عرضه هلدینگ گاز و پتروشیمی به ارزش 25هزار میلیارد تومان در بورس

فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی ازبورسی شدن دوهلدینگ گاز و پتروشیمی طی سال جاری با ارزش ۱۰ و ۱۵هزار‌میلیارد‌تومانی خبر داد.مهدی عقدایی گفت: ‌در حالی براساس مصوبه هفته گذشته هیات دولت، ۴۰‌درصد از سهام این دو هلدینگ به سهام عدالت اختصاص یافته است که عرضه هلدینگ گاز و پتروشیمی به ارزش ۲۵هزار میلیارد تومان در بورس واگذاری شرکت هلدینگ گاز قبلا در گروه دوم شرکت‌های مشمول واگذاری تصویب شده بود. وی ادامه داد: بدین ترتیب کلیه شرکت‌های زیرمجموعه شرکت گاز از جمله پالایشگاه‌های گاز و شرکت‌های خدماتی در قالب هلدینگ گاز واگذار خواهند شد. این در حالی است که ارزش این شرکت ۱۰هزارمیلیارد‌تومان است؛ اما ارزشیابی آن نیاز به بررسی دارد. معاون سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تخصیص ۴۰‌درصد از سهام این شرکت به سبد سهام عدالت خاطرنشان کرد: برای واگذاری و عرضه سهام هلدینگ گاز در بورس باید آماده‌سازی لازم صورت گرفته و مراحلی چون برگزاری مجمع برای تغییر اساسنامه و اصلاح صورت‌های مالی، تغییر ساختار نیروی انسانی و تبدیل شدن به سهام عام طی شود و سپس مورد پذیرش بورس قرار گیرد.

این مقام مسوول در خصوص واگذاری هلدینگ پتروشیمی نیز توضیح داد: با توجه به اختصاص ۴۰‌درصد این شرکت‌ به سبد سهام عدالت، مقرر شده شرکت‌های پتروشیمی دیگر به صورت مجزا واگذار نشده، بلکه در قالب این هلدینگ در آیند. عقدایی ارزش این شرکت را نیز حدود ۱۵هزار‌میلیارد‌تومان اعلام و خاطرنشان کرد: تعداد و جزئیات شرکت‌های حاضر در هلدینگ پتروشیمی مشخص شده و تا یک هفته آینده نهایی خواهد شد.

وی همچنین از فروش چند شرکت‌ از جمله آرمکو، سیمان لوشان و قند شازند به صورت مذاکره‌ای و طی روزهای آینده خبر داد. بر اساس این گزارش زمینه تشکیل هلدینگ پتروشیمی در حالی براساس مصوبه ۶ آذر ۸۷ هیات واگذاری فراهم شده که ابتدا قرار بود این هلدینگ بزرگ با سرمایه ۴هزار‌میلیارد‌تومانی، ۲۰ تا ۴۹‌درصد از ۱۳ شرکت فعال در صنعت پتروشیمی را شامل شود و مابقی سهام شرکت‌های متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی از جمله ۱۸ طرح با بار مالی ارزی‌-ریالی‌ توسط سازمان خصوصی‌سازی فروخته شود.