به ترتیب دومین و سومین صنعت موردتوجه در جزیره کیش هستند. صنعت چهارم که به واسطه قوانین تسهیل‌شده در مناطق آزاد، در جزیره کیش توجه ویژه‌ای به آن می‌شود، صنعت مالی است. این نمایشگاه به خاطر اینکه به صنعت مالی مرتبط است، برای سازمان منطقه آزاد کیش از اهمیت فراوانی برخوردار است و سعی بر این است که با تمام قوا، کلیه مناسبات و الزامات برگزاری این نمایشگاه به نحو احسن فراهم شود.

از جمله شرکت‌ها و نهادهای همراه سازمان منطقه آزاد کیش در این مسیر که جزو متولیان اصلی برگزاری این نمایشگاه هستند، می‌توان به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، وزارت امور اقتصاد و دارایی، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی ایران، بانک مرکزی، سازمان خصوصی‌سازی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد که کمک شایانی به فرآیند برگزاری این نمایشگاه خواهند کرد.