دنیای اقتصاد- دیروز تنها یک خریدار از وقت اضافه معاملات استفاده کرد و بلوک ۵۱درصدی غدیر را به خانه برد؛ به گزارش خبرنگار ما، نامه‌نگاری‌های دقیقه ۹۰ به کمک معامله بلوک ۵۱درصدی غدیر آمد و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با پرداخت ۹۲۳میلیارد تومان صاحب مدیریت کامل غدیر شد. پیش‌تر ادعا شده بود که شش خریدار بالقوه برای غدیر وجود دارد اما این بلوک بدون رقابت معامله شد. به رغم ادعاها در خصوص وجود ۶خریدار بالقوه

بلوک ۹۲۳ میلیارد تومانی«غدیر» بدون رقابت خریداری شد

گروه بورس-معصومه طاهرخانی: دیروز تنها یک خریدار از وقت اضافه معاملات استفاده کرد و بلوک ۵۱درصدی غدیر را به خانه برد.

به گزارش خبرنگار ما، نامه‌نگاری‌های دقیقه ۹۰ به کمک معامله بلوک ۵۱درصدی غدیر آمد و به گفته ناظر بازار «کنسرسیوم سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح» با پرداخت ۹۲۳میلیارد تومان صاحب مدیریت کامل غدیر شد.

مطابق اطلاعاتی که ۱۰ روز پیش در اطلاعیه عرضه سهام غدیر منتشر شد، قیمت پایه هر سهم غدیر ۲۹۸ تومان تعیین شده بود که خریدار باید ۳۵درصد ارزش معامله معادل ۳۲۳میلیارد تومان را طی ۹ روز کاری پرداخت کند. با این اوصاف ترکیب جدید سهامداران غدیر به ترتیب زیر مشخص می‌شوند. ۵۱درصد کنسرسیوم سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، ۵/۳۱درصد مجموعه بانک صادرات(شامل ۵/۲۷ درصد بانک صادرات و ۴ درصد سرمایه‌گذاری خوارزمی)، ۲/۵‌درصد صندوق بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان شرکت نفت،۱/۱ درصد سرمایه‌گذاری فرهنگیان و بقیه هم سهامداران خرد.

و اما حاشیه‌های یک تریلیون تومان ...

اما حرف و حدیث‌های زیادی حول معامله دیروز غدیر در بازار شنیده می‌شود. همان طور که در روزهای قبل هم اعلام شده بود، فعالان بازار خود را آماده یک رقابت سنگین چند روزه برای سهام غدیر می‌کردند، غافل از اینکه قرار است روز معامله جریان شکل دیگری رقم بخورد.

نامه‌نگاری‌های در وقت اضافه!

ماجرا از آنجا شروع شد که دیروز صبح ناظر بازار دستور توقف نماد معاملاتی غدیر را در ساعت ۱۰:۴۱دقیقه در پی نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مبنی بر قطعی نشدن مالکیت غدیر در شرکت‌های پتروشیمی«زاگرس و مارون» صادر کرد.

«حسینعلی زادمهر»، مدیر امور مجامع شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نامه‌ای از مسوولان بورس درخواست کرده بود از آنجا که قطعیت مالکیت غدیر در شرکت‌های پتروشیمی «زاگرس و مارون» محرز نشده، اقدامی برای معامله انجام نشود.

در بخشی از این نامه که روی سایت رسمی شرکت بورس منتشر شده آمده است:‌

«در خصوص وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری غدیر در تاریخ ۳۱ تیر ماه ۸۷ و درج مالکیت ۳۴درصدی سهام شرکت پتروشیمی زاگرس و ۷درصدی سهام شرکت پتروشیمی مارون در آن، تصویر برگ اخطاریه تجدید نظرخواهی صادره از شعبه ۸۶ مجتمع قضایی صدر بر علیه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر جهت استحضار ارسال می‌شود. با توجه به اینکه پرونده انتقال سهام شرکت‌های مذکور در مرحله تجدیدنظر در مراجع قضایی کشور در حال رسیدگی می‌باشد، لذا تا صدور حکم نهایی مراجع رسیدگی‌کننده، مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سهام شرکت‌های فوق‌الذکر قطعی نمی‌باشد.» شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان این نامه از اداره نظارت بر ناشران بورس خواست، به نحو مقتضی اطلاعیه مذکور را اصلاح و مراتب را به اطلاع فعالان در بازار اوراق بهادار برساند.

زادمهر؛ اجازه تجدیدنظر داریم

بعد از توقف نماد معاملاتی غدیر، «زادمهر» طی مصاحبه‌ای که با«ایسنا» هم داشته بر تلاش این شرکت برای برگرداندن پتروشیمی‌های زاگرس و مارون به پرتفوی NPC تاکید کرده است.وی گفت: «۲ روز پیش، از سوی دادگاه تهران ابلاغیه‌ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارسال و اجازه تجدیدنظرخواهی در مورد وضعیت پتروشیمی زاگرس و مارون داده شد که در این صورت به احتمال ۹۵درصد سهام این دو شرکت از پرتفوی غدیر خارج شده و به مجموعه NPC (شرکت ملی پتروشیمی) بازمی‌گردد.»

