گروه بورس - زهرا رحیمی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته در اثر غلبه عرضه بر تقاضای سهام با افت ۲۳۲ واحدی معادل ۳۸/ ۰درصد مواجه شد و زیان خود از ابتدای سال تا‌کنون را به ۶۵/ ۱ درصد رساند. در حالی که نشست شورای حکام روز سه‌شنبه هفته گذشته به ابطال ۱۲ قطع نامه شورای امنیت علیه کشورمان انجامید، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها این امر منجر به تغییر خاصی در معاملات بازار سهام نشد.

به نظر می‌رسد افت شدید قیمت نفت و دیگر کالاها در بازارهای جهانی در تقابل با نزدیک شدن به رفع تحریم‌ها پیروز بوده و هدایت معاملات بورس تهران را در دست گرفته است، ضمن اینکه همبستگی رفع تحریم‌ها و وضعیت بازار سهام کشور از تیر ماه سال جاری کاهش پیدا کرده و این ریسک سیستماتیک از منظر بیشتر سرمایه‌گذاران از فضای معاملات رخت بر بسته بود.کارشناسان معتقدند آنچه معاملات بازار سهام در هفته آخر آذر ماه را در مسیر نزولی حرکت داد، پیش‌بینی برخی موسسات مالی معتبر از روند آتی قیمت نفت و همچنین نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها بوده است.در این زمینه مازیار فتحی، کارشناس بازار سهام به «دنیای اقتصاد» گفت: عوامل مهمی در هفته آخر آذر‌ماه زمینه ساز روند ریزشی شاخص کل بود، اولین عامل پیش‌بینی برخی موسسات معتبر مالی در مورد چشم‌انداز بازار نفت بوده است که ریزش‌های قیمتی بیشتری را برای این کالا متصور بودند، به‌طوری‌که برخی از این موسسات قیمت زیر ۲۰ دلار را نیز برای این کالا پیش‌بینی کردند. علاوه بر این با توجه به آخرین گزارش اوپک احتمال کاهش تولید و صادرات نفت دور از انتظار است.

به همین دلیل نیز سهامداران بر اساس این پیش‌بینی‌ها روند ریزشی قیمت نفت را ادامه دار دانسته و اثرات آن بر بخش کلان اقتصادی و کسری بودجه دولت را نامناسب ارزیابی کردند.وی دومین عامل ریزش بازار سهام در روزهای اخیر را نزدیک شدن به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها دانست و افزود: هفته آخر آذر ماه به دلیل نزدیک شدن به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و نگرانی سهامداران از وضعیت منفی گزارش‌های مزبور موجب فشار فروش سهامداران و افت قیمت‌ها دربورس تهران شده است.فتحی در مورد چرایی عدم تاثیر نتیجه نشست شورای حکام بر معاملات بورس تهران گفت: بازار سهام کشور از ۲۳ تیرماه راهش را از سیاست جدا کرد، چرا‌که در آن بازه زمانی رفع تحریم‌ها از منظر بیشتر سرمایه‌گذاران قطعی به نظر می‌رسید و به همین دلیل این ریسک سیستماتیک در ۶ ماه اخیر از معاملات بورس تهران حذف شده، تلقی شد و به همین دلیل نیز این عامل نتوانست تحرک خاصی در معاملات بازار سهام ایجاد کند.فتحی افزود: در این میان، یک نکته مهم مورد غفلت سهامداران قرار گرفته است و آن بحث آتی انتظارات قیمت‌ها در بازار سهام است که به نظر می‌رسد با تغییر در وضعیت اقتصاد کشور، در مسیر صعودی حرکت کنند. این کارشناس بازار سهام برگشت بازار به دوران رونق را با شیب ملایم و همگام با تغییر در وضعیت اقتصاد کشور در پی رفع تحریم‌ها عنوان کرد.فتحی در مورد افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو و تاثیر آن در بازار جