جهش شاخص از پلکان مخابرات

دنیای اقتصاد- بازار سرمایه در هفته گذشته رشد خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشت. در این هفته به لطف بازگشایی چند نماد مهم و رشد تقاضا در سهام معدنی و فلزی، شاخص بورس بیش از ۵/۱۰‌درصد رشد کرد که این رویداد در نوع خود یک رکورد کم‌سابقه در بورس تهران محسوب می‌شود. رشد پرشتاب بازار البته نگرانی‌هایی را نیز در خصوص امکان تداوم این وضعیت در کوتاه‌مدت ایجاد کرده است. یک هفته با تپیکس

رشد هیجانی بازار

شروین شهریاری

بازار سرمایه در هفته گذشته رشد خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشت. در این هفته به لطف بازگشایی چند نماد شاخص و رشد تقاضا در سهام معدنی و فلزی، شاخص بورس بیش از ۵/۱۰‌درصد رشد کرد که این رویداد در نوع خود یک رکورد کم‌سابقه در بورس تهران محسوب می‌شود.

رشد پرشتاب بازار البته نگرانی‌هایی را نیز در خصوص امکان تداوم این وضعیت در کوتاه مدت ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد در شرایط حاضر ارتباط روند قیمت با ارزندگی و شرایط سودآوری شرکت‌ها در خصوص برخی از سهام بازار از میان رفته است. این مساله می‌تواند زمینه‌ساز رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران و تشکیل حباب و تبعات ناخوشایند بعدی باشد که سابقه اتفاقات مشابه در این زمینه در چند سال گذشته نیز در اذهان فعالان بازار ثبت شده است.

انتظار برای سودآوری صدرا

گروه تجهیزات را بدون شک می‌توان پیشتاز صنایع بورسی در هفته جاری نامید. رشد قابل ملاحظه سهام شرکت‌های صدرا، آذرآب و ماشین‌سازی اراک توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است. در این میان صدرا با شایعاتی در زمینه اخذ قراردادهای جدید در پارس جنوبی مواجه است. البته باید توجه داشت مطالعه وضعیت کنونی صورت‌های مالی از مشکلات عمیق در چرخه عملیات شرکت‌های مذکور حکایت دارد. بنابراین به نظر می‌رسد جو کنونی معاملات سهام مزبور بر مبنای انتظار معامله‌گران از رشد قابل‌ملاحظه درآمدها در آینده شکل گرفته باشد. این در حالی است که ابعاد این رشد درآمدها و تخمین وضعیت سودآوری آتی در حال حاضرممکن نیست. این مساله ریسک سرمایه‌گذاران در سهام گروه تجهیزات را افزایش داده است.

«انگوران» اسیر باطله‌ها

بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های وابسته به معدن انگوران در این هفته با رشد قابل ملاحظه قیمت همراه بود. این در حالی است که کماکان تکلیف واگذاری معدن مشخص نشده است و بخش پرعیار انگوران نیز در زیر میلیون‌ها تن باطله قرار دارد. بنابراین هر چند رشد قیمت کنونی سهام مربوطه با شواهد بنیادی دقیقی پشتیبانی نمی شود اما از بعد دیگر باید به پتانسیل افزایش قیمت روی در بازارهای جهانی توجه داشت. برخی موسسات معتبر جهانی فعال در زمینه بازار مواد و کالا، روی را در سال آینده میلادی به عنوان برترین فلز از لحاظ امکان رشد قیمت معرفی نموده‌اند.

افزایش سودآوری «فملی» تا پایان سال

تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم ملی مس از ۶۷۳‌ریال به ۸۲۰‌ریال در سال ۸۸ از رویدادهای مهم هفتگی بود. افزایش قیمت میانگین فروش مس از ۴۲۰۰‌دلار به ۴۵۰۰‌دلار در بودجه جدید اصلی‌ترین عامل در جهت افزایش سودآوری «فملی» نسبت به پیش‌بینی قبلی بوده است. این در حالی است که قیمت اخیر فروش محصولات شرکت حدود ۱۵۰۰‌دلار به ازای هر تن بیشتر از نرخ ۴۵۰۰‌دلار است. مقایسه دو گزارش اخیر نشان می‌دهد که هر ۱۰۰‌دلار افزایش نرخ فروش مس می‌تواند حدود ۵۰‌ریال بر درآمد خالص هر سهم موثر باشد. البته این افزایش قیمت فروش باید به صورت «میانگین سالانه» محقق شود و در خصوص تغییرات مقطعی و روزانه قیمت مس معتبر نخواهد بود. بدین ترتیب در صورت ثبات قیمت مس در محدوده ۶ هزار ‌دلار تا پایان سال انتظار افزایش سودآوری هر سهم ملی مس تا محدوده بیش از ۱۲۰۰‌ریال دور از دسترس نخواهد بود.

عرضه مخابرات برای کنترل قیمت

در بین تحرکات پرشمار شرکت‌های حقوقی و سرمایه‌گذاری، استراتژی برخی سهامداران عمده در روز بازگشایی نماد قابل تامل است. در هفته جاری‌سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در روز بازگشایی «حفاری» به عنوان خریدار سهام عمل کرد. این در حالی است که برخی شنیده‌ها از عرضه مجدد این نماد توسط ‌سازمان خصوصی‌سازی در روز چهارشنبه حکایت دارد. «شپنا» نیز در روز بازگشایی با عرضه قابل توجه نماد از سوی سهامداران عمده (تعاونی کارکنان وزارت بهداشت و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت) مواجه بود. از سوی دیگر در نماد «فاذر» نیز چند شخصیت حقوقی از جمله صندوق ب-پ نفت اقدام به فروش سهام کردند. در تحولی دیگر، برخی شنیده‌ها از عرضه سهام توسط برخی سهامداران عمده در نماد «اخابر» در روز گذشته به منظور کنترل روند قیمتی سهم حکایت دارد.

طرح تحول در کمین صنایع فلزی و سیمان

گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی به مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه از جمله تحولات پیرامونی مهم موثر بر وضعیت بازار سرمایه است. پیرو این گزارش مجلس ظرف یک‌ماه آتی وارد بررسی جزئیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی خواهد شد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی اجرای این طرح با‌اندکی اصلاحات فراروی اقتصاد کشور قرار گیرد. بر مبنای پیشنهاد کمیسیون ویژه مجلس، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از اردیبهشت ماه آینده آغاز خواهد شد. این طرح در صورت تصویب بر وضعیت بسیاری از صنایع انرژی بر بورسی (نظیر فلزات و سیمان) اثرات جدی خواهد داشت. به نظر می‌رسد در صورتی که افزایش خسارت صنایع از محل رشد هزینه حامل‌های انرژی به نحو مناسبی جبران نشود، انتظار کاهش سودآوری در صنایع مرتبط بسیار محتمل خواهد بود.