بهنام بهزادفر مدرس دانشگاه و تحلیلگر کارگزاری آگاه قیمت جهانی روی در سال ۲۰۱۴ رشد بسیار خوبی داشته و اکنون که قیمت نفت و اکثر فلزات اساسی در حال ریزش است این فلز مقاومت خوبی در برابر ریزش نشان داده است. روی از ابتدای ۲۰۱۴ در محدوده ۲۰۰۰ دلار قرار داشته است؛ بعد از مقداری ریزش به تدریج رشد خوبی داشته و حتی از ۲۴۰۰ دلار نیز عبور کرد، در نهایت اکنون در محدوده ۲۱۷۰ دلار قرار دارد. محتمل‌ترین حالت نیز قرار‌گیری در محدوده ۲۲۰۰ دلار - البته به‌صورت میانگین- است. شرکت‌های گروه روی در زمان نگارش گزارش بودجه سال ۹۳ (اسفند ۹۲) با روی ۱۹۰۰ و ۲۰۰۰ دلاری روبه‌رو‌ بوده‌اند که چشم‌انداز آن نیز نزولی بوده است، این شرکت‌ها نیز بودجه ابتدای سال را بسیار محافظه کارانه ارائه کرده‌اند، البته در گزارش‌های سه ماهه مقداری نرخ جهانی و دلار را به واقعیت نزدیک‌تر کرده‌اند، در گزارش‌های ۶ ماهه نیز تغییر خاصی نسبت به نرخ‌های سه ماهه ارائه نکرده‌اند. با توجه به اینکه هم نرخ دلار و هم نرخ روی وضعیت بهتری نسبت به بودجه اعلامی دارد سعی شده است در این تحلیل به پتانسیل این گروه توجه شود.

در این تحلیل ۴ شرکت فزرین، کاما، فاسمین و فرآور بررسی شده‌اند. مفروضات تحلیل شرکت‌های داخلی به این شرح است:

- در این تحلیل قیمت روی جهانی برای

۶ ماه دوم سال جاری ۲۲۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

- قیمت جهانی سرب برای ۶ ماه اول سال ۲۰۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

- قیمت دلار برای ۶ ماه دوم سال ۳۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

- این تحلیل با این فرض انجام شده است که در ۳ ماه باقیمانده سال شاهد ریزش شدید قیمت روی و دلار نباشیم.

- بالا رفتن قیمت روی معمولا موجب افزایش قیمت مواد اولیه از سوی تامین‌کنندگان خواهد شد، این قیمت‌ها به اندازه افزایش نرخ فروش، تغییر داده شده‌اند. قاعدتا این سختگیرانه‌ترین حالت ممکن است.

- این تحلیل بر این فرض انجام شده است که شرکت‌ها میزان تولید و فروش پیش‌بینی شده را محقق کنند (این نکته مهم‌ترین‌ فرض این تحلیل است).

- برخی از این شرکت‌ها معمولا

زیر مجموعه‌هایی نیز دارند که آنها نیز از افزایش قیمت روی منتفع می‌شوند، در این تحلیل از بررسی این شرکت‌ها صرف نظر شده است. در جدول زیر تاثیر قیمت‌های جهانی روی و قیمت دلار را بر روی شرکت‌های فوق مشاهده می‌کنید:

همان‌گونه که از این تحلیل بر می‌آید ۴ شرکت گروه روی دارای تعدیلات مناسبی هستند که با توجه به شرایط فعلی بازار نادیده گرفته شده است. به نظر می‌آید سرمایه‌گذاری در این گروه با دیدگاه کوتاه‌مدت مناسب باشد.

نکات تحلیلی:

- در تحلیل فزرین از گزارش میان دوره‌ای ۶ ماهه و پیش‌بینی ۳ ماهه استفاده شده است. نحوه قیمت‌گذاری نرخ فروش در گزارش‌های شرکت مبهم است. در مجموع گزارش این شرکت نسبت به سه شرکت دیگر از شفافیت کمتری برخوردار است.

- باما مواد اولیه خود را یا از معادن تحت نظر خود استخراج می‌کند یا از بیرون تهیه می‌کند. قسمتی که از معادن خود تهیه می‌کند قیمت‌گذاری مواد بر عهده خود شرکت است و افزایش نرخ(مواد اولیه) از بابت این معادن در نظر گرفته نشده است.

- فاسمین و باما دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که از آن محل نیز تعدیل مثبت خواهند داشت (در این تحلیل میزان آن تعدیل محاسبه نشده است). شرکت فرآور در ۶ ماه تنها ۳۰درصد از میزان فروش بودجه خود را پوشش داده است که این موضوع یک ریسک برای شرکت به حساب می‌آید.

تعدیلات گروه روی؛ مثبت یا منفی ؟