گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بازار سهام 14/0 درصد کاهش یافت تا نوسانات محدود شاخص در کانال 62 هزار واحدی در روزهای اخیر ادامه یابد. در روزهای اخیر تاثیر تک‌نمادهای بزرگ بر وضعیت بازار بسیار محسوس بود.

به نظر می‌رسد در شرایطی که انتشار گزارش‌های 6 ماهه و کاهش ریسک‌های سیاسی بازار را در شرایطی نسبتا خنثی قرار داده است، تاثیر وضعیت تک نمادهای بزرگ و اخبار پیرامون این نمادها بر بازار بسیار قابل توجه است. مازیار فتحی در تشریح شرایط حال حاضر بازار سهام به «دنیای اقتصاد» گفت: شرایط کلی بازار شرایط نامساعدی نیست و ریزش‌های بیشتری پیش‌بینی نمی‌شود. به نظر می‌رسد بازار روال طبیعی و عادی خود را طی می‌کند. وی افزود: در وضعیت فعلی و با توجه به حجم نسبتا پایین معاملات، تحولات تک نمادهای بزرگ بر سرنوشت بازار بسیار اثر گذارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند نماد فملی در وضعیت روز گذشته بازار و نماد پارسان در تحولات روزهای شنبه و یکشنبه بسیار اثرگذار بودند به شکلی که جهت کلی بازار تحت تاثیر این نمادها تعیین شد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار در شرایطی نسبتا خنثی قرار گرفته است. هیجانات کاهشی تقریبا به پایان رسیده است. برآیند انتشار گزارش‌های 6 ماهه نیز چندان با انتظارات بازار متفاوت نبود. به این ترتیب گرچه این گزارش‌ها نشان‌دهنده تعدیل منفی بسیاری از نمادهای بازار بودند اما عمده اثر خود را پیش از انتشار بر وضعیت بازار وارد کرده بودند و انتشار گزارش‌ها عامل ریزش‌های چندان سنگینی نشد. فتحی ادامه داد: در شرایط فعلی پس از انتشار گزارش‌های 6 ماهه و رفع شدن ریسک‌های سیاسی، بازار چشم‌انتظار تحولات آینده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به بسته ضد رکودی دولت و تاثیرات آن بر بازار اشاره کرد که بسیاری از معامله‌گران در انتظار روشن شدن تاثیر این سیاست‌ها بر بازار سهام هستند. وی بیان کرد: در حال حاضر سیگنال‌های مثبت درباره صنایع و وضعیت کلان اقتصادی می‌تواند عامل نوسانات شاخص باشد. به‌عنوان نمونه انتشار برخی اخبار پیرامون همکاری‌های جدید شرکت فرانسوی پژو و شرکت ایران خودرو باعث رونق گرفتن نمادهای این گروه بورسی در روزهای گذشته شد. به این ترتیب اخبار پیرامون تک نمادها بر وضعیت فعلی بازار بسیار اثر گذار است.


بازگشایی فملی شاخص را قرمز کرد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته ۸۷ واحد(۱۴/۰ درصد) کاهش را تجربه کرد تا به رقم ۶۲ هزار و ۸۵۶ واحد برسد. شاخص کل هم‌وزن اما با وجود کاهش شاخص کل، ۰۷/۰ درصد افزایش یافت. به این ترتیب تاثیر نمادهای بزرگ بر کاهش شاخص در روز گذشته مشهود بود. تک نماد فملی که روز گذشته بازگشایی شد بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشت. این نماد در کنار نمادهای شپدیس، فارس و پارسان بیش از سایر نمادها عامل افت شاخص کل شد. تاثیر مثبت نمادهای اخابر، خودرو، شبهرن و جم نیز بیش از سایر نمادها بود. بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معاملات روز گذشته نمادهای تاثیر‌گذار بر شاخص کل نشان‌دهنده مشارکت بیشتر حقیقی‌ها در خرید و فروش نماد فملی است. این معامله‌گران ۹/۹۲ درصد از حجم خرید و ۹/۷۲ درصد از حجم فروش معاملات ملی صنایع مس ایران را در اختیار داشتند. سهامداران حقیقی در خرید نماد شپدیس نیز فعال تر عمل کردند. حقوقی‌ها اما در سمت فروش این نماد حضور پررنگ‌تری داشتند و ۸/۸۹ درصد از حجم فروش این نماد را به خود اختصاص دادند. همچنین ۱/۹۸ درصد از حجم خرید نماد فارس توسط معامله‌گران حقیقی و ۳/۵۸ درصد از حجم فروش این نماد به‌وسیله حقوقی‌ها انجام شد. حضور حقوقی‌ها در خرید و فروش اخابر نیز فعال‌تر از حقیقی‌ها بود به شکلی که این معامله‌گران ۹۶ درصد از حجم خرید و ۵/۹۲ درصد از حجم فروش اخابر را در اختیار گرفتند. روز دوشنبه نمادهای معاملاتی شرکت‌های سیمان تهران، سایپا دیزل، صنایع کاشی و سرامیک سینا، کمباین‌سازی ایران و حمل‌ونقل‌ بین‌المللی خلیج فارس، آماده انجام معامله شدند، خکاوه افزایش قیمت ۴۸/۰ درصدی را تجربه کرد، کمباین‌سازی ایران ۶۳/۳ درصد کاهش قیمت نشان داد، قیمت نماد حمل و نقل بین‌المللی خلیج‌فارس نیز ۶۵/۷ درصد کاهش یافت.


نمادهای ختراک، فرآور، فملی، کاما و لابسا نیز با توجه به عدم کشف قیمت در روز یکشنبه مجددا حراج شدند که در این میان تنها فملی کشف قیمت شد و کاهش 01/ 7 درصدی قیمت را تجربه کرد. این شرکت پس از افت قیمت جهانی مس در ماه‌های اخیر تعدیلات منفی را تجربه کرده که در ادامه این روند و در گزارش 6 ماهه خود افت حدود 40 درصدی سود را نسبت به گزارش سه ماهه نشان داد. حجم معاملات روز گذشته بورس بیش از 737 میلیون سهم و ارزش معاملات 1326 میلیارد ریال بود.


افت همزمان آیفکس

روز گذشته شاخص کل فرابورس ایران ۵/ ۱‌واحد (۲۱/ ۰ درصد) کاهش یافت. نمادهای پترول، شتران و شراز بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشتند در حالی که تاثیر مثبت ذوب، زاگرس و سمایه بر آیفکس بیش از سایر نمادها بود. روز گذشته معامله‌گران حقیقی در معاملات نمادهای تاثیر‌گذار بر شاخص کل فرابورس حضور فعال‌تری داشتند. حضور این معامله‌گران در هر دو سوی خرید و فروش چند نمادی که بیشترین تاثیر را بر آیفکس داشتند (شتران، ذوب، شراز، زاگرس، سمایه و دی) بسیار پررنگ‌تر بود. به شکلی که در برخی از این نمادها ۱۰۰ درصد از حجم خرید و فروش به این معامله‌گران اختصاص یافت.