روز دوشنبه ۲۲ دی‌ماه، جلسه مشترکی میان مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه و مدیران ارشد شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران در این جلسه که به منظور هم‌اندیشی درخصوص مسائل و مشکلات مربوط به فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه و با تمرکز بر گسترش بازار ابزارهای مالی برگزار شد مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه امین، نوین، ملت، آرمان، امید، لوتوس پارسیان و سپهر حضور داشتند.

در ابتدای جلسه، دکتر حسن قالیباف‌اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، با اشاره به حجم گردش بازار بدهی در بورس استانبول، سهم بازار بدهی در مقایسه با ابزار سهام را در کشور ناچیز دانست و بر لزوم چاره‌اندیشی در این حوزه تاکید کرد.

وی با اشاره به وضعیت تامین مالی بلندمدت صنعت از محل منابع بانکی و مشکلات موجود در این زمینه ادامه داد: یکی از راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت، فعالیت بیش از پیش شرکت‌‌های تامین سرمایه و رفع مشکلات موردی در این خصوص است.

مدیرعامل بورس تهران افزود: «بورس اوراق بهادار تهران به دنبال فراهم آوردن بستر مناسب برای انتشار محصولات مالی استاندارد است و مقام ناظر هم با این موضوع موافق است. این کار از طریق تسهیل مقررات پذیرش و ایجاد مزیت‌های مناسب برای ناشر امکان‌پذیر است.»

قالیباف اصل به پتانسیل بالای همکاری بورس و شرکت‌های تامین سرمایه در حوزه تامین مالی اشاره و خاطرنشان کرد: باید تسهیلاتی در حوزه پذیرش شرکت‌های بزرگ و ابزارهای مالی برای شرکت‌های تامین سرمایه فراهم شود.

سخنگوی بورس تهران فرهنگ‌سازی در حوزه ابزارهای بازار سهام را مورد توجه قرار داد و گفت: عمده فعالیت‌های انجام شده در حوزه ابزارهای بازار سهام بوده و این یکی از نکاتی است که باید در بحث فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گیرد،

به گونه‌ای که با برنامه‌ریزی منسجم و نظام‌مند در امر فرهنگ‌سازی، بازار ابزارهای مالی از سمت تامین مالی و سرمایه‌گذاری به‌صورت توامان

تقویت شود.

در پایان طرفین بر لزوم تشریک مساعی در رفع مشکلات و نقش آفرینی بیشتر در حوزه تامین مالی از طریق تشکیل تیم‌های تخصصی تاکید کردند.

در این جلسه موضوعات متعددی از سوی مدیران عامل شرکت‌های تامین سرمایه در محورهای زیر مطرح و پیشنهادهایی ارائه شد:

• هزینه‌‌های تامین مالی از طریق ابزارهای مالی بازار سرمایه و اقتصادی‌سازی آن

• لزوم حمایت از حوزه‌های اصلی فعالیت و کسب و کار تامین سرمایه ‌ها در بازار رقابتی توسط نهاد ناظر

• گسترش شبکه فعالیت شرکت ‌های تامین سرمایه

• موانع و مشکلات انتشار اوراق بدهی و سایر ابزارهای مالی

• فرهنگ‌سازی درخصوص سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی غیر از سهام توسط سرمایه‌گذاران.