گروه بورس- تحولات اقتصادی سال ۸۷ پیامدهای متفاوتی در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازار سرمایه به همراه خواهد داشت. ارائه بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی، تغییر وزیر امور اقتصادی و دارایی و تغییر مدیران سطوح پایین‌تر هر کدام منشا افت‌وخیزهایی در اقتصاد کشور خواهد بود.اگرچه این‌گونه تغییرات در سطوح کلان و رده‌های میانی بی سابقه نیست، اما به دلیل نهادینه نشدن مدیریت بخش‌های مختلف اقتصادی، همواره جابه‌جایی‌ها با اعمال سلایق مختلف همراه بوده است.بازار سرمایه همچون بخش‌های دیگر از این تغییرات تاثیر پذیرفته است.یک کارگزار بورس در این باره معتقد است: مسائل کلان جامعه و انعکاس آن در رسانه‌ها موجب ایجاد نوسان مقطعی در بازار سهام شده است.

نوسان‌های مقطعی

شهرام شهمیری در گفت‌وگو با فارس، در خصوص شرایط روز بازار سهام اظهار داشت: در شرایط کنونی دلیل خاصی برای افت و خیز سهام شرکت‌ها وجود ندارد اما برخی مسائل کلان و مکاتبات مسوولان و تغییرات مدیریتی موجب ایجاد نوسان مقطعی در بازار سهام می‌شوند. وی ادامه داد: این‌گونه مسائل در تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران موثر است اما در بلندمدت نمی‌توانند بر جهت مثبت یا منفی بورس تاثیرگذار باشند. این کارگزار تصریح کرد: باتوجه به پایین بودن قیمت سهام شرکت‌های برتر، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که از روند تولید و فروش مطلوبی برخوردارند، بسیار ارزنده خواهد بود. شهیری در خاتمه گفت: با افت و خیز مقطعی قیمت سهام نباید نگران یا خوشحال شد، بلکه افق سرمایه‌گذاری بلند‌مدت را باید در نظر داشت.

بسته سیاستی در گرو عقود مبادله‌ای

غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه هم در رابطه با اثر بسته سیاستی بانک مرکزی بر بازار سرمایه تصریح کرد: اثر مثبت یا منفی بسته سیاستی بانک مرکزی فعلا مشخص نیست و بستگی به تعیین نرخ سود عقود مبادله‌ای دارد. وی با بیان این نکته که میزان سود عقود مبادله‌‌ای موضوع مهمی است، گفت: چنانچه برای عقود مبادله‌ای نرخ سود ۱۲‌درصدی در نظر گرفته شود بر روی سهام موسسات بانکی خصوصی و دولتی اثر منفی خواهد گذاشت و باعث ایجاد چالش و مانع جدیدی در عرضه سهام بانک‌های دولتی خواهد شد.

سلامی در خصوص فروش سهام توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور‌العمل‌های قبلی هم عنوان شده بود اما تاکنون کمتر شرکتی این بند را رعایت کرده است.