وزیر نفت پاکستان اعلام کرد: این کشور از ایران خواسته است اعتبار دو میلیارد دلاری هزینه ساخت بخش پاکستانی خط لوله آی‌پی را تامین کند. شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: کارهای مقدماتی اجرای پروژه واردات گاز از ایران تکمیل شده اما کشورش از تهران خواسته است تا دو میلیارد دلار اعتبار لازم برای کار ساخت این خط لوله را تامین کند. ایران هم‌اکنون ٩٠٠ کیلومتر بخش ایرانی خط لوله آی‌پی را ساخته و در حال کمک به اسلام‌آباد برای ساخت ٧٠٠ کیلومتر بخش پاکستانی این خط لوله است.

وی افزود: همه این موضوع‌ها در نشست با طرف ایرانی که درخواست آن را داده‌ایم، بررسی می‌شود، اما تاکنون نیز پاسخی از طرف ایرانی دریافت نکرده‌ایم. عباسی گفت: ایرانی‌ها آن زمان در حال تشکیل کابینه جدید بودند و امیدوارم که این نشست در ماه جاری میلادی (اکتبر) برگزار شود. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پاکستان امیدوار است که خط لوله آی‌پی پیش از موعد مقرر یعنی دسامبر سال ٢٠١٤ تکمیل شود یا خیر گفت: چنانچه منابع لازم برای اجرای این پروژه فراهم شود، هرچیزی ممکن خواهد بود. عباسی گفت: این موضوع به تامین اعتبار و دسترسی به ماشین‌آلات بستگی دارد.

این مقام پاکستانی افزود: به دلیل کمبود گاز در فصل زمستان، همه جایگاه‌های سی‌ان‌جی در ایالت پنجاب پاکستان در ماه‌های نوامبر تا ژانویه تعطیل خواهد بود.

وجود شکاف میان عرضه و تقاضای گاز در پاکستان به کمبود این سوخت پاک و گسترش اعتراض‌ها در این کشور منجرشده و دولت پاکستان به منظور حل این معضل، راهکارهای لازم را در دستور کار قرار داده که از جمله آنها احداث خط لوله گازی آی‌پی است.