پیشتازی بورس در بین  بازارهای موازی در سال 94

گروه بنگاه‌ها، ملیحه ابراهیمی: بی‌شک بازار سرمایه از بازارهای دیگر مالی در کشور در سال ۹۴ پیشی می‌گیرد؛ این را جمعی از مدیران عامل بنگاه‌های اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند. آنان معتقدند در پی نهایی شدن توافق هسته‌ای بورس ایران ارقام بالایی برای شاخص تا پایان امسال تجربه خواهد کرد. به اعتقاد مدیران اجرایی، سرمایه‌گذاران خارجی که چندی است پشت درهای کشور مانده‌اند، این روزها منتظرند تا قفل تحریم‌ها باز شود و به ایران بیایند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا با بیان اینکه به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار سرمایه در سال جاری و با توجه به تفاهمنامه اخیر هسته‌ای بسیار مثبت باشد، افزود: البته اگر این تفاهم اولیه منجر به توافق با جزئیات بیشتر شود قطعا ما با حضور انبوه سرمایه‌گذاران خارجی و تامین سرمایه‌ مالی پروژه‌ها از خارج از کشور مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر تنها منبع تامین سرمایه‌ پروژه‌ها در ایران، کشور چین است، ادامه داد: البته سرمایه‌گذاری‌ و فاینانس‌های چینی نیز در زمان حاضر با مشکل مواجهند.

وی ادامه داد: چشم‌انداز مثبت توافق به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران پیشقدم شوند و ما با رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی، بهبود بازدهی شرکت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌ها مواجه خواهیم شد.

ربیعی اظهار کرد: افق بلندمدت این توافق بسیار روشن و مثبت است اما یادمان باشد که نباید در کوتاه‌مدت انتظار تحول ویژه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های بنگاه‌های اقتصادی در پی انتشار اخبار این توافقنامه گفت: مجموعه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری ساتا به دنبال اجرایی کردن پروژه‌های در دست اجرا، براساس زمان‌بندی اولیه هستند.

ربیعی افزود: براین اساس تمام برنامه‌ریزی‌های ما محقق کردن برنامه‌های مالی، به نتیجه رساندن این برنامه‌ها و به بهره‌برداری رساندن سرمایه‌گذاری‌های موجود است.

وی سپس گفت: در سال جدید تلاش می‌کنیم در کوتاه‌مدت بازار سرمایه را حفظ کرده و از سهام مجموعه نیز با قدرت پشتیبانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم تا شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری ساتا نسبت به پرداخت سود سهام خود متعهدانه عمل کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا تاکید کرد: مجموعه‌های سرمایه‌گذاری همچون ساتا در انتظار رفع موانع حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور هستند تا از این طریق بتوانیم پروژه‌هایی را که از برنامه زمان‌بندی عقب هستند با سرعت بیشتری اجرایی کنیم.

ربیعی همچنین ادامه داد: مجموعه سرمایه‌گذاری ساتا همچنین مذاکراتی با طرف‌های غربی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و تزریق منابع مالی به پروژه‌ها انجام داده است که البته با محدودیت‌هایی به دلیل وجود تحریم‌ها مواجه هستیم و در انتظار نهایی شدن توافقات خواهیم ماند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ساتا در بیان ارزیابی خود از بازار سرمایه پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای گفت: قطعا تغییرات ملموسی را شاهد خواهیم بود؛ به گونه‌ای که تامین مالی پروژ‌ه‌ها چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید حتما در زمان لغو تحریم‌ها به آن توجه شود آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است؛ از آنجا که سیستم بانکی ما در سال‌های گذشته ارتباطات خارجی خود را تا اندازه‌ای از دست داده است براین اساس از چابکی و چالاکی گذشته برخوردار نیست و باید به گونه‌ای این موضوعات مدیریت شود تا فرصت‌های به وجود آمده از دست نرود.

ربیعی تاکید کرد: باید با تشویق سرمایه‌گذاران و فراهم کردن ابزارهای لازم همچون تقویت سیستم بانکی و قوانین و مقررات گمرکی به افزایش حجم سرمایه‌گذاری و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در کشور کمک کنیم و از فرصت به دست آمده استفاده حداکثری نماییم.

