سنا - سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه هشدار داد تا از خدمات مشاوران سرمایه‌گذاری فاقد مجوز پرهیز کنند. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به روند رو به رشد تبلیغات برخی اشخاص درباره ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری در زمینه شرکت‌های بورسی و خرید و فروش اوراق بهادار که گاهی نیز برای جلب اعتماد عموم، همراه با اعلام تضمین سودهای واهی از محل این سرمایه‌گذاری‌ها است، تاکید می‌شود اشخاص مزبور فاقد اطلاعات و تجربیات کافی برای ارائه چنین مشاوره‌هایی هستند.

سازمان بورس به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، از دریافت خدمات این گونه اشخاص خودداری کرده و فقط از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که با اخذ مجوز این سازمان فعالیت می‌کنند،‌ استفاده کنند.

در بخشی دیگری از این اطلاعیه آمده است:‌ سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و توسعه بازار کارآ و شفاف اوراق بهادار و بر اساس بند یک ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار، هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون، تحت هر عنوان به فعالیت‌هایی از قبیل مشاوره سرمایه‌گذاری که مستلزم اخذ مجوز است، مبادرت کند، به حبس تعزیزی یا جزای نقدی محکوم می‌شود.

بر اساس بند یک ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار، افرادی که بدون اخذ مجوز از سازمان بورس به فعالیت‌هایی از قبیل مشاوره سرمایه‌گذاری مبادرت کنند یا خود را کارگزار / معامله‌گر یا بازار گردان معرفی کند، به مجازات حبس تعزیری از یک تا شش ماه یا به جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بر این اساس، انتشار هر گونه آگهی در مطبوعات مبنی بر موارد یادشده از جمله ارائه مشاوره بورسی در زمینه شرکت‌ها و خرید و فروش اوراق بهادار، بدون اخذ مجوز‌های لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار ممنوع بوده و در صورت ارتکاب، این سازمان اقدام به طرح شکایت در مراجع ذی‌صلاح قضایی برای رسیدگی به اتهام یاد شده خواهد کرد.

سازمان بورس به اشخاصی که بدون مجوز اقدام به ارائه چنین خدماتی می‌کنند، توصیه کرد تا زمان اخذ مجوزهای لازم، فعالیت و تبلیغات خود را متوقف کنند.