شاخص نوسانات Cboe، به‌عنوان معتبرترین معیار اندازه‌‌‌‌‌‌گیری نگرانی سرمایه‌گذاران وال‌‌‌‌‌استریت، روز جمعه همزمان با سقوط شاخص S&P ۵۰۰ به بالاترین سطح خود در حدود هفت ماه گذشته رسید. شاخص معیار بازار سهام آمریکا اکنون نسبت به اواخر ماه ژوئیه (زمانی‌که به بالاترین سطح خود در سال‌جاری رسیده بود)، هشت‌درصد افت کرده‌است. البته این شاخص کماکان از آغاز سال، ‌‌‌‌‌رشد ۱۰‌درصدی را نشان می‌دهد. براساس گزارش تحلیلی خبر‌‌گزاری رویترز، ‌‌‌‌‌دارایی‌هایی که بتوانند به سرمایه‌گذاران برای عبور از «توفان» فعلی کمک کنند، محدودند.

ارزش ین ژاپن به کم‌‌‌‌‌ترین حد خود درمقابل دلار آمریکا در یک سال‌گذشته رسیده و در اتفاقی بی‌‌‌‌‌سابقه، انتظار می‌رود اوراق دولتی آمریکا برای سومین سال‌متوالی با زیان سالانه مواجه شوند. درهمین حال، ‌‌‌‌‌ بازده اوراق خزانه ۱۰‌ساله آمریکا، ‌‌‌‌‌ که در مسیر معکوس قیمت اوراق حرکت می‌کند، به اوج خود از سال‌۲۰۰۷ رسیده‌است.

این شرایط باعث‌شده که سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن سنتی مانند طلا و دلار و همچنین اوراق‌بدهی کوتاه‌مدت روی آورند. یک استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری به رویترز می‌گوید: «شکی نیست که وضعیت موجود حتی برای سبدهای سرمایه‌گذاری که به‌خوبی متنوع‌سازی شده‌اند، چالش‌برانگیز است. اکنون در سبد خود، دارایی‌های امنی داریم که لزوما درحال‌حاضر مورد استقبال نبوده و حفاظتی دربرابر تلاطمات ایجاد نمی‌کنند.»

سرمایه‌گذاران دلایل زیادی دارند که دست به ماشه باشند. رشد بازده اوراق‌بدهی، ‌‌‌‌‌ باعث کاهش «اشتهای ریسک» و افزایش هزینه سرمایه ‌برای شرکت‌ها شده و به‌صورت رقیبی برای بازار سهام عمل می‌کند. اظهارات روز پنج‌شنبه رئیس فدرال‌رزرو، جرمی پاول مبنی‌براینکه شرایط بهتر از انتظار اقتصاد آمریکا می‌تواند سیاست پولی انقباضی‌‌‌‌‌تر را توجیه کند نیز بر ترس فعالان وال‌‌‌‌‌استریت افزوده است.

هراس از گسترش مناقشات در خاورمیانه، ‌‌‌‌‌ معامله‌گران را مضطرب‌‌‌‌‌تر کرده و در عین حال، گزارش فصلی ضعیف‌‌‌‌‌تر از انتظار شرکت تولید خودروهای برقی تسلا نیز فضا را تیره‌‌‌‌‌تر کرده‌است.

نوسانات بازار سهام با تشدید تلاطمات در بازار اوراق خزانه همراه شده‌است. شاخص MOVE که نوسانات انتظاری در بازار اوراق خزانه را اندازه‌‌‌‌‌گیری می‌کند، ‌‌‌‌‌ به اوج چهار ماهه خود نزدیک شده‌است.

هفته شلوغ وال‌‌‌‌‌استریت

این هفته، هفته‌‌‌‌‌ شلوغی برای بازار سهام آمریکا خواهد بود. در روزهای آینده، سرمایه‌گذاران به گزارش‌های مالی چهار شرکت از هفت غول تکنولوژی، یعنی مایکروسافت، آلفابت، آمازون و متا، چشم دارند. رشد سهام شرکت‌های بزرگ فناوری در سال‌جاری موتور اصلی حرکت رو به جلوی شاخص S&P ۵۰۰ بوده‌است، درحالی که سایر بخش‌های بازار از رشد شاخص عقب مانده‌‌‌‌‌اند. بخش‌های کم‌ریسک شاخص، سال‌بدی را سپری می‌کنند، ‌‌‌‌‌ به‌طوری که شاخص بخش یوتیلتی‌‌‌‌‌ها حدود ۱۸‌درصد، شاخص بخش تولیدکنندگان کالاهای مصرفی حدود ۹‌درصد و شاخص بخش بهداشت و درمان حدود ۶‌درصد افت را از آغاز سال ‌تجربه کرده‌‌‌‌‌اند. این اتفاق تاحدی به دلیل افزایش بازده اوراق خزانه است که از جذابیت این سهم‌‌‌‌‌ها کاسته است.

