گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در بازار فرابورس ایران 224 میلیون و 748 هزار و 904 سهم در 8 هزار و 154 دفعه مورد معامله قرار گرفت تا ارزش معاملات فرابورس از رقم 316 میلیارد و 928 میلیون ریالی برخوردار شود. اما در این روز رفتار معامله‌گران محتاطانه بود.

پس از ابطال معاملات گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در فرابورس، روز گذشته به‌رغم معامله حجم بالایی از حق‌تقدم این سهام در یک دفعه معاملاتی، در پایان بازار صف فروش ۳۱ میلیون سهمی در نماد «پترولح» باقی ماند.
سهام ذوب‌آهن اصفهان نیز مانند روزهای گذشته کاری بازار فرابورس همچنان با قرار داشتن در کانون توجه سهامداران حقیقی، دیروز هم حجم و ارزش بالایی را در معاملات فرابورس ثبت کرد.
از سوی دیگر پس از آنکه شرکت‌های تولیدکننده قند و شکر خواستار افزایش نرخ شدند، انجمن صنفی فعال در این صنعت قیمت واقعی فروش شکر را ۱۶۰۰ تومان اعلام کرد که این مساله سبب شد تا صنعت قند و شکر در بورس اوراق بهادار تهران مورد توجه و اقبال سهامداران قرار گیرد که تک‌سهم قندی فعال در بازار فرابورس نیز متاثر از این اقدام روز گذشته نوسان ۵ درصدی مثبت را در قیمت سهام خود شاهد بود. شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار نیز که نماد آن پس از توقف ۳ ماهه بازگشایی (ناشی از اعمال تعدیل منفی) با کاهش ۱۵ درصدی در قیمت سهم‌ آن همراه بود، سرانجام روز گذشته توانست این افت را جبران کند و به عددهای قبل از توقف بازگردد.
امروز پس از انتشار خبر ممنوعیت صادرات 50 کالا از سوی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت سهام شرکت پتروشیمی مارون، در نوسان منفی بیش از 3 درصد مورد معامله قرار گرفت. قرار گرفتن انواع لاستیک خودرو در فهرست مزبور نیز منجر به منفی شدن سهام کویرتایر در بازار فرابورس شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز 58 هزار تومان معامله شد.
بازگشایی و توقف دو نماد
در این روز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و ارائه اطلاعات واقعی، با محدودیت دامنه نوسان تا سقف 50 درصد بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتی اوراق مشارکت لیزینگ ایران و شرق نیز به منظور پرداخت سود علی الحساب سه ماهه متوقف شد.