سنا-در راستای بین‌المللی کردن بورس کشورمان و تبادل اطلاعات بین‌المللی بین فعالان بازارهای سرمایه ایران و جهان همچنین آشنایی بیشتر مدیران فعال در بازارهای مالی کشور، این بار هیاتی ۲۲ نفره از یکشنبه ۶ مرداد به مدت ۷ روز به کشور روسیه اعزام شد. ‌هیات ۲۲ نفره اعزامی به بازارهای مالی روسیه، تعدادی از مدیران ارشد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و جمعی از مدیران سازمان بورس، شرکت بورس و بورس کالا حضور داشتند و ریاست آن را آقای بهبود مهرنوش به نمایندگی از شرکت اطلاع‌رسانی بورس به عهده داشت، طی جلسات مختلفی از نزدیک با فرآیند اجرایی بازارهای مالی روسیه آشنا شده و به تبادل اطلاعات پرداختند.

این هیات اعزامی که متشکل از برخی مدیران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و کارشناسان فعال در حوزه بازار سرمایه بود، طی اقامت چهار روزه خود، بازدیدی از بورس micex داشت. به علاوه نشستی میان کارشناسان و مسوولان بورس مسکو، شرکت سپرده‌گذاری و شرکت بورس کالا برگزار شد. هیات اعزامی از بورس تهران ضمن استفاده از کارگاه‌‌های آموزشی تدارک دیده شده در رابطه با نحوه کار بورس micex تلاش کردند تا ضمن تبادل نظر با فعالان بازار سرمایه روسیه، زمینه‌های ایجاد ارتباطات متقابل میان دو بورس را فراهم کنند.

روز دوشنبه نیز یک کارگاه آموزشی توسط استاد راهنما مدعو شرکت اطلاع‌رسانی (دکتر ابوالفضل شهرآبادی) برای هیات ایرانی برگزار شد. پس از توجیه برنامه‌ها و اهداف این بازدید، جزوات آموزشی تهیه شده در مورد بورس مسکو توسط شهرآبادی ارائه شد تا بورس مسکو درحد امکان از جهات مختلف برای بازدید کنندگان معرفی و تشریح شود.

روز سه شنبه نیز این هیات با حضور در ساختمان بورس micex روسیه از تالار معاملات و موزه آن بازدید کردند. البته معاملات در این بورس به صورت الکترونیک صورت می گیرد و کارگزاران دستور خرید و فروش را به صورت اینترنتی انجام می دهند.

در جلسه‌ای که در بعدازظهر همان روز در محل سفارت ایران در روسیه برگزار شد، رجب سفروف، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه به همراه تعدادی از مدیران بورس micex و بورس( RTS ) و نیز تنی چند از مسوولان دو بانک روسی حضور داشتند. در فضای اقتصادی این نشست، راهکارهای بیشتر همکاری و نحوه کار بورس روسیه مورد بررسی قرار گرفت. در پی جذابیت مباحث مطروحه بین طرفین مذاکره هیات اعزامی از بورس تهران به اتاق بازرگانی ایران و روسیه دعوت شدند تا شرایط همکاری‌های دوجانبه فی‌مابین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صنعتی پذیرفته شده در بورس با اتاق بازرگانی ایران و روسیه مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. در این جلسه تاریخچه و سازوکار و شرایط فعلی بورس ایران برای طرف‌های روسی توسط استاد راهنمای مدعو تشریح و به سوالات آنان پاسخ داده شد. همچنین با توجه به ابراز تمایل طرف‌های روسی برای بازدید از بورس ایران، دعوت اولیه ای نیز برای حضور آنان در ایران به عمل آمد.

روز چهارشنبه این هیات از اتاق بازرگانی ایران و روسیه بازدید و با مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و روسیه دیدار کرد. در این جلسه شرایط تبادل اطلاعات و همکاری میان دو بورس بررسی شد. در ابتدای این جلسه مدیر دپارتمان روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران و روسیه در زمینه گسترش همکاری اقتصادی بین شرکت‌های بورسی ایران به ایراد سخن پرداخت و پس از آن استاد راهنمای هیات اعزامی نیز ضمن تشکر به ارائه سخنرانی از وضعیت بورس اوراق بهادار تهران پرداخت. در ادامه این جلسه مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در جلسه راه‌های همکاری شرکت‌های بورسی را با اتاق بازرگانی ایران و روسیه بررسی کردند.

در همان روز در جلسه‌ای که در سفارت ایران و روسیه در مسکو برگزار شد با حضور دبیر دوم سفارت ایران و مسوولان بورس RTS روسیه وجه تمایز این بورس با بورس micex، نحوه معاملات، خرید و فروش، معامله‌گران و ... آن مورد بررسی قرار گرفت.

لازم به یادآوری است که خریداران و سرمایه‌گذاران بورس RTS برخلاف بورس micex که به صورت پرداخت نقدی جهت خرید سهام فعالیت می‌کند، وجه سهام خریداری شده را پس از ۳ روز پرداخت می‌کنند

که نکته بسیار قابل توجهی در نحوه فعالیت بازارهای مالی روسیه به حساب می‌آید.

روز پنج‌شنبه و در آخرین روز از حضور این گروه در روسیه بازدیدی از بورس سن‌پترزبورگ انجام و هیات اعزامی از نزدیک با نحوه معاملات این بورس آشنا شد. همچنین مسوولان بورس سن‌پترزبورگ اعلام آمادگی کردند تا در صورت خواست بورس ایران نسبت به ایجاد فضای کار مناسب و فعالیت طرف ایرانی در این بورس اقدامات لازم را انجام دهند.

در عین حال بازدید از بازار سرمایه روسیه در حالی صورت پذیرفت که شرکت اطلاع‌رسانی بورس تهران پیش از این بازدیدهای موفق از بازارهای مالی دوبی، ابوظبی، ترکیه، مالزی، یونان و چین را برای فعالان بازار سرمایه کشورمان تدارک دیده و به انجام رسانده بود.