گروه بورس- موافقان طرح تزریق منابع به بازار معتقدند این سیاست قادر است از ابعاد روانی بر تقویت بازار منتهی شود. به عقیده آنها شرایط بازار در حال حاضر مستعد رونق و حضور سرمایه‌گذاران است و حضور بانک‌ها می‌تواند حقوقی‌ها را نیز به میدان بیاورد و همین مساله در رونق بازار تاثیرگذار است. البته اکثر تحلیلگران در کنار نظرات موافقی که مطرح می‌کنند معتقدند این حمایت‌ها باید منطقی صورت بگیرد و نباید این تصور ایجاد شود که در هر مرحله‌ای از کاهش روند بازار، دولت موظف به حضور در بازار است. اما در این میان سوالی که مطرح می‌شود چگونگی اجرایی شدن برنامه تزریق نقدینگی به بازار و مدت زمان اجرای آن است، آیا این برنامه طی بازه طولانی مدت در بازار سرمایه اجرا می‌شود یا اینکه وضعیت بازار سهام پس از تجربه چند روز مثبت دوباره به روال روزهای قبل خود باز‌می‌گردد؟
از سوی دیگر انتظار کمک بازار سرمایه از دولت در شرایط سخت نیز از سوی خود منتقدانی را دارد؛ برخی از فعالان معتقدند که بازار باید روند منفی و اصلاحی خود را طی کند و بدون هیچ دخالتی به وضعیت عادی بازگردد، چون نوسان ذات اصلی بازار سرمایه است و یا اینکه کمک بانک‌ها برای عبور بورس از بحران دیگر نیازی به برگزاری جلسه و نمایش نداشت و این نهادها می‌توانستند خود اقدام به ورود نقدینگی به بازار کنند.
مدیرعامل فرابورس ایران در این رابطه با تاکید بر اینکه حمایت واقعی دولت از بازار سرمایه تنها از طریق شفافیت اطلاعاتی و قابل پیش‌بینی بودن تصمیمات کلان اقتصادی محقق می‌شود، معتقد است: تزریق منابع به بازار، طرف تقاضا را به‌طور کامل تقویت می‌کند.
هامونی با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت در رفتارها و تصمیمات کلان اقتصادی منجر به اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد شد، گفت: از شورای پول و اعتبار گرفته تا وزارت صنعت و تجارت باید پیش از اتخاذ تصمیمات، تاثیر آن را بر بازار سرمایه پیش‌بینی کنند.
وی افزود: بازار سرمایه بازاری است که مولفه‌های آن بسیار گسترده شده و به راحتی قابل تحلیل نیست و قطعا باید از طرف دولت ملاحظات و حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد.
معاون ناشران و اعضای شرکت بورس نیز با اشاره به اینکه اقداماتی مانند رفع ابهامات در بازار و تدوین قوانین و مقرراتی برای بهبود بخش واقعی اقتصاد و عدم تغییر در مفروضات اصلی سرمایه‌گذاری در بلندمدت، می‌تواند به بازگشت رونق به بازار سرمایه کمک کند، گفت: دولتمردان و نمایندگان مجلس همواره بر حمایت از بازار سرمایه تاکید داشته‌اند و بر این اساس، به نظرم تاکید اخیر بر حمایت از بازار سرمایه توسط مجلس، بانک‌ها و دولت، تغییر رویکرد محسوب نمی‌شود، زیرا بورس همواره مورد حمایت دولت بوده است.
امیرحمزه مالمیر افزود: البته این تاکید دوباره، اطمینان خاطر و اعتماد را به بازار سرمایه بر می‌گرداند، اما تثبیت بازار و تداوم روند مثبت آن، نیازمند اقدام عملی از سوی دولتمردان و نمایندگان مجلس است.
وی توضیح داد: اقداماتی مانند رفع ابهامات در بازار و تدوین قوانین و مقرراتی برای بهبود بخش واقعی اقتصاد و عدم تغییر در مفروضات اصلی سرمایه‌گذاری در بلندمدت، می‌تواند به بازگشت رونق به بازار سرمایه کمک کند.
معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: همواره یکی از توصیه‌هایی که به سرمایه‌گذاران داشته‌ام و بر آن تاکید دوباره می‌کنم، دوری از هیجان در تصمیم‌گیری و بهره‌بردن از تحلیل و تخصص افراد صاحب‌نظر و استفاده از اطلاعات رسمی و کم اهمیت دانستن شایعات مطرح شده در بازار است.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین نیز در این رابطه با اشاره به شروع اجرای برنامه تزریق نقدینگی از روز یکشنبه گفت: این برنامه براساس استراتژی خرید تدریجی سهام شرکت‌های بورسی طی بازه زمانی بلندمدت اجرا می‌شود و انتظار می‌رود به ایجاد ثبات در روند معاملات طی بازه زمانی بلندمدت منتهی شود.
سنگینیان همچنین درخصوص احتمال برگشت قیمت سهام شرکت‌های بورسی به قیمت‌های قبل و نیز خروج سهامداران از زیان‌های هنگفت متحمل شده طی ماه‌های اخیر نیز تصریح کرد: تداوم روند صعودی ارزش سهام مجموعه‌های بورسی و کسب بازدهی مثبت از سرمایه‌گذاری در بورس تنها به اجرای برنامه تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه بازار بستگی ندارد، چراکه تمامی سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی همچون شفاف سازی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی درخصوص نرخ خوراک مصرفی آنها و نیز نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بر تداوم روند صعودی شکل گرفته تأثیرگذار خواهد بود.
از این رو می‌توان گفت اگرچه صندوق توسعه بازار تمام تلاش خود را جهت ایجاد تعادل در بازار سهام به کار می‌برد، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که این امر به تدریج و طی بازه زمانی بلندمدت همراه با مشخص شدن وضعیت آتی سیاسی و اقتصادی کشور امکان‌پذیر است.
مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا نیز گفت: تزریق منابع دقیقا‌ همان چیزی است که بازار به آن احتیاج دارد، چرا که طرف تقاضای بازار دچار مشکل شده بود.
وی ادامه داد:‌ این اقدام موجب هم‌افزایی بیشتر و نقش‌آفرینی حقوقی‌ها برای کنترل بازار خواهد شد.
شهمیری وضعیت چهار ماه گذشته بورس را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بازاری که با تصمیمات اقتصادی دچار مشکل شده بود، اکنون باید توسط دولت حمایت شود.
شهمیری افزود: طی ماه‌های اخیر بازار بیش از آن چیزی که باید واکنش نشان می‌داد، زیان داد و در این فضا اخبار مثبت هم تاثیری نداشت.
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه هیچ بازار رقیبی برای بورس وجود ندارد، گفت:‌ نبود بازار رقیب در شرایطی که بورس در دوران رکود به سر می‌برد، نشانه‌ای از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بازار سرمایه است.
وی افزود: اکنون افق بازار سرمایه با توجه به اخبار پیرامون صنعت پتروشیمی و مذاکرات سیاسی بسیار روشن است و با تزریق منابع مناسب این بازار تقویت خواهد شد.
در این بین مدیر عامل کارگزاری مفید با بیان اینکه این تصمیم یک تیر بود با دو نشان، گفت: با این تصمیم هم افراد ریسک‌گریز، سرمایه خود را در بانک‌ها با سود ثابت و بدون ریسک پس‌انداز می‌کنند و هم از طریق نقدینگی جمع آوری شده در بانک‌ها، نهادهای مالی از طریق کارشناسان و تحلیلگران مالی به‌طور حرفه‌ای و تخصصی سرمایه‌های جمع آوری شده را در بازار سرمایه و در مسیر تولید و تامین مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت‌ها به کف رسیده و پایین‌تر آمدن قیمت‌ها بیش از قیمت‌های فعلی بسیار دور از ذهن است، اظهار کرد: هدفمندی یارانه‌ها طی هفته‌های گذشته اثر منفی خود را گذاشته که بیشتر از آنکه متاثر از اثرات واقعی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر شرکت‌های بورسی باشد، متاثر از جو روانی حاکم در بازار بوده است.
مهری خاطرنشان کرد: چشم‌انداز بازار سرمایه تا پایان سال مثبت است و بازار سرمایه بهترین فرصت برای مصون نگه‌داشتن دارایی افراد از نرخ تورم است.
مدیر‌عامل کارگزاری مفید در پایان گفت: بازار سرمایه به احتمال بسیار قوی تا پایان سال ضررها را جبران می‌کند و می‌تواند بیش از تورم، حافظ سرمایه‌های جدید نسبت به تورم امسال باشد. پس سهامداران متضرر برای برگشت ضرر در بازار بمانند و اقدام به فروش نکنند.