رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، کریستوفر کوکس، گزارش نهایی کمیته مشورتی SEC را دریافت کرد. این گزارش حاوی ۲۵ توصیه است که رعایت آنها اطلاع‌رسانی مالی را برای سرمایه‌گذاران سودمندتر و فهم آن را آسان‌تر می‌سازد. سال گذشته کریستوفر کوکس ایجاد کمیته مشورتی SEC را به منظور بهبود در گزارشگری مالی متشکل از نمایندگان سرمایه‌گذاران و سایر مشارکت کنندگان کلیدی بازار سرمایه آمریکا اعلام کرد. کوکس از کمیته مشورتی درخواست کرد تا توصیه‌هایی برای کاهش پیچیدگی‌های غیرضروری در سیستم‌های گزارشگری مالی آمریکا و تهیه گزارشاتی که برای سرمایه‌گذاران قابل فهم و روشن‌تر باشد ارائه دهد.

در این گزارش رییس کمیته مشورتی، روبرت سی‌پوزن، در گزارش نهایی خود توصیه‌هایی را که می‌تواند توسط SEC هیات استانداردهای حسابداری مالی (FASB) و هیات نظارت بر حسابرسان شرکت‌های سهامی عام (PCAOB) اجرا شود، به کوکس ارائه داد.

SEC قبلا نیز براساس دو توصیه‌ای که توسط کمیته مشورتی ارائه شده بود، گام‌هایی برای کمک به سرمایه‌گذاران در درک بهتر گزارشات مالی برداشته است. در ۱۴ مه، کمیسیون به طور رسمی استفاده از فن‌آوری جدید را برای رساندن سریع‌تر اطلاعات مالی مهم به سرمایه‌گذاران پیشنهاد داد.

با اجرای این فن‌آوری از ابتدای سال آینده و از طریق ملزم نمودن شرکت‌های آمریکایی به ارائه اطلاعات مالی با استفاده از داده متعامل هزینه ارسال اطلاعات کاهش یافته و قابلیت اتکای بیشتری خواهد داشت. در ۳۰ جولای SEC دستورالعمل جدیدی را برای شرکت‌های سهامی عام به تصویب رساند.

براساس این مصوبه شرکت‌ها هنگام توسعه وب‌سایت خود به عنوان یکی از ابزارهای موثر جهت انتشار اطلاعات مهم برای سرمایه‌گذاران باید از قوانین بازار اوراق بهادار پیروی کنند.

گزارش کمیته پیشنهادهای عملی جهت بهبود گزارشگری مالی را در پنج حوزه اصلی زیر ارائه می‌کند:

- افزایش سودمندی اطلاعاتی که به SEC داده می‌شود.

- ارتقای فرآیند تنظیم استانداردهای حسابداری

- بهبود طراحی ماهوی استانداردهای جدید

- تشریح دستورالعمل تفسیرهای رسمی

- تشریح دستورالعمل مربوط به اظهارنظرهای حسابداری و تنظیم مجدد صورت‌های مالی

از میان موارد فوق کمیته مشورتی در مورد اولین حوزه اعلام داشت که بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی اطلاعات درخواستی SEC از شرکت‌ها را بسیار مفصل و پیچیده می‌دانند.

بنابراین کمیته پیشنهاد نمود تا در ابتدای گزارش سالانه شرکت‌ها یک خلاصه مدیریتی کوتاهی درج شود که به اختصار شاخص‌های کلیدی عملکردی و جنبه‌های اصلی کسب‌وکار شرکت را تشریح کند.

در حوزه دوم این کمیته مشارکت بیشتر سرمایه‌گذاران را در تنظیم استانداردهای حسابداری از طریق افزایش حضور آنان در FASB و بنیاد حسابداری مالی (FAF) درخواست نمود. در حوزه سوم کمیته اعلام کرد که اهداف اصلی برخی استانداردهای حسابداری گاهی به دلیل زیان بغرنج مقررات مفصل و استثنائات متعدد مبهم است.

این کمیته رویکرد دیگری برای طراحی قالب اصلی استانداردها پیشنهاد نمود. برای مثال کمیته خواهان بهبود مقررات مربوط به حسابداری اقلام خارج از ترازنامه و در مواردی استفاده از استانداردهای حسابداری جایگزین برای معاملات مشابه شد.

این کمیته همچنین توصیه نمود تا شرکت‌ها براساس حسابداری بهای تمام شده اطلاعات بهتری به سرمایه‌گذاران درباره این که چه بخش از سودشان براساس درآمد نقدی و چه بخشی براساس درآمد غیرنقدی است و چه بخشی از آن با توجه به برآوردهای منصفانه سود و زیان محقق نشده است، بدهند.

جهت جلوگیری از افزایش حجم مقررات GAAP آمریکا این کمیته پشتیبانی همه جانبه خود را از تلاش‌های FASB جهت تکمیل مستندسازی تمام متون رسمی حسابداری و تمرکز آن در یک سند اعلام نمود و اظهار داشت که دیگران مثلا شرکت‌های حسابرسی نیز می‌توانند دیدگاه‌های خود را در زمینه موضوعات حسابداری بیان نمایند. اما باید این نظرات غیررسمی قلمداد شوند.

در حوزه چهارم کمیته خواهان تشریح روشن‌تر وظایف در تفسیر استانداردهای حسابداری شد به گونه‌ای که FASB موضوعات عمومی‌تر و SEC موضوعات خاص داوطلبین را به عهده گیرند.

در حوزه پنجم کمیته اصلاح فزاینده اشتباهات حسابداری و افشای بیشتر این اصلاحات برای سرمایه‌گذاران را توصیه نمود.با وجود این کمیته هشدار داد که اصلاح هر اشتباه حسابداری نباید به طور خودکار منجر به یک فرآیند طولانی ارائه مجدد صورت‌های مالی سال‌های قبل شود.

کمیته بیان داشت که در «دوره سیاه» یعنی در دوره ارائه مجدد صورت‌های مالی هنگامی که شرکت‌ها کلا ارائه گزارشات مالی فعلی را متوقف می‌کنند، معمولا اطلاعات زیادی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرد.بنابراین کمیته معتقد است در صورت‌های مالی تجدید ارائه شده سال‌های قبل فقط اشتباهات حسابداری حائز اهمیت برای سرمایه‌گذاران فعلی باید اصلاح شود.

رییس FASB روبرت هرز و رییس PCAOB مارک اولسون ناظران رسمی کمیته مشورتی بودند که به هنگام انتشار گزارش نهایی در SEC به کوکس و پوزن پیوستند.آنها معتقد شدند تا به تلاش‌های خود در جهت افزایش سودمندی سیستم‌های گزارشگری مالی ادامه دهند.

منبع: WWW.MONDOVISIONE.COM