گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نیز شاهد بی‌انگیزگی معامله‌گران بود؛ به گونه‌ای که بازار با افت 16/1 درصدی مواجه شد.
در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد کمبود نقدینگی فعال در بازار بودند، در این شرایط تشکیل برخی صف‌های خرید به ویژه در گروه خودرویی به همراه برخی اظهار نظرها در مورد تعیین نرخ گاز پتروشیمی‌ها موجب کاهش انگیزه‌های خرید شد؛ به گونه‌ای که شاخص با ۹۱۳ واحد افت به زیر مرز ۷۸هزار واحد بازگشت.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن بازدهی نسبت به ابتدای سال به منفی ۷/۱درصد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۲۵۵میلیارد تومان بود.
در همین حال در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم خارج از بازار شاهد شروع معاملات نفت خام در بورس انرژی بودند که این امر نویددهنده شفاف شدن هزینه خرید نفت خام در شرکت‌های پالایشگاهی به شمار می‌رود. دیروزحدود سه هزار بشکه نفت خام سبک در بورس انرژی عرضه شد که این امر برای اولین بار در این بازار انجام گرفت و در نهایت یک پالایشگاه خصوصی مالک این میزان نفت خام شد. در بازار دیروز در گروه حمل‌ونقل‌، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر اعلام عرضه اولیه سهام کشتیرانی دریای خزر با صف خرید همراه شد. براساس اعلام صورت گرفته سهمیه آنلاین‌ها در این عرضه اولیه ۲۹ میلیون سهم و میزان سهام در فرآیند کشف قیمت ۲۵ میلیون سهم است.
این شرکت بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل دریایی را در دریای خزر دارد و سال ۹۰ یک بندر در آستاراخان روسیه خریداری کرده است. سود هر سهم سال مالی ۹۲ این شرکت ۴۵۱ ریال و سود هر سهم سال ۹۳ آن ۴۹۳ ریال است.
در همین حال دیروز ال‌سی پروژه «هنگام» از جمله واحدهای جدید هلدینگ خلیج فارس برای تولید یک میلیون تن اوره و آمونیاک گشایش یافت. پس از پتروشیمی هرمز این دومین شرکتی است که هلدینگ خلیج فارس کار ساخت آن را آغاز می‌کند.
در گروه پالایشگاه نفت دیروز سهامداران پالایشگاه تهران برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه ۶۷۸درصدی شرکت دعوت شدند.
جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۰ روز پنج‌شنبه مورخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ در محل شرکت پالایش نفت برگزار می‌شود.
دستور این جلسه تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه۶۷۸ درصدی است، مبلغ سرمایه فعلی شرکت ۱/۶ میلیارد تومان است و مبلغ افزایش سرمایه این پالایشگاه هم ۵/۴۱ میلیارد تومان، معادل ۶۷۸ درصد اعلام شده است.
محل این افزایش سرمایه از اندوخته طرح و توسعه بوده و موضوع این افزایش سرمایه نیز جبران مخارج انجام شده است.
در گروه تجهیزات دیروز حفاری شمال همچنان با عدم تعادل مواجه بود.این شرکت در دو روز اخیر نزدیک به ۱۶درصد ارزش خود را از دست داده است. مدیر مالی شرکت حفاری شمال در ارتباط با این موضوع و وضعیت دکل‌های فعال این مجموعه پیمانکاری گفت: در حال حاضر برای دکل‌های خشکی قرار داد پنج ساله امضا شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. البته برخی مسائل مربوط به پرداخت مطالبات از طرف شرکت نفت مناطق مرکزی به عنوان کارفرما مطرح بوده، اما با جلساتی که پیش از تعطیلات سال جدید برگزار شد، مشکلات فی مابین مرتفع گردید و در همین راستا دستور پرداخت ۱۰ میلیون دلار از مطالبات «حفاری» صادر شد.
در گروه سیمانی دیروز بحث در مورد افزایش نرخ سیمان و اعتراض سازمان حمایت به این افزایش نرخ ادامه داشت.
قیمت سیمان از ابتدای امسال افزایش یافته ولی معاون معدنی وزارت صنعت روز گذشته با بیان اینکه افزایش قیمت سیمان توسط انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان بدون هماهنگی با وزارت صنعت انجام شده است، اعلام کرد: انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در اعلام قیمت‌های سیمان برای سال ۱۳۹۳ هیچ گونه هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عمل نیاورده و عملا با وارد آوردن شوک به بازار، خلاف تفاهم نامه فیمابین عمل کرده است.
طبق اعلام معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، کارخانه‌های سیمان کشور تا اطلاع ثانوی موظف به فروش محصولات خود به قیمت‌های سال ۱۳۹۲ خواهند بود و با هرگونه تخلف، برخورد قانونی خواهد شد.