ارزش معاملات در اردیبهشت ماه 277درصد افزایش یافت. اما شاخص بورس تهران افت 3 واحدی را تجربه کرد که در نهایت بازده سرمایه‌گذاری در بورس 7/2درصد تنزل داشت.

گروه بورس - علیرضا کدیور: بورس اوراق بهادار تهران در اردیبهشت ماه سال جاری با بیش از ۳۹۳میلیارد تومان معاملات سهام توانست رشد ۲۷۷درصدی را نسبت به فروردین ماه ۸۶ ثبت کند.
این در حالی بود که شاخص کل (قیمت) و شاخص بازده نقدی و قیمت نسبت به ماه قبل به ترتیب 3 و 7/2درصد کاهش را تجربه کردند.
همچنین طی همین مدت تعداد خریداران سهام با ۹۱درصد رشد به بیش از ۷۰هزار نفر رسید.
اما نگاهی به پرمعامله‌ترین سهام بورس در ماه گذشته نشان می‌دهد، شرکت ملی صنایع مس ایران با بیش از 120میلیارد تومان معامله تقریبا یک سوم ارزش معاملات بورس را از آن خود کرد.
معاملاتی که نیمی از آن به واسطه عرضه تدریجی ۲درصد سهام مزبور از سوی سازمان خصوصی سازی صورت گرفت. در کنار ملی مس، سیمان تهران با توجه به جابه‌جایی سهام از سوی بنیاد مستضعفان به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه توانست بیش از ۱۰درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد.همان طور که در جدول پرمعامله‌ترین سهام بورس ملاحظه می‌شود، ۵ شرکت به تنهایی بیش از نیمی از ارزش معاملات را از آن خود کرده‌اند که این موضوع از یک سو نشانه تمرکز فعالان بازار بر روی سهام تعداد معدودی شرکت است و از سوی دیگر رکود معاملات را در مورد سهام سایر شرکت‌ها نشان می‌دهد.
همچنین مقایسه عملکرد بورس در دو ماه ابتدایی امسال با سال‌های گذشته نشان می‌دهد که ارزش معاملات سهام در بورس تهران با وجود پذیرش شرکت‌های جدید و گسترش بورس از طریق ایجاد تالارهای منطقه‌ای به صورت پیوسته در حال کاهش است. اتفاقی که در سال 86 با کاهش تعداد خریداران و افت شاخص‌های بورس نیز توام بوده است و نشاندهنده خروج تدریجی سهامداران از بورس به قیمت زیان آنها و تشدید کننده رکود حاکم بر بازار سرمایه ایران است.
یکی از نکات قابل توجه در عملکرد بورس در سال جاری کاهش شاخص‌ها در زمانی است که عمده مجامع سالانه شرکت‌های بورسی در حال برگزاری است و تقسیم سود مناسب اکثر این شرکت‌ها می‌تواند به عنوان انگیزه‌ای برای خرید سهام این شرکت‌ها تلقی شود.
فرآیندی که طی سال‌های گذشته به وضوح مشاهده می‌شد اما امسال افت شاخص‌ها و کاهش ارزش معاملات به طرزی نگران کننده بورس تهران را تهدید می‌کند.
از دلایل رکود بورس در این مقطع زمانی می‌توان به ریسک‌هایی که عمدتا ناشی از کمبود نقدینگی و وضعیت فعالیت هسته‌ای کشورمان است، اشاره کرد.
همچنین ریسک‌های اقتصادی که به طور عمده به تصمیمات کلان اقتصادی باز می‌گردد، از دیگر مواردی است که می‌توان از آن نام برد.
در کنار ریسک‌های فوق به عرضه نابهنگام سهام ملی مس و فولاد مبارکه را که باعث خروج نقدینگی از بازار سرمایه شده است، می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رکود معاملات و مازاد عرضه سهام در هفته‌های اخیر تلقی کرد.
به نظر می‌رسد پافشاری سازمان بورس اوراق بهادار بر سیاست‌های محدود‌کننده و ادامه عرضه سهام از سوی خصوصی‌سازی در ماه آینده، می‌تواند رکود حاکم بر بورس را در ماه‌های باقیمانده سال تشدید کند.برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که خروج سرمایه‌ها از بورس می‌تواند سایر بخش‌های اقتصادی را به شدت متشنج سازد.