شاخص ۹۰ هزار واحدی بورس تا پایان ۹۴؟

مدیرعامل هلدینگ دانایان پارس نیز با اشاره به اینکه چشم‌انداز بازار سرمایه پس از تفاهم هسته‌ای بسیار خوشبینانه است، افزود: به اعتقاد من احتمال نهایی شدن توافق بیش از منتفی شدن آن است و بر این اساس امید است با افزایش سرمایه‌گذاری، کاهش نرخ تورم، کاهش سود سپرده و تسهیلات بانکی و در نهایت افزایش P/ E بازار سرمایه مواجه

شویم.

محمودزاده گفت: قطعا پس از این توافق سرمایه‌گذاران خارجی بیش از پیش به ایران خواهند آمد و بخش اعظمی از منابع مالی پروژه‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خارجی تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: این توافق مسیر فروش نفت را بیش از پیش برای دولت مهیا می‌کند و دارایی‌های ایران و پول‌های بلوکه شده به کشور بازمی‌گردد. وی تاکید کرد: همه اینها موجب می‌شود تا ساخت و ساز در کشور رونق پیدا کرده و پروژه‌هایی که در گذشته نیمه تعطیل بودند، راه‌اندازی شوند.

محمودزاده گفت: با محقق شدن همه این موارد درآمد دولت نیز افزایش پیدا می‌کند و براین اساس سود شرکت‌ها نیز رشد خواهد کرد که این رشد بر بازار سرمایه هم تاثیر مضاعفی می‌گذارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی با آن مواجه خواهند بود حذف هزینه‌های دلالی و خروج نقدینگی شرکت‌ها از سرمایه در گردش خواهد بود که این دو موجب می‌شود شرایط مالی شرکت‌ها بهبود پیدا کند چرا که در زمان حاضر حدود ۲۰ درصد هزینه‌های شرکت‌ها به هزینه‌های دلالی اختصاص دارد و نقدینگی شرکت‌ها نیز در سرمایه در گردش قفل شده است.

مدیرعامل هلدینگ دانایان پارس تاکید کرد: اینها موجب افزایش P/ E شرکت‌ها و بهبود وضعیت بازار سرمایه می‌شود.

وی افزود: به اعتقاد من پس از نهایی شدن توافق هسته‌ای شاخص کل بورس حداقل ۵۰ درصد رشد خواهد داشت و رقم ۹۰ هزار واحد را تا پایان سال ۹۴ تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بازار مسکن رونق متوسطی خواهد داشت و همچنین بازار سکه و ارز نیز دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد به نظر می‌رسد یکی از بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه باشد که سود زیادی را برای سهامداران به ارمغان می‌آورد. همچنین به نظر می‌رسد دولت و برخی شرکت‌ها برای تامین نقدینگی یکسری سهام را در بازار عرضه کنند که این نیز رونق بورس را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

شکوفایی بازار سرمایه در سال ۹۴

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز ارزیابی خود از وضعیت بازار سرمایه با توجه به توافق هسته‌ای ایران را این‌گونه عنوان کرد: به اعتقاد من بازار سرمایه باید در انتظار وضعیت خوبی باشد چرا که از مجموع اتفاقات رخ داده به نظر می‌رسد ما با نهایی شدن توافق هسته‌ای مواجه شویم.

وی ادامه داد: این توافق هسته‌ای منجر به رفع تحریم‌های بانکی، افزایش نقل و انتقالات پول، صادرات مواد نفتی و پتروشیمی و متعاقبا ارزآوری بیشتر برای کشور خواهد شد.

صیدی اظهار کرد: همه اینها موجب بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی کشور و همچنین رشد بازار سرمایه خواهد شد.

وی پیش‌بینی کرد با رفع تحریم‌های بانکی و صادرات مواد نفتی و پتروشیمی، شرکت‌های بورسی مرتبط با این حوزه‌ها رشد خوبی داشته باشند. همچنین صنعت خودرو نیز با اختلاف زمانی ۵ تا ۶ ماهه از تاثیرات مثبت این توافق بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: افزایش بودجه عمرانی نیز منجر به افزایش مصرف سیمان و فولاد در کشور و سودآوری شرکت‌های فولادی و سیمانی خواهد شد.

