گروه بورس- «کی بود؟ کی بود؟ من نبودم!» این ضرب‌المثل مصداق بارز دلایل تعویق عرضه ۵درصد از سهام شرکت مس است. شروع خصوصی‌سازی بزرگ برمبنای اصل ۴۴ که ظاهرا دولت اصرار بر واگذاری‌ها دارد، با «پازل تعویق» روبه‌رو شده است.

معمایی که برای حل آن تاکنون جلسه‌‌های متعددی برگزار و تاریخ‌های متعددی اعلام شد. در طول هفته‌های گذشته جلسات متعددی در راستای ورود سهام شرکت ملی مس به بورس و قیمت‌گذاری بر روی این سهام صورت گرفت، اما در نهایت در جلسه ۷ساعته هفته گذشته سازمان بورس و خصوصی‌سازی مقرر شد که این سهام در روز ۲۴دی‌ماه در بورس عرضه شود، اما خبرهایی از به تعویق افتادن این سهام در بورس رسید که هر یک از مسوولان به نکاتی اشاره کردند.

برخی بازارگردانی و برخی سفر مدیرعامل شرکت ملی مس به مکه و حضور نداشتن وی در جلسه مربوط به اطلاع‌رسانی در خصوص این شرکت را دلیل تاخیر می‌دانستند، همچنین یکی دیگر از مسوولان همکاری نکردن شرکت مس برای برگزاری نشست با کارگزاران را در عرضه نشدن سهام شرکت ملی صنایع مس ایران اثرگذار دانستند اما با این حال باید دید پس از پایان موعد مقرر عرضه این سهام را در بورس خواهیم داشت...

دیروز اکثر خبرگزاری‌هایی که نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و آن را در صدر اخبار بورس خود قرار داده‌اند، با انجام مصاحبه و تهیه گزارش‌ها در پی مقصر و دلایل تعویق عرضه سهام مس در بورس بودند.

سایت رسمی بورس، در خبری که به رسانه‌ ها ارسال کرد، نوشت که «عقدایی» معاون واگذاری سازمان خصوصی خبر یک خبرگزاری را که به نقل از وی، آماده نبودن سازمان بورس را که دلیل تاخیر اعلام شده است، تکذیب کرد.

این سایت به نقل از این مقام سازمان خصوصی‌سازی نوشت که خبر خبرگزاری مزبور، کذب است و سپس در یک اتحاد راهبردی (که گاه در دوره‌های مدیریت بورسی به اصطکاک نیز مبدل می‌شد) در خبر معنادار خود به نقل از عقدایی نوشت که میان سازمان بورس و سازمان خصوصی‌سازی برسر عرضه سهام از جمله مس یک همکاری تنگاتنگ و صمیمانه وجود دارد.

سپس سایت رسمی بورس به نقل از منبع خبری خود یعنی سازمان خصوصی‌سازی عدم همکاری مسوولان سازمان توسعه و نوسازی و معادن و صنایع معدنی ایران را دلایل تاخیر در عرضه سهام معرفی می‌کند.

این در حالی است که سازمان توسعه و نوسازی معادن می‌گوید: ما وکالت و مسوولیت قیمت‌گذاری واقع‌بینانه را به سازمان خصوصی‌سازی واگذار کردیم.اما موضوع روایت‌های متعدد خبری درباره تعویق عرضه سهام به همین جا ختم نشد.

«سنا» سایت خبری روابط عمومی بورس نیز در یک خط خبری همسو با سازمان خصوصی‌سازی به نقل از معاون نظارت و ناشران سازمان بورس عدم همکاری شرکت مس و ایمیدرو را دلایل تعویق عرضه سهام مس معرفی کرد.

وی تصریح کرد: شرکت ایمیدرو صاحب سهامی است که باید عرضه شوند و این شرکت باید مجوز لازم را به طور کتبی به کارگزار فروشنده بدهد که تاکنون این کار انجام نشده است.دکتر حسینی یادآور شد: از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ منعی وجود ندارد و فقط کارگزار فروشنده باید مجوز را از شرکت صاحب سهم اخذ کند.معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران تاکید کرد: با وجود اینکه کارگزاری بانک صنعت و معدن در دو مرحله هماهنگی لازم را برای برگزاری نشست آشنایی شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری با آخرین وضعیت شرکت صنایع ملی مس انجام داده است، ولی متاسفانه به علت عدم همکاری ایمیدرو و شرکت مس این جلسات برگزار نشد.

نظر ایمیدرو

اما دکتر ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع در امور شرکت‌ها، درباره عرضه سهام شرکت ملی مس در بورس گفت: هماهنگی‌های لازم بین‌سازمان بورس، وزارت صنایع و معادن و‌سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه انجام شده، ولی با توجه به بزرگ بودن شرکت ملی مس باید اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام می‌شد.

او ادامه داد: به همین دلیل قرار بود دیروز در جلسه‌ای با حضور فعالان بازار سرمایه و کارگزاران، هیات‌مدیره شرکت ملی مس و نمایندگان وزارت صنایع در خصوص مسائل مربوط به این شرکت و آینده آن تصمیم‌گیری شود تا عرضه سهام آن در بورس از امروز (یکشنبه) آغاز شود، ولی با توجه به این که مدیرعامل شرکت ملی مس در سفر حج به سر می‌برد و حضور وی در این جلسه الزامی بوده، این جلسه لغو و برگزاری آن به هفته آینده موکول شد.

اکبریه با بیان این‌که در حال حاضر شرکت ملی مس بزرگ‌ترین شرکت بورسی محسوب می‌شود، گفت: امیدواریم عرضه سهام شرکت ملی مس در بورس از اواسط هفته آینده یا ۲هفته بعد آغاز شود. اکبریه با اشاره به این‌که تاکنون توافق خاصی در زمینه قیمت پایه سهام شرکت ملی مس صورت نگرفته است، گفت: قرار است قیمت پس از عرضه سهام و از طریق عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود و البته ما مطمئن هستیم قیمتی که توسط بازار تعیین می‌شود حدودا همان قیمت پیشنهادی وزارت صنایع باشد.

هنوز زمان عرضه مشخص نیست

ابراهیم سلیمانی خوشرو هم در این زمینه با اشاره به نامشخص بودن زمان عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس در بورس، گفت: دریافت کد معافیت مالیاتی و بازشدن نماد این شرکت در بورس هنوز انجام نشده است. مدیر واگذاری‌سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با مهر با بیان این که هنوز زمان واگذاری وعرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه دربورس مشخص نیست، گفت: هنوز بسیاری از اقدامات برای واگذاری سهام این دو شرکت باقی است.

ابراهیم سلیمانی خوشرو با تاکید بر این که دریافت کد معافیت از مالیات به منظور عرضه سهام این دو شرکت مذکور الزامی است، افزود: علاوه بر این نماد این دو شرکت نیز در بورس بازنشده است، درحالی که عرضه سهام این دو شرکت در بورس مستلزم پذیرش آنها در بورس و ارائه یک نماد به آنها است. به گفته وی، در ابتدا ‌سازمان بورس باید اطلاعات کامل شرکت‌های عرضه‌کننده سهام را دریافت وسپس نماد آنها را باز کند.مدیر واگذاری‌سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: پس از بازشدن نماد شرکت‌ها در بورس، تعداد سهامداران آنها مشخص خواهد شد.