فارس - دبیرکل جدید جامعه‌ حسابداران رسمی با تشریح برنامه‌های جاری این تشکل حرفه‌ای، گفت: حمایت، هدایت و نظارت بر حسابرسان را در سرلوحه کارها قرار می‌دهیم.
محمدتقی شیرخانی گفت: رخدادهای اقتصادی سال‌های گذشته، از فساد سه هزار میلیارد تومانی تا پرونده‌های مالی اخیر، همه نشان از ضرورت حضور بیشتر حسابرسان و نظارت دائمی آنها بر عملکرد واحدهای اقتصادی بزرگ و متوسط دارد.
وی اظهار کرد: نخستین وظیفه ما داشتن بیشترین تعامل با دستگاه‌های اجرایی دولت و سازمان‌هایی مانند سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی، بازرسی کل کشور و... است تا این نهاد‌ها از گستره خدماتی که حسابداران حرفه‌ای ارائه می‌کنند، آگاه‌تر شوند.
دبیر کل «جامعه» افزود: شورای عالی «جامعه» و هیات‌مدیره‌های وقت، با هماهنگی با وزارت امور اقتصادی و دارایی، همه تلاش خود را برای تدوین استراتژی مناسبی برای این تشکل حرفه‌ای برداشته‌ و در این زمینه کم‌وبیش به موفقیت‌هایی رسیده‌اند. بدیهی است که هیات مدیره جدید هم در چارچوب راهبردها و سیاست‌گذاری‌های عمومی شورای عالی و در استمرار و تکمیل تلاش هیات مدیره‌های قبلی باید گام بردارد.
شیرخانی درباره برنامه‌های این دوره برای ارتقای جایگاه جامعه حسابداران رسمی، اظهار کرد: برنامه‌های هیات مدیره جدید در چارچوب برنامه راهبردی مصوب شورای‌عالی جامعه و نیز استمرار و تعمیق بیشتر تلاش‌های مدیران پیشین، در سه محور حمایت از حسابداران رسمی، هدایت آنان و نظارت مناسب بر عملکردشان قرار دارد.
دبیرکل جامعه حسابداران رسمی، بیان کرد: در کنار اقدامات صنفی ـ رفاهی ما باید مجموعه‌ای از سیاست‌های مستمر برای شناساندن خدمات اطمینان‌بخشی که حسابداران رسمی انجام می‌دهند در سطح عمومی جامعه انجام دهیم و این نیازمند تعامل مستمر با دولت، مجلس و قوه قضائیه است. کاهش ریسک محیطی فعالیت حسابداران رسمی با توجه به توقعات استفاده‌کنندگان از خدمات جامعه، بخش عمومی و نهادهای نظارتی است که شرط ضروری آن تاکید بر استقلال حرفه‌ای حسابرسان است.
شیرخانی در مورد اقدامات هدایتی و نظارتی، گفت: هدایت و نظارت دو محور دیگری است که سرلوحه کارمان قرار داده‌ایم. منظور از هدایت، ارتقای سطح دانش حرفه‌ای حسابداران رسمی است.
وی تصریح کرد: در دوره جدید فعالیت، بیش از گذشته بر امر آموزش و اطلاع‌رسانی تاکید داریم. علاوه‌بر آن، هم بر تعامل‌مان با جوامع حرفه‌ای بین‌المللی اضافه می‌کنیم و هم دامنه و مباحث کارشناسی در نشریات حرفه‌ای خود را گسترش می‌دهیم.
دبیرکل جامعه حسابداران رسمی اظهار کرد: سلب اعتماد مردم از کیفیت فعالیت حسابداران رسمی بیشترین ضربه را به حیات درازمدت این تشکل حرفه‌ای می‌زند. به همین منظور جامعه حسابداران باید به‌طور دائم به نظارت بر فعالیت حسابداران و کنترل کیفیت دائمی خدمات حسابرسی بپردازد.