او سال ۱۳۹۴ را سال شکوفایی بازار سرمایه خواند و گفت: بازار سرمایه به نسبت بازارهایی همچون مسکن، ارز و سکه سودآوری بسیار بهتری را تجربه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های بنگاه‌های اقتصادی با توجه به پیش‌بینی‌های مثبتی که از نهایی شدن توافق هسته‌ای دارند، گفت: مجموعه‌هایی همچون سرمایه‌گذاری خوارزمی به دنبال برنامه‌های توسعه‌ای شرکت و سرعت بخشی به این برنامه‌ها خواهند بود چراکه امکان افزایش سرمایه بیشتر، استقراض بیشتر از بانک مرکزی، تجمیع سرمایه بیشتر و امکان سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر مهیا می‌شود.

لزوم تقویت قدرت تحلیل در بازار

معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات نیز با بیان اینکه بازار بعد از تعطیلات نوروز در تحلیل‌های خود با متغیر جدیدی به نام بیانیه لوزان مواجه شد، گفت: تفاهم ابتدایی با گروه ۱+۵ نتایج اولیه‌ای داشت که باعث شد ابهاماتی که ریسک سیستماتیک را برای بازار سرمایه ایجاد کرده بود تا حد زیادی مرتفع کند.

نجفی تاکید کرد: ترسیم چشم‌انداز مثبت برای بازار سرمایه موجب رفتار هیجانی میان سهامداران شد به طوری که تمامی گروه‌ها را تحت تاثیر قرار داد و شاهد حجم‌های کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه از معاملات سهام طی هفته گذشته بودیم.

وی ادامه داد: بررسی این رفتار نشان می‌دهد ورود گروه جدیدی از فعالان که لزوما حرفه‌ای نبودند باعث افزایش هیجان معاملات شد و صف‌های خرید را در میان گروه‌های مختلف ایجاد کرد.

این درحالی است که بخشی از این رشد بدون تحلیل بود زیرا در پی این تفاهم برخی از صنایع تاثیر مثبت می‌پذیرند و این بیانیه بر سودآوری گروه‌های دیگر اثرگذار نخواهد بود.

نجفی تصریح کرد: افزایش حجم معاملات و رشد ممتد سهام طی هفته گذشته باعث شد بسیاری از فعالان بازار با رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی پرتفوی خود مواجه شوند؛ امری که در سال گذشته وجود نداشت. در پی همین امر این فعالان به شناسایی سود پرداختند تا برای ادامه فعالیت خود استراتژی جدید و سهام متفاوتی را انتخاب کنند. معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر صادرات با اشاره به افت اخیر بازار سهام خاطرنشان کرد: این افت طبیعی است و بازار نیاز به استراحت دارد تا با تحلیل عمیق‌تر و شناسایی گروه‌های پیشرو بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. هرچند در بلندمدت روند بازار قطعا صعودی خواهد بود اما این روند با شیب ملایم‌تر دنبال خواهد شد.

نجفی گفت: قرار نیست وقتی وارد بازار شدیم با خرید هر سهم سود کسب کنیم بلکه باید بدانیم از این به بعد برای کسب بازدهی باید قدرت تحلیل را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه بیانیه لوزان ریسک سیستماتیک بازار را کاهش داد، افزود: تا قبل از این تفاهم همه صنایع در عملکرد خود با یک ریسک مواجه بودند اما با برداشته شدن این مانع از این به بعد باید ریسک‌های غیرسیستماتیک را برای صنایع مختلف بررسی کنیم و در نظر بگیریم، زیرا تحلیل صنایع مختلف نشان می‌دهد شرایط سودآوری هر کدام از آنها متفاوت است، بنابراین رشد یکسان در همه گروه‌ها نخواهیم داشت و قدرت تحلیل است که بازدهی سهامداران را افزایش می‌دهد.