وی افزود: «با توجه به اینکه فرصت تجدیدنظرخواهی به شرکت ملی پتروشیمی داده شده است، بنابراین به احتمال قوی رای دادگاه تجدیدنظر مبنی بر انتقال ۳۴درصد پتروشیمی زاگرس و هفت درصد پتروشیمی مارون به شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر می‌شود.»

وی در مورد زمان برگزاری دادگاه تجدیدنظر گفت: «این دادگاه از شرکت پتروشیمی خواسته است که هزینه‌ها را پرداخت کند که بعد از انجام این کار دادگاه برگزار می‌شود که البته این کار زمان‌بر بوده و احتمالا ظرف دو تا سه ماه آینده دادگاه تجدید برگزار شود.»

غدیری‌ها:حق با ماست

اما مدیران غدیر هم دیروز بیکار ننشستند و با ارسال نامه‌ای برای مدیرعامل بورس و پیوست کردن مدارک لازم مبنی بر مالکیت غدیر در دو پتروشیمی یاد شده، موجبات بازگشایی نماد را در ساعت ۱۲:۲۳ فراهم کردند. در نهایت شرکت کارگزاری بهمن بلوک ۵۱ درصدی غدیر را از سوی کارگزاری بانک صادرات که عرضه را برعهده داشت، خریداری کرد.

در نامه مدیران غدیر آمده است: «به دلیل انقضای مهلت قانونی تجدیدنظرخواهی، نظر شعبه ۴۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران اعاده پرونده به‌دلیل خارج از مهلت قانونی بودن درخواست تجدیدنظر بوده، لذا مسموع نمی‌باشد.

براین اساس خواهشمند است مقرر فرمایید نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی کان‌لم‌یکن تلقی گردیده و با توجه به ثبت مالکیت پتروشیمی زاگرس و مارون به نام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در اداره ثبت شرکت‌ها و اعلام آن در روزنامه رسمی کشور و تایید آن توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت غدیر و شرکت‌های موصوف شبهه ایجاد شده برطرف گردد.»

«روزنامه رسمی» غدیر را تایید کرد

از سوی دیگر با توجه به نامه مدیران غدیر که در آن به ثبت آگهی تغییرات در روزنامه رسمی اشاره شده بود، پیگیری‌های خبرنگار ما از سایت «روزنامه رسمی» نشان می‌دهد که این آگهی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال ۸۷‌ در این روزنامه درج شده است، در متن این آگهی آمده است: «به موجب مفاد دستور قضایی شماره ۸۶/۸۶/۲۸۸ مورخ ۱۷/۲/۸۷ و ۲۴/۱/۸۷ و ۲۵/۱۲/۸۶ و دادنامه‌های شماره ۸۹۵ مورخ ۱۵/۱۰/۸۶ و ۷۴۶ مورخ ۲۲/۸/۸۶ تهران ۳۴درصد از سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی در شرکت موصوف به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر واگذار گردیده که مراتب در اجرای دستور قضایی آگهی می‌گردد.»در مجموع «علی صحرایی» ناظر بازار هم در گفت‌و‌گو با «سنا» اعلام کرده «نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای اطلاع‌رسانی به فعالان بازار منتشر شده، به طوری که تاثیری در عرضه دیروز نداشت».

چرا رقابت نشد؟

حاشیه‌های دیروز معامله غدیر و ابهامات مطرح‌شده در مالکیت این شرکت در پتروشیمی‌های زاگرس و مارون، معامله این بلوک را کم‌فروغ کرد به طوری که خریدار تنها سه دقیقه در صف خرید غدیر نشست.

اما دکتر «حجت‌الله صیدی»، قائم‌مقام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در گفت‌و‌گو با «ایسنا» در مورد دلیل انجام نشدن رقابت در معامله دیروز گفت: «به دلیل پیش‌بینی پرداخت سنگین (۳۵درصد نقد معامله) و همچنین عرضه مخابرات طی هفته گذشته برای خریداران بلوک ۵۱درصدی این شرکت رقابت نشد و سهم به همان قیمت پایه ۲۹۸تومان واگذار شد.»

وی در گفت‌و‌گوی دیگری با خبرنگار ما در مورد نتیجه قطعی انتقال این دو پتروشیمی گفت: «پرونده انتقال دو شرکت پتروشیمی مختومه شده؛ چراکه پرونده روال خود را طی کرده است. تمام مدارک مربوط به انتقال، قراردادها، توافقات قیمت و ... نیز موجود است.»

خریداران پیرو استراتژی غدیر هستند

وی درخصوص وضعیت آینده غدیر با این خریداران جدید گفت: «غدیر یک شرکت استراتژی‌مدار است و طی صحبت‌هایی هم که قبلا با خریدار مطرح شده آنها علاقه‌مند به ادامه استراتژی‌های غدیر هستند.»

«Take over» غدیر در سه دقیقه!

با انجام قطعی معامله غدیر، خریداران فعلی این سهم با توجه به در اختیار داشتن ۳عضو هیات‌مدیره، عملا مدیریت سهم را در اختیار دارند. ضمن اینکه این معامله از لحاظ ارزش بعد از معامله ۵/۳۰درصدی سهام فولاد خوزستان، در رده سوم تاریخی‌ترین معامله بازار از لحاظ ارزش معامله قرار می‌گیرد.

«ملی مس ایران» هم با معامله عمده خود به ارزش یک هزار و ۱۶میلیارد رتبه دوم را در اختیار دارد.

یادآوری می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری غدیر پیش‌بینی EPS خود را با سرمایه ۶۰۷میلیارد تومانی برای سال‌مالی منتهی به اسفندماه ۸۷، مبلغ ۵۳۹ریال اعلام کرده است.

خرید «غدیر» خشت اول «ساتا» در بازار سرمایه ایران

گروه بورس-علیرضا باغانی:جواد فلاحت‌پیشه، مدیرعامل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (ساتا) با تایید خریداری بلوک ۵۱درصدی غدیر از سوی این شرکت گفت: برای خریداری بلوک کنسرسیوم‌های داخلی با یکدیگر به مشارکت پرداخته بودند.

وی از سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «ساتا»، صندوق‌ بازنشستگی، صندوق بیمه نیروهای مسلح و سرمایه‌گذاری مهرگان به عنوان اعضای کنسرسیوم خریدار بلوک ۵۱درصدی غدیر یاد کرد.

به گفته وی، خرید بلوک غدیر طی توافقی بین شرکت‌های زیرمجموعه و همکار صورت گرفته و قرار شد، «ساتا» در قالب کنسرسیوم در عرصه معامله حضور پیدا کند.فلاحت‌پیشه در پاسخ به این پرسش که دلیل مخالفت ملی صنایع پتروشیمی با عرضه سهام غدیر چه بود و آیا درباره شرکت‌های پتروشیمی مارون و زاگرس پیش از این با پتروشیمی هماهنگی به عمل نیامده بود، گفت: خوشبختانه بورس پس از آنکه نسبت به سهامدار بودن غدیر در دو شرکت مزبور اطمینان حاصل کرد، نماد را بازگشایی کرده و معامله نیز طی تشریفات قانونی خود انجام شد.

وی ظرفیت «ساتا» را ۱۰ برابر غدیر عنوان کرد و گفت: خرید سهام غدیر به دلیل ظرفیتی بود که غدیر در اختیار داشت که بخش عمده‌ای از این ظرفیت مربوط به هلدینگ‌هایی است که این شرکت سرمایه‌گذاری در اختیار دارد.

فلاحت‌پیشه گفت: «ساتا» غدیر را بزرگ و توانمند خواهد کرد تا بتواند از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در خود استفاده کند.وی اضافه کرد: استراتژی «ساتا» در اداره غدیر تقویت هلدینگ‌ها است تا این شرکت بتواند به جایگاه مورد انتظار سهامداران خود دست یابد. وی گفت: «ساتا» ظرف ۹ روز معاملاتی باید ۳۵ درصد از ارزش این معامله ۹۲۳میلیارد تومانی را یعنی رقمی معادل ۳۲۱میلیارد تومان به کارگزار فروشنده پرداخت کند و به طور قطع برای تامین این میزان نقدینگی با مشکلی مواجه نیست و با پرداخت این رقم بزرگ‌ترین پرداخت نقدی معاملات بلوکی تاریخی بورس تهران را رقم خواهد زد. او در پاسخ به این پرسش که آیا «ساتا» برای تامین این نقدینگی نسبت به عرضه سهام اقدام خواهد کرد، گفت: هیچ سهامی از پرتفوی این شرکت اعم از بورسی و غیربورسی عرضه نخواهد شد، بنابراین بازار نگران از عرضه‌های احتمالی نباشد. وی گفت: این نخستین حضور قدرتمندانه «ساتا» در بورس تهران بود و از این پس این شرکت سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را در بازار خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به احتمال سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، انرژی، ساختمان و ... اشاره کرد.

از نظر وی، خرید سهام غدیر خشت اول «ساتا» در بازار سرمایه ایران بود. به گفته مدیرعامل ساتا، خریداری سهام غدیر در آستانه فرا رسیدن نیمه شعبان اتفاقی مبارک است و امیدواریم این اتفاق برای سهامداران غدیر نیز خیر و برکت داشته باشد.