فارس - رییس کمیته تدوین مقررات سازمان بورس از ابلاغ دو دستورالعمل نحوه انجام معاملات و عرضه اولیه سهام طی هفته آینده خبر داد. مریم صفاریان در رابطه با آخرین وضعیت دستورالعمل‌های نحوه انجام معاملات و عرضه‌های اولیه اظهار داشت: این دو دستورالعمل بعد از دریافت نظرات هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و انجام اصلاحات لازم، نهایی شده و در روزهای هفته‌جاری بار دیگر به هیات‌مدیره سازمان ارائه می‌شود؛ بنابراین احتمالا طی روزهای هفته آینده این دستورالعمل‌ها از سوی سازمان بورس ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از این دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس کالا نهایی و ابلاغ شده، ادامه داد: دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تمام حوزه معاملات در بورس را پوشش می‌دهد و شامل مواردی چون ضوابط کلی و مراحل انجام معاملات، انواع سفارش‌ها، توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی، دامنه نوسان قیمتی و محدودیت حجمی، گره معاملاتی، تایید معاملات، ضوابط کلی معاملات عمده (که در آن تعریف معاملات عمده عوض شده) با در نظر گرفتن ماده ۱۱ مکرر، معاملات حق تقدم و اوراق مشارکت، شرایط دریافت و اجرای سفارش‌ها توسط کارگزاران، ضوابط انتقال سهام و معاملات ترجیحی و چرخشی و دیگر موارد مربوط به داد و ستد سهام و اوراق بهادار در بورس است.

به گفته صفاریان با ابلاغ این دستور‌العمل جامع، همه آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعدد برای انجام معاملات ملغی می‌شود و این دستورالعمل ملاک تصمیم‌گیری خواهد شد.

صفاریان خاطر نشان کرد: دستورالعمل عرضه‌های اولیه هم در کمیته تدوین مقررات نهایی شده که بعد از تصویب در هیات‌مدیره سازمان بورس ابلاغ می‌شود.