مسعود‌رضا طاهری: پتروشیمی برزویه طی یک فرآیند ۲۰ روزه در فرابورس پذیرش شد و به زودی به جمع پتروشیمی‌های حاضر در بازار سرمایه می‌پیوندد. خبر ورود این شرکت در حالی مهم‌ترین خبر بازار فرابورس بود که دیروز شاخص این بازار تنها ۸/۱ واحد کاهش افت ثبت کردو به ۷۸۴ واحد رسید. روند تغییرات منحنی این شاخص در ابتدای معاملات از شیب ملایمی برخوردار بود و تا زیر ۷۸۴واحد هم افت کرد اما تقریبا در نیم ساعت پایانی روند افزایشی به خود گرفت و بالاتر آمد. دیروز همچنین اعلام شد که مقدمات همکاری فرابورس با فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (فیاس) به‌زودی اجرایی می‌شود. دیروز بیشترین تاثیرات مثبت بر شاخص را نمادهای مارون و حسینا بر جای گذاشتند. در حالی که نمادهای زاگرس، شاوان، میدکو، شپاس و شراز تاثیرات منفی خودرا برشاخص باقی نهادند و روند حرکتی روزهای قبل فرابورس معکوس شد.

دیروز بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به صنعت روی زنگان بود که ۵ درصد افزایش ثبت کرد. همچنین بیشترین کاهش قیمت‌ها به نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اختصاص یافت که همه ۵ درصد کاهش را در کارنامه کاری دیروز ثبت کردند. اوراق تسهیلات مسکن همچنان با محدودیت خریدو معامله ۹۰ برگی برای هر کد معاملاتی روبه‌رو است و برای جلوگیری از سفته‌بازی‌ها با فشار کاهشی بر قیمت روبه‌رو است.

بیشترین تقاضا در بازار دیروز به نماد حسینا مربوط شد و برترین عرضه‌ها به اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۹۳ اختصاص یافت. در بازار دیروز بیشترین ارزش معامله به نماد اوراق مشارکت سه ماهه با نرخ سود ۲۰ درصدی گل‌گهر اختصاص یافت که با معامله ۲میلیون و ۷۰۶هزار برگه ازاین اوراق ارزش آن به ۲هزار و ۷۰۵ میلیارد ریال رسید. در بازار دیروز بیشترین حجم معامله به نماد بانک دی تخصیص یافت که معامله یک میلیون و ۸۶۲ هزار سهم آن را شامل شد. در مجموع معاملات روز گذشته فرابورس ۷۶ میلیون و ۷۶۶ هزار برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۴۷۰ میلیارد ریال مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت.

پذیرش ۲۰ روزه پتروشیمی برزویه

در فرابورس

مشاور پذیرش پتروشیمی برزویه با اعلام اینکه پذیرش پتروشیمی طی ۲۰ روز پس از تصویب هیات پذیرش در کمیته سازمان بورس در فرابورس صورت گرفت، گفت: امیدنامه این شرکت به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه می‌شود.

شهریار شهمیری در حاشیه بازدید فعالان بازار سهام از پتروشیمی برزویه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه پتروشیمی برزویه در ۲۵ اسفند ماه ۹۲ با موافقت هیات پذیرش در فرابورس پذیرش شد، گفت: یکسری مدارک تکمیلی دیگر برای درج نماد لازم است که طی روزهای آینده به فرابورس ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از ابهامات این شرکت حساب‌های فی‌مابین با شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود که همه مسائل‌ مربوط به آن اکنون به‌طور کامل رفع شده است.

بنابراین یکی از فرآیندها درج نماد و سپرده‌گذاری سهام و اقدامات دیگر از جمله دریافت توکن (امضای دیجیتال) برای انتشار اطلاعات در سامانه ناشران (کدال) برای ورود شرکت به فرابورس در حال انجام است و زمان عرضه آن پس از ارسال بودجه حسابرسی شده سال ۹۳ که طی روزهای آینده نهایی می‌شود، توسط مدیران سازمان بورس و فرابورس اعلام خواهد شد.

همکاری فرابورس ایران

با شرکت‌های عضو فیاس

معاون توسعه بازار فرابورس ایران از همکاری با شرکت‌های عضو فیاس در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، سیدمهدی علم‌الهدی که در نشست کمیته‌های کاری و اجرایی فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی حضور یافته بود، پیرامون دستاوردهای این سفر گفت: نشست کمیته‌های کاری و اجرایی فیاس در سال ۲۰۱۴ با استقبال گسترده شرکت‌های عضو در تفلیس گرجستان برگزار شد و در حاشیه این نشست نیز مذاکرات خوبی با بورس‌های کشورهای همسایه و منطقه صورت گرفت.

وی افزود: در حاشیه این نشست کارگروهی برای پذیرش و ساماندهی شرکت‌های کوچک و متوسط برگزار شد و فرابورس ایران از آنجا که مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده است، حضور فعالی در این کارگروه داشت.

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه در این سفر گفت‌وگوهای متعددی با مقامات بورس‌های عضو فیاس انجام گرفت، افزود: طی مذاکرات صورت گرفته با نمایندگان شرکت‌های عضو فیاس، قرار شد تا در آینده‌ای نزدیک همکاری‌های دوجانبه‌ای پیرامون موضوعات مشترک و مورد علاقه طرفین انجام بگیرد و به‌زودی نشست‌هایی نیز برای بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوعات برگزار شود.

فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی که به اختصار FEAS نامیده می‌شود، در تاریخ ۱۶ مه ‌۱۹۹۵ با هدف تقویت سطح همکاری بین اعضا در راستای توسعه بازارهای اوراق بهادار کشورهای متبوع، تقویت سطح یکپارچگی و ارائه فرصت‌های پذیرش و داد‌و‌ستد اوراق بهادار منتشر شده در سطح منطقه تاسیس شد و فرابورس ایران نیز در سال گذشته به عضویت کامل این نهاد بین‌المللی درآمد.

از میان اطلاعیه‌ها

در بازار دیروز اعلام شد شرکت کارگزاری حافظ در نظر دارد ۰۳/۱ درصد از سهام شرکت فرابورس ایران را (سهامی عام)، به‌طور یکجا و نقد مطابق با رویه جاری تسویه پایاپای (T+۳) از طریق عرضه در بازار فرابورس ایران، روز شنبه مورخ ۲۷اردیبهشت به فروش برساند. همچنین در رعایت مفاد اساسنامه شرکت فرابورس ایران، متقاضیان شرکت در رقابت خرید سهام غیرمدیریتی شرکت فرابورس ایران باید، نسبت به اخذ موافقت از سازمان بورس و اوراق بهادار اطمینان حاصل نمایند. این درخواست باید تادیروز به فرابورس ارائه می‌شد.

دو نماد باز و یک نماد بسته شد

همچنین نماد معاملاتی بانک گردشگری (وگردش۱) و نماد معاملاتی شرکت سبحان دارو (سبحان۱)، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، دیروز بازگشایی شد.

در مقابل نماد معاملاتی شرکت دریایی و کشتیرانی خط دریابندر (حبندر۱)، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام روز چهار شنبه مورخ ۲۴اردیبهشت، در پایان معاملات دیروز متوقف شد.

ناظر بازار همچنین اعلام کرد با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت دارو‌سازی تولید دارو در نماد معاملاتی دتولیدح۱ امروز دوشنبه‌، نماد معاملاتی مذکور متوقف می‌شود.