ایسنا - بازارهای جهانی سهام در پی انتشار یک رشته اخبار منفی از جمله ثبت رکورد تازه‌ای در بهای نفت، متحمل افت چشمگیری شدند. پنج‌شنبه هفته گذشته بهای نفت در بازار نیویورک از بشکه‌ای ۱۴۰‌دلار تجاوز کرد و به علاوه معامله‌گران به علائمی که حاکی از تداوم ضعف در بازار اعتبار تا آینده نامعلوم است، واکنش نشان دادند. در آمریکا شاخص سهام «داو جونز» بیش از سه درصد افت کرد و به بیش از ۱۱‌هزار و ۴۵۳ رسید که این کمترین حد در نزدیک به دو سال بود. سهام بازارهای اروپایی نیز به کمترین میزان از اکتبر ۲۰۰۵ تاکنون افت کرد. در انگلیس شاخص «فوتسی ۱۰۰» معادل ۶/۲درصد افت کرد و در رقم ۲/۵۵۱۸تثبیت شد. در فرانسه و آلمان نیز بازارهای عمده میان دو تا سه درصد افت کرد. تحلیلگران اعلام کردند که شرکت‌های آمریکایی نگران به درازا کشیده شدن روند نزولی بازار مسکن، بحران بخش اعتبار و جهش شدید بهای انرژی هستند.

از سویی بیم «وال استریت» این است که افزایش بهای کالاها و همزمان سخت‌تر بودن دریافت وام بانکی، آمریکایی‌ها را وادار خواهد کرد از مخارج خود بزنند و اقتصاد را به رکود بکشانند. برخی تحلیلگران نیز معتقدند که بازار، وارد یک دوره طولانی سقوط شده است.

این فضای منفی به دلیل چشم انداز تیره برای شرکت‌های آمریکایی در بخش‌های مالی، اتومبیل‌سازی و صنایع پیشرفته بغرنج‌تر شده است.

تحلیلگران در ادامه معتقدند معامله‌گران بازارهای سهام از این امر بیمناک هستند که بانک‌ها و وام دهندگان وقت بیشتری برای پشت سر گذاشتن تلاطم در بخش وام زیراستاندارد و بازار اعتبار لازم داشته باشند. وام زیر استاندارد وامی است که بسیاری از موسسات مالی در جریان رونق بازار مسکن در بخش نخست دهه ۲هزار میلادی به افرادی اعطا کردند که واجد شرایط دریافت آن نبودند. اکنون این افراد قدرت بازپرداخت اقساط خود را ندارند که این وضع به بخش وام لطمه شدیدی زده است.