ایسنا - رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی گفت: جایگزینی سهام به جای پرداخت نقدی جوایز صادراتی، تجارت و صادرات استان را با موضوع سرمایه‌گذاری و حضور بیشتر در بخش صنعت و عرصه‌های تولید ثروت پیوند می‌زند.

علی صفرزاده در نخستین جلسه اهدای سهام به صادرکنندگان استان افزود: اهدای سهام در راستای جایگزینی پرداخت نقدی مطالبات و جوایز صادراتی سال ۸۶ رویکرد جدیدی است که با اجرای آن بازرگانی نوین و خدمات برتر را تجربه می‌کنیم.

وی اهدای سهام به صادرکنندگان را تجربه نوینی در زمینه ایجاد پیوند و تعامل بین بخش‌ها و بنگاه‌های مختلف اقتصادی، موسسات پولی و مالی، واحدهای تولیدی، خدماتی و صادراتی دانست و اظهار کرد: خراسان رضوی در پذیرش و عملیاتی کردن این طرح در کشور پیشتاز بوده است.

صفرزاده با بیان اینکه تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی استان کاملا تقویت و ساختار اداری آنها کاملتر و قانونمندتر شده است، تصریح کرد: این روند همراه تعاملات متقابل با اتاق بازرگانی و سازمان بازرگانی باعث شده است نگاه علمی‌تری به مقوله صادرات استان داشته باشیم.

رییس سازمان بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: در منطقه، فرصت‌های جدیدی برای توسعه تجارت خارجی استان ایجاد شده و وضعیت به وجود آمده در سازمان تجات جهانی (WTO) نیز فرصت ارزشمندی را برای گسترش زمینه‌های صادرات استان فراهم کرده است.

وی با اشاره به موقعیت ممتاز خراسان رضوی در آسیای میانه و همجواری این استان با کشورهای افغانستان و پاکستان، افزود: افغانستان نقش مهمی در توسعه تجارت استان دارد و باید برای حضور بیشتر تجارت استان در این کشور برنامه‌ریزی شود.

وی با انتقاد از کمبود تسهیلات بانکی در بخش صادرات، افزود: یکی از مشکلات صادرات استان که باید به صورت جدی پیگیری و حل شود، تکثر و تنوع سبد صادراتی استان است و باید به صورت تخصصی‌تر به حل مشکلات برندها و شرکت‌های مدیریت صادرات بپردازیم.

در ادامه این جلسه منوچهر سلطانی، معاون توسعه تجارت خارجی سازمان بازرگانی خراسان رضوی، نیز با اشاره به مشکلات پرداخت نقدی جوایز صادراتی، گفت: به دلیل افزایش سالانه نرخ تورم و ثابت بودن نرخ ارز، محدودیت منابع مالی دولت و بسیاری از مشکلات اجرایی در روند پرداخت این جوایز، زمان انتظار پرداخت‌ها بسیار طولانی شده بود که در راستای حل این مشکل تصمیماتی در جهت پرداخت جوایز به صورت سهام اتخاذ شد.

وی با بیان اینکه تعهدات بابت پرداخت جوایز و یارانه‌های سال‌های ۸۴ و ۸۵ ، هشت‌میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان بود، اظهار کرد: با اهدای سهام، رقم تعهد به صفر می‌رسد و می‌توانیم روند پرداخت جوایز و مشوق‌ها را به روز برسانیم. وی با اشاره به اینکه تاکنون نرخ پایه صادراتی حدود۹۰۰ قلم کالا مشخص شده است از صادرکنندگان خواست در اظهار پرونده‌های سال‌های ۸۶ و ۸۷ و نرخ پایه صادراتی و درصد ارزش افزوده دقت کنند.

در این جلسه سیادت، رییس اتحادیه صادرکنندگان استان، نیز با اشاره به محدودیت بودجه دولت برای پرداخت نقدی جوایز و لزوم پذیرش سهام به جای جایزه نقدی از صادرکنندگان خواست سهام خود را برای توسعه روند صادرات استان به نقدینگی تبدیل کنند.

در پایان این جلسه ۱۱ نفر از صادرکنندگان برتر استان سهام شرکت فولاد مبارکه را به عنوان جوایز صادراتی سال ۸۶ دریافت کردند.