«مبارکه» تعدیل منفی ندارد

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان شایعه تعدیل منفی پیش‌بینی سود این شرکت را رد کرد.

محمد رجایی در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ سود «فولاد» با هیچ تغییری مواجه نشده است، گفت: بورس در نامه‌ای از ما خواسته تا تغییرات و پیش‌بینی سود «فولاد» را اعلام کنیم ولی باید گفت که EPS مبارکه با هیچ تعدیل منفی یا مثبت مواجه نشده است.

وی درباره دلایل توقف نماد «فولاد» گفت: بورس پس از توقف نماد از ما خواست تا ضمن اعلام وضعیت EPS خود، تاثیرات کاهش قیمت جهانی فولاد را نیز بیان کنیم که پاسخ به این پرسش‌ها در حال تهیه و ارسال به بورس است.

رییس هیات‌مدیره فولاد مبارکه در پاسخ به این پرسش که آیا واگذاری سهام به صادرکنندگان و فروش سهام توسط آن‌ها علت اصلی ایجاد صف فروش برای مبارکه است، گفت: این یک تحلیل در رابطه با ایجاد صف فروش برای فولاد می‌تواند باشد، اما این فقط یک تحلیل مطالعه نشده است. به طور مسلم وضعیت کنونی فولاد ناشی از موج کوتاه‌مدتی است که به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و برخی عوامل داخلی ایجاد شده است.

رجایی به سهامداران فولاد مبارکه توصیه کرد که سهام خود را نگه دارند، چراکه وضعیت کنونی فولاد موقتی است و بازار فولاد از پایدارترین بازارهای دنیا محسوب می‌شود، بنابراین از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی گفت: سهامداران صنعت فولاد وقتی که قیمت فولاد هر روز بالا می‌رود باید انتظار کاهش قیمت‌ها را نیز داشته باشند. ولی این کاهش قیمت‌ها که ناشی از عوامل مختلفی است،‌ گذرا و موقتی است.

وی با بیان اینکه گران شدن قیمت سهام فولاد طی ماه‌های گذشته نیز همانند کاهش کنونی قیمت‌های آن سابقه نداشته است، گفت: به سهام فولاد مبارکه باید به دید سهام میان مدت یا بلند مدت نگاه شود و نوسان قیمت‌ها طبیعی است. وی با بیان اینکه افرادی که سهام مبارکه را قبل از برگزاری مجمع فروختند، متضرر شدند، گفت: این واقعیت نشان می‌دهد که نباید نسبت به سهام فولاد نگاه کوتاه مدتی داشت. رییس هیات مدیره «فولاد» در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ سنگ‌آهن چه تاثیری در سود مبارکه دارد، گفت:‌این تاثیر آن قدر چشمگیر نیست که قابلیت پرداخت به آن را داشته باشد. او همچنین درباره احتمال حذف یارانه انرژی نیز گفت: در این رابطه

بورس از ما سوال کرده که حذف یارانه انرژی بر فعالیت شرکت‌ و سود‌آور شما چه تاثیراتی می‌گذارد. این تاثیرات در دست بررسی است، ولی به هر حال این اتفاق در همه دنیا رخ داده و در ایران نیز باید اتفاق بیافتد و به طور قطع فعالیت شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه هم پس از این اتفاق ادامه خواهد داشت و در این رابطه تدابیر لازم اتخاذ شده است.

رجایی درباره زمان احتمالی بازگشایی نماد مبارکه گفت: با ارائه اطلاعات مورد نیاز به بورس، احتمال بازگشایی نماد در هفته آینده وجود دارد.

وی همچنین از احتمال تعدیل مثبت EPS «فولاد» در آینده خبر داد و گفت: تولید شرکت امسال از مرز ۵میلیون تن می‌گذرد و شاید در ماه‌های آینده «فولاد» با افزایش EPS هم مواجه شود، در سال آینده هم ۲/۱میلیون تن به ظرفیت «فولاد» افزوده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا «فولاد» امسال با مشکل قطع برق مواجه بود، گفت: این مشکل برای همه صنایع کشور وجود داشت، اما در «فولاد» ما با تدابیری که داشتیم تاثیرات سوء قطعی برق را کاهش دادیم، ضمن اینکه همین تدابیر هم برای زمستان اتخاذ شده و از بابت مشکل احتمالی افت فشار گاز هم نگرانی نداریم.

در همین رابطه امیرحسین نادری مدیر امور سهام فولاد مبارکه هم درباره پیش‌بینی سود این شرکت گفت: EPS مبارکه در گزارش ۵ماهه با هیچ تغییری مواجه نشده و هر گونه تغییر در EPS در گزارش ۶ماهه در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۵صدم سهام فولاد معادل ۱۴۵میلیون سهم مبارکه به صادرکنندگان واگذار شده که در شرایط کنونی و با توجه به ایجاد صف فروش برای این نماد معاملاتی، مسوولان سازمان خصوصی‌سازی از دولت خواسته‌اند تا این واگذاری‌ها که باید تا سطح ۶۰۰میلیون

سهم ادامه یابد، فعلا متوقف شود که با این وصف احتمالا بنا به درخواست رییس سازمان خصوصی‌سازی، سهام «فولاد» از جوایز صادراتی برداشته می‌شود.