نمادهای پالایشی اوایل هفته آینده بازگشایی می‌شوند

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس زمان و برنامه‌های مدنظر برای بازگشایی ۶ نماد پالایشگاه بورسی و فرابورسی را اعلام کرد. به گزارش «سنا»، حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، در رابطه با آخرین وضعیت ۶ پالایشگاه اصفهان، بندرعباس، تبریز، تهران، لاوان و شیراز و انتشار اطلاعات و بازگشایی نماد اظهار کرد: درحالی سازمان بورس برای اعلام قیمت خوراک و فرآورده‌های نفتی به پالایشگاه پیگیری‌های روزانه و مستمری را انجام داد که روز سه‌شنبه ابلاغیه قیمت‌ها به همه شرکت‌ها ارسال شد. وی ادامه داد: همزمان با این رویداد، سازمان بورس از ۶ پالایشگاه پذیرفته در بورس و فرابورس خواست تا آخرین اطلاعات مربوط به تولید و فروش سال جاری را منتشر کنند تا همگان در جریان باشند. از سوی دیگر به مدیران این شرکت‌ها اعلام شد تا با لحاظ کردن قیمت‌های اعلامی، صورت‌های مالی سال جاری و بودجه ۹۴ را تهیه کنند.

این مقام مسوول با بیان اینکه کارشناسان و مدیران سازمان بورس تلاش ویژه و بسیج روزانه‌ای را برای نهایی شدن گزارش‌های دریافتی انجام داده‌اند و در روزهای آینده هم ادامه خواهند داد، افزود: در صورت مساعدت شرکت‌ها در ارائه صورت‌های مالی طی دو روز آینده، نماد این شرکت‌ها شنبه آینده یا حداکثر یکشنبه ۲۴ اسفند در بورس و فرابورس باز خواهند شد تا سهامداران این گروه بعد از چندین ماه قادر به معامله و تصمیم‌گیری باشند. امیری در برابر این سوال‌ که آیا نماد این شرکت به‌صورت گروهی در یک روز باز خواهد شد توضیح داد: ترجیح سازمان بورس این است که به منظور نهایی کردن بازگشت نماد ۶پالایشگاه و تصمیم مناسب سهامداران و حل شدن این موضوع، نماد هر ۶ پالایشگاه در یک روز ( شنبه یا حداکثر یکشنبه آینده) باز شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدیران برخی شرکت‌های پالایشگاهی اعلام کرده‌اند که باید گزارش حسابرسی را ارائه کنند که زمان‌بر بوده و به ۷ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد، توضیح داد: با توجه به اینکه لحاظ کردن قیمت‌های اعلامی در آمار تولید و فروش محصولات،مقوله جدیدی نبوده و گزارش‌های حسابرسی هم مربوط به این موارد نمی‌شود، در وهله اول نیازی به ارائه گزارش‌های حسابرسی شده صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای پالایشگاه‌ها نیست.

امیری در خاتمه گفت: انتظار می‌رود با مساعدت مدیران هر پالایشگاه در ارائه صورت‌های مالی و بررسی‌های کارشناسی سازمان بورس و همراهی و همکاری همه فعالان بازار سرمایه، یکی از موارد مبهم طولانی مدت مربوط به صنایع بورسی در همین سال ۹۳ برطرف شود و نقدینگی بازار و درجه تحرک سهامداران افزایش یابد.

شرکت پالایشگاهی در لیست سهام عدالت

در این بین به گزارش «ایسنا»، پالایشگاه‌های نفتی آبادان و اراک ‌عنوان قدیمی‌ترین و دیگری مدرن‌ترین پالایشگاه‌های نفتی کشور را یدک می‌کشند و اولی با ۱۰۲ سال و دیگری با ۲۱ سال تولید در این عرصه فعالیت می‌کنند. هرچند در سال‌های اخیر زمزمه‌های عرضه این دو پالایشگاه با وجود ثبت آنها در سازمان بورس از سوی مسوولان به گوش رسیده اما به باور برخی کارشناسان سقوط جهانی قیمت نفت و متوقف بودن این نمادها طی یک سال اخیر سبب شده تا واگذاری این پالایشگاها به تعویق بیفتد. در این باره معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: با تصویب و موافقت هیات دولت مبنی بر اختصاص ۴۰ درصدی سهام این دو پالایشگاه به سهام عدالت تا پایان سال جاری، ما شاهد اجرایی شدن این واگذاری در سال آینده خواهیم بود.

داود خانی درخصوص آخرین وضعیت واگذاری پالایشگاه‌های نفت آبادان و اراک اظهار کرد: با رایزنی‌ها و موافقت صورت گرفته وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد، ۴۰ درصد این واگذاری به سهام عدالت اختصاص خواهد یافت که در کمیسیون‌های اقتصادی دولت در حال بررسی و پیگیری است و امیدواریم مجوز این واگذاری‌ها تا پایان سال از سوی دولت تصویب و نهایی شده تا در سال آینده اجرایی شود. وی ادامه داد: ۶۰ درصد سهام باقی‌مانده این دو پالایشگاه همچنان در اختیار دولت باقی خواهد ماند و در بورس پذیرش نمی‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری‌ها در سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: سال ۱۳۹۴، وقت اضافه و پایان واگذاری‌ها است و هرآنچه را ما در سال ۱۳۹۳ نتواسته‌ایم عرضه کنیم باید در سال ۱۳۹۴ انجام دهیم. در سال جاری دو‌سوم این واگذاری‌ها به دلیل مشکلات ساختاری و حقوقی شرکت‌ها یا مشکلات حاکمیتی، سهام آنها مورد اقبال سهامداران قرار نگرفت که سازمان خصوصی همچنان گزارش‌های این شرکت‌ها را برای عرضه در بورس، بررسی و پیگیری می‌کند. خانی افزود: دولت نیز در لایحه بودجه سال۱۳۹۴ به مساله واگذاری اشاره کرده و مجلس هم مصوبات این لایحه را تصویب کرده تا واگذاری‌ها پایان یابد. سازمان خصوصی‌سازی نیز در لیست خود، شرکت‌هایی را که با رد دیون واگذار شده بودند پس گرفته و دوباره واگذار خواهد کرد.