تحلیلگران شرکت مدیریت ثروت UBS Global در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، ‌‌‌‌‌اذعان می‌کنند که «دارایی‌هایی امن در واکنش به داده‌های متناقض رشد اقتصادی و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک، عملکرد موردانتظار را از خود نشان نداده‌‌‌‌‌اند.» با این‌حال، سرمایه‌گذاران کماکان در پورتفوی خود دارایی‌هایی دارند که می‌توانند آنها را تاحدی دربرابر نوسانات محافظت کنند. به‌عنوان نمونه، طلای جهانی از آغاز جنگ غزه هشت‌درصد صعود کرده‌است.

درمیان ارزها، ارزش فرانک سوئیس که از گذشته دور به‌عنوان دارایی امن شناخته می‌شود، به بالاترین سطح خود از سال‌۲۰۱۵ در ‌برابر یورو رسیده‌است. ارزش دلار آمریکا نیز در سه ماه گذشته، پنج‌درصد رشد کرده‌است.

در این میان، برخی سرمایه‌گذاران به اوراق خزانه کوتاه‌مدت یا صندوق‌های بازار پول روی‌آورده‌‌‌‌‌اند، چراکه این دارایی‌ها از زمان آغاز افزایش نرخ‌های بهره در اوایل سال‌گذشته، بازده جذاب‌‌‌‌‌تری نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌‌‌‌‌اند.  ریک مکلر، تحلیلگر ارشد بازار می‌گوید: «قطعا سرمایه‌گذاران زیادی وجود دارند که با توجه به بازده بالای پنج‌درصدی اوراق خزانه، تمایل دارند پول‌های خود را تا روشن‌شدن وضعیت تورم و اقتصاد آمریکا، در این بازار پارک کنند.»

براساس اطلاعات شرکت زیرساخت‌ها و داده‌های مالی LSEG، صندوق‌های بازار پول آمریکا از آغاز سال، با ۶۴۰‌میلیارد دلار ورود پول مواجه شده‌اند.

تحلیلگران UBS همچنین به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند که برای مدیریت ریسک حاصل از گسترش منازعات در خاورمیانه، در قراردادهای آتی نفت‌خام برنت، ‌‌‌‌‌موقعیت خرید اتخاذ کنند. به اعتقاد این کارشناسان، تنش‌های ژئوپلیتیک، بازده فزاینده اوراق قرضه و ریسک زیان بیشتر در بازارهای سهام، سرمایه‌گذاران را در معرض «عدم‌قطعیت‌‌‌‌‌های جدیدی» قرار داده‌اند.

تحول مهم دیگر بازار در هفته منتهی به ۱۸ اکتبر، خروج سنگین پول از صندوق‌های سهامی آمریکا بود. این اتفاق به علت افزایش بازده اوراق قرضه و اوج‌‌‌‌‌‌گیری درگیری‌‌‌‌‌ها در خاورمیانه، به‌خصوص بحرانی‌شدن اوضاع در باریکه غزه، رخ‌داد.

سرمایه‌گذاران در این هفته خالص فروش ۴.۵۷‌میلیارد دلاری صندوق‌های سهامی آمریکا و پنجمین هفته متوالی خروج پول از این صندوق‌ها را ثبت کردند. پس از انتشار آمار خرده‌فروشی در سه‌شنبه گذشته که نشان‌داد اقتصاد آمریکا به‌‌‌‌‌رغم تلاش فدرال‌رزرو برای مهار تورم به کمک افزایش نرخ‌‌‌‌‌ بهره، کماکان درحال رشد است، بازده اوراق خزانه بازهم بالاتر رفت.

از میان صندوق‌های سهامی، صندوق‌های رشدی در هفته گذشته با خالص فروش ۱.۵۲‌میلیارد دلاری روبه‌رو شدند. صندوق‌های ارزشی نیز خروج خالص ۱.۱۲‌میلیارد دلاری پول را در این بازه تجربه کردند. از میان صندوق‌های بخشی، صندوق‌های مربوط به شرکت‌های یوتیلیتی و فناوری به ترتیب با ۹۳۱‌میلیون دلار و ۷۰۷‌میلیون دلار، ‌‌‌‌‌ بیشترین خالص خروج پول را رقم زدند، اما صندوق‌های بخشی شرکت‌های صنعتی با جذب ۳۸۵‌میلیون دلار، بیشترین ورود خالص پول را تجربه کردند. در این مدت، سرمایه‌گذاران همچنین واحدهای صندوق‌های مبتنی بر اوراق‌بدهی را با خالص ارزش ۳.۶۶‌میلیارد دلار، نقد کردند.