گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پس از ۸روز کاری افت مداوم دیروز چهره‌ای سبز به خود گرفت و شاخص با رشد ۱۴۹واحدی مواجه شد. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به حمایت صورت‌گرفته از گروه خودرویی و برخی از نمادهای بزرگ دیگر از جمله فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس با رشد ۲۱/۰درصدی شاخص مواجه شدند که موجب شد شاخص به عدد ۷۱هزار و ۸۱۵واحد برسد.

در آغاز معاملات دیروز بازار با خبر‌های مهمی در حوزه سیاسی مواجه بود؛ در همین حال سخنان رئیس‌جمهوری نیز در زمینه مسائل هسته‌ای در دیدار با وزیر خارجه دانمارک دارای اهمیت بود. دکتر روحانی همچنین به مذاکرات هسته‌ای اشاره و اظهار کرد: ایران در این زمینه جدی است و اگر اعضای ۱+۵ نیز جدی باشند، در فرصت باقیمانده زمینه برای توافق نهایی وجود دارد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه فلزی شاهد رشد قیمت فولاد مبارکه بودند، همزمان با این رشدمدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت: پنجمین شرکت برتر بورس امسال برای تولید ۷/۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی کرده که از این رقم قرار است حدود ۲۰ درصد به کشورهای منطقه، آسیایی و اروپایی صادر شود.

بهرام سبحانی برنامه‌های این شرکت را تا پایان سال جاری و نیز در چارچوب افق ۱۴۰۴ تشریح کرد.

وی افزود: دستیابی به صادرات ۱/۵ میلیون تنی فولاد مبارکه در سال جاری، موجب رشد حدود ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۲ خواهد شد. در گروه ساختمانی، دیروز نماد ساختمانی زاینده‌رود با صف خرید همراه بود. در این گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی نیز با رشد قیمت به کار خود پایان داد. در گروه تجهیزات، دیروز شرکت گروه مپنا اعلام کرده است که اعتبارات اسنادی مربوط به ساخت سه نیروگاه بهبهان، سیرجان و یزد صدوق توسط کارفرمایان و بانک‌های عامل مربوط، در وجه شرکت به شرح ذیل گشایش می‌یابد:

۱- اعتبارات اسنادی نیروگاه بهبهان معادل ۲۶۱ میلیون یورو که در تاریخ ۹۳/۰۶/۱۲ گشایش یافت.

۲- اعتبارات اسنادی نیروگاه سیرجان معادل ۲۸۵ میلیون یورو که تمامی امور گشایش آن انجام شده و تا یک هفته آینده ابلاغ می‌شود.

۳- اعتبارات اسنادی نیروگاه یزد صدوق معادل ۲۵۵ میلیون یورو که تمام گشایش آن انجام شده و تا یک هفته آینده ابلاغ می‌شود.

به این ترتیب دریافت وجه فروش تجهیزات این سه نیروگاه توسط شرکت محرز شده است و با توجه به امکان پیشرفت بیشتر پروژه‌های فوق‌الذکر، تاثیرات گشایش اعتبارات اسنادی فوق بر سود‌آوری شرکت به زودی اعلام خواهد شد.

در گروه خودرویی دیروز اکثر نمادها با رشد قیمت مواجه شدند که در انتهای بازار این رشد قیمت در اکثر نمادها به صف خرید تبدیل شد. در گروه خودرو وزیر صنعت، معدن و تجارت از واحد خراسان ایران خودرو بازدید کرد.

در گروه غذایی، براساس اعلام صورت‌گرفته امروز بلوک ۱۰۰درصدی سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه شامل ۱۹۴ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۳۳۳ سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد. این بلوک ۱۵۰۰ هزار میلیارد ریالی متعلق به سازمان گسترش و نوسازی ایران است که به قیمت پایه هر سهم ۸۱۶۴ ریال با شرایط ۱۵درصد نقد و بقیه اقساط ۶ ساله با نرخ ۱۵ درصد واگذار می‌شود. براساس این گزارش، انجام عملیات کشاورزی تولید نیشکر و سایر محصولات کشاورزی، دامپروری و ایجاد صنایع و فرآورده‌های وابسته مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه را تشکیل می‌دهند. این نخستین خصوصی‌سازی بزرگ در حوزه تولید شکر و کاشت نیشکر به شمار می‌رود. در گروه بانکی دیروز اطلاعیه بانک صادرات برای فروش باقیمانده سهام سرمایه‌گذاری غدیر به صف خرید این نماد منجر شد؛ بانک صادرات که در چندسال اخیر همواره از فروش دارایی برای سود‌سازی استفاده کرده است دیروز اعلام کرد به منظور کمک به رونق اقتصادی کشور با فروش سهام خود در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر آماده خروج از بنگاهداری است.

به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، این بانک در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر خروج بانک‌ها از فعالیت‌های بنگاهداری و همچنین اجرای دستورالعمل بانک مرکزی ج.ا.ا در رابطه با خروج بانک‌ها از فعالیت‌های بنگاهداری ضمن اعلام آمادگی واگذاری شرکت‌های تحت پوشش خود در اولین قدم اقدام به فروش قدرالسهم خود در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از طریق بورس کرده است. این اقدام می‌تواند علاوه بر ایجاد رونق اقتصادی موجب سودآوری بانک شود و زمینه ایفای نقش پر‌رنگ‌تر بانک به‌عنوان واسطه وجوه را فراهم سازد.

در گروه انفورماتیک دیروز توقف دراز‌مدت کارت اعتباری کیش با خبرهایی همراه شد، که در آن رئیس اداره سرمایه‌گذاری و سهام شرکت کارت اعتباری ایران کیش از علت توقف این نماد و زمان بازگشایی آن خبر داد؛ صدرآرا در این خصوص اظهار کرد: نماد معاملاتی سهام «رکیش» طی خرداد‌ماه سال جاری برای برگزاری مجمع عادی سالانه جهت تصویب صورت‌های مالی و مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری پیرامون تغییر سال مالی شرکت متوقف شد و طبق مصوبات مجمع مقرر شد سال مالی شرکت از پایان اسفند ماه به ۳۰ آذر ماه تغییر کند.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه و طبق درخواست سازمان بورس، شرکت ملزم به ارائه پیش‌بینی سود هر سهم در بودجه سالانه براساس تاریخ جدید سال مالی شد. به‌طوری‌که با توجه به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و تغییر سال مالی از پایان اسفند به پایان آذر ماه، از شرکت درخواست شده برای بازگشایی نماد، پیش‌بینی‌ سود هر سهم برای دوره مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۳ ارائه شود. وی درخصوص ارائه بودجه شرکت بر مبنای سال مالی جدید گفت: سال مالی شرکت در حالی تغییر یافت که سهامدار عمده برای امکان شناسایی درآمدهای تلفیقی خود درخواست برگشت سال مالی را به حالت قبل مطرح کرده؛ چراکه رویکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک یا PSPها به گونه‌ای است که پایان اسفند ماه زمان بهتری برای شناسایی درآمدهای عملیاتی آنها است. از این رو مقرر شده دو هفته آتی مجمع فوق‌العاده دیگری برگزار شود تا با توافق سهامداران سال مالی مجموعه به حالت قبل بازگردد. وی ادامه داد: اگر این موضوع در مجمع آتی به تصویب برسد، نیازی به ارائه پیش‌بینی‌ بودجه جدید بر مبنای سال مالی تغییر یافته وجود ندارد؛ از این رو به احتمال زیاد نماد «رکیش» پس از انتشار پیش‌بینی‌ بودجه سال مالی ۹۳ براساس عملکرد سه ماهه نخست مورد بازگشایی قرار خواهد گرفت و تمام تلاش مجموعه این است که بازگشایی نماد پیش از برگزاری مجمع فوق‌العاده اتفاق بیفتد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن البته همچنان ارزش معاملات اندک بود. ارزش معاملات بورس ۸۲میلیارد تومان و فرابورس ۳۷میلیارد تومان بود.