گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز با افت قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. در بازار دیروز شاخص کل با افت ۴۵۸واحدی مواجه شد که بخش عمده آن را سهام گروه پتروشیمی از جمله هلدینگ خلیج فارس و هلدینگ نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. دیروز در بازار سهام، معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی با تشکیل صف فروش ناشی از شایعه عدم شناسایی سود از خرید پترول و ابهام در مورد عملکرد شرکت بازرگانی پتروشیمی روبه‌رو شدند. براساس شایعات اولیه در حالی که بازار در انتظار تعدیل سود سال مالی منتهی به ۳۱خرداد سال ۹۴ است، برخی خبرها از عدم تغییر در عملکرد شرکت به ویژه در مورد سود شرکت‌های زیر مجموعه و نحوه عملکرد شرکت زیر‌مجموعه چهل و پنج درصدی هلدینگ خلیج فارس شرکت بازرگانی پتروشیمی حکایت دارد. همین امر موجب شد تا نماد هلدینگ خلیج فارس در بازار متوقف شود. در بازار دیروز در کنار وضعیت خاص گروه پتروشیمی که به افت اکثر نمادها به جز نماد پترول منجر شد بازار شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا در نمادهای خودرویی بود. دیروز سایپا با دادوستد صد و هشتاد میلیون سهم و ایران خودرو با معامله ۱۵۶ میلیون سهم مواجه شدند. همچنین ۴۳ میلیون سهم از سرمایه‌گذاری سایپا و ۲۹ میلیون سهم از پارس خودرو نیز مورد معامله قرار گرفت. در مهم‌ترین خبر در حوزه خودرو عضو ناظر شورای رقابت با تکذیب توافق این شورا با خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها، گفت: هرچند جلساتی تاکنون در زمینه تجدیدنظر در قیمت خودروهای تولید داخل برگزار شده، اما هنوز توافقی در این خصوص صورت نگرفته است.

به گزارش «ایرنا» نادر قاضی‌پور گفت: شورای رقابت جلساتی را برای بررسی وضعیت خودرو برگزار کرد، اما تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

به گفته او، این شورا در این مدت تنها چندین جلسه عادی با خودروسازان برگزار کرده است.

همچنین رضا شیوا رئیس شورای رقابت در این خصوص گفته است: تاکنون چندین جلسه عادی با خودروسازان جهت دریافت اطلاعات برگزار کرده‌ایم اما هیچ‌گونه توافقی برای افزایش قیمت خودرو صورت نگرفته است.

او درباره شایعات افزایش قیمت خودرو گفت: هیچ گونه جلسه‌ای با سازمان استاندارد، سازمان بازرسی کیفیت جهت افزایش قیمت خودرو نداشته‌ایم.

به گفته شیوا قیمت کنونی خودرو براساس قیمت اعلام شده در اردیبهشت ۹۲ است و فعلا تغییری نخواهد کرد.

یادآور می‌شود روز گذشته اخباری مبنی بر برگزاری جلسه‌ای در شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو منتشر شد که براساس آن خودروسازان و مسوولان سازمان استاندارد، سازمان بازرسی کیفیت و شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو تا کمتر از ۲۰ درصد توافق کرده بودند.

انتظار می‌رود بحث افزایش قیمت خودرو نظیر بقیه تقاضاهای افزایش قیمت، به واسطه کاهش نگرانی از تورم اجرای طرح هدفمندی مشمول تعدیل شود.

در گروه بانکی دیروز حرکت بانک‌ها در مورد وصول مطالبات معوق مورد بحث بود، اقدام روز یکشنبه بانک ملی در تملک سهام ایران خودرو و سایپا نیز در همین راستا رخ داد.

در گروه بانکی سرپرست بانک کارآفرین با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان از مطالبات معوق بانک وصول شده است، گفت: نسبت مطالبات معوق بانک کارآفرین در حال حاضر به ۸/۱۰ درصد رسیده و هدف ما برای امسال تک رقمی کردن این عدد است.