گروه بورس- محبوبه مغانی: در همایش استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در سال ۹۱ که روز پنج‌شنبه چهارم خردادماه ۹۱ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده بود، حسین خزلی خرازی، مدیرعامل کارگزاری تات شرایط دادوستد سهام برای معامله‌گران روزانه را در کنار سرمایه‌گذاری برای غیرحرفه‌ای‌ها تشریح و منابع اطلاعاتی و نرم‌افزارهای مرتبط با سرمایه‌گذاری را معرفی کرد. وی رشد تکنولوژی را منجر به رشد بازارهای مالی دانست که این امر سبب شده تا افراد به طور همزمان در سایر بورس‌ها نیز فعالیت داشته باشند.

خرازی به معامله‌گران روزانه پیشنهاد داد: تا قبل از انجام معاملات خود، قیمت‌های جهانی، تیترهای مهم اقتصادی و سیاسی صبح و آخرین اخبار مهم سیاسی و اقتصادی حدفاصل شب گذشته تا صبح را بررسی کنند. ضمن آنکه سفارش‌های خرید و فروش و صف‌های خرید و فروش در سایت TSETMC یا سایت‌های اطلاع‌رسانی بورس را نیز کنترل کنند.

مدیرعامل کارگزاری تات ادامه داد: معامله‌گران روزانه بین ساعت‌های ۹ الی ۱۳ (در ساعت‌های حدفاصل بازار) ضمن مطالعه پیام‌های ناظر بازار باید با کنترل هرچند لحظه یک بار بازار به اصلاح سفارش‌های خود و حذف و اضافه کردن سفارش‌های جدید بپردازند. از ساعت ۱۴ تا ۱۶ نیز باید متغیرهای مهم در معاملات روزانه از جمله بیشترین حجم معاملات تا بیشترین ارزش‌ها، بیشترین تعداد معاملات، بیشترین نوسان قیمت‌ها، نمادهای باز و بسته شده در روز یا برنامه بازگشایی نمادها مورد بررسی قرار گیرد.

وی بر لزوم مطالعه اطلاعیه‌های سایت کدال، بررسی سایت‌های خبری و تحلیلی بورس و اطلاع از مصوبات مجامع برگزار شده طی روز در فاصله زمانی ساعت ۱۶ تا ۲۰ تاکید کرد و گفت: برای یک معامله‌گر لازم است که از هرچیز با اطلاع باشد. به گفته این کارگزار بورس، معامله‌گران با مطالعه بولتن‌های تخصصی، باید در مجامع، دوره‌های آموزشی، جلسات بازدید از صنایع و جلسات عرضه‌های اولیه حضور داشته باشند. وی همچنین ضمن تاکید بر بررسی تحولات سیاسی و اقتصادی مهم جهان و ایران در تمامی لحظات گفت: به معامله‌گران روزانه توصیه می‌کنم که به نرم‌افزارهای اطلاع‌رسانی بورس آشنایی و تسلط داشته باشند.

خرازی در تحلیل خود از سهام بانک‌ها و موسسات مالی و ناملایمات در بازار سال ۹۱ گفت: با توجه به نرخ رشد تسهیلات و افزایش هزینه‌ سپرده‌ بانکی، این گروه از صنایع از حاشیه سود مناسبی از محل فعالیت‌های عملیاتی خود برخوردار نخواهند بود، مگر بانک‌هایی مانند پاسارگاد و اقتصاد نوین که طی سال‌های گذشته از سرمایه‌گذاری‌های غیرعملیاتی برخوردار بوده‌اند.

همچنین در این پنل ابوالفضل داوودآبادی مدیرعامل کارگزاری پارس نمودگر در تحلیل خود از آخرین تحولات در صنایع مختلف بورسی و چشم‌انداز صنایع اصلی در سال ۹۱، از نرخ تورم موردانتظار، نرخ سود تسهیلات بانکی، نرخ ارز، متغیرهای سیاسی و اقتصادی، بازارهای جهانی و قیمت مواد خام صادراتی به عنوان متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بازار سرمایه نام برد.

وی محرک اصلی در نرخ تورم مورد انتظار را قیمت سوخت و انرژی اعلام کرد و به عوامل تعیین‌کننده نرخ‌های کنونی سود سپرده‌ها و بهای تمام شده سیستم‌ بانکی اشاره نمود. به گفته وی، برای نرخ تسهیلات ۲۷ تا ۱۹ درصد، سود خالص ۵/۱ درصد، زیان مورد انتظار (ذخیره مطالبات) ۵/۱ درصد، هزینه‌های اداری یک درصد، سرمایه ذخیره شده ۳/۳ درصد و هزینه پول ۲۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. اما با توجه به نرخ بالای تسهیلات بانکی اخیرا تقاضا برای انتشار اوراق صکوک و اوراق مشارکت در کشور افزایش یافته است.

این مدیر فعال در صنعت کارگزاری، نرخ‌های جاری سود سپرده‌ها را در حداکثر خود دانست و در عین حال احتمال کاهش نرخ سود سپرده‌ها را در سال جاری پیش‌بینی کرد.

وی درخصوص بازار مسکن نیز پیش‌بینی کرد: با توجه به آنکه همواره افزایش قیمت مسکن با تاخیر فاز نسبت به افزایش هزینه‌های تولید روبه‌رو بوده است، در سال جاری انتظار رشد بازار مسکن بیش از تورم وجود دارد.

وی ادامه داد: در حالی شاخص‌های بین‌المللی سهام به سطوح قابل جبران ۲۰۰۱ رسیده که اقتصاد جهان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. به طوری که نرخ‌های روز اقتصاد جهانی به خصوص در کشورهای اروپا کمتر از انتظار و نزدیک به صفر است.

به گفته وی، از ارزش ۱۲۷ میلیارد تومانی بورس تهران، فلزات اساسی ۱۸ درصد، شیمیایی ۱۲ درصد، مخابرات ۱۸ درصد و بانک‌ها ۱۸ درصد از این ارزش را در اختیار دارند. بر این اساس عمده شاخص بورس تهران در اختیار شش تا هفت صنعت قرار گرفته است.

وی در تحلیل خود از صنعت پتروشیمی، شرکت‌های حاضر در این صنعت را جزء شرکت‌های دارای بتای منفی بازار سرمایه دانست که در صورت مثبت بودن خبرهای سیاسی، قیمت نفت و نرخ ارز کاهش و به تبع آن نرخ محصولات کاهش و فروش شرکت‌ها هم کاهش خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به حاکمیت عدم اطمینان به بازار سرمایه، به سرمایه‌گذاران توصیه کرد که دارایی‌ها آنها ترکیبی از مسکن، ارز، سهام خاص و متکی بر تحلیل بنیادی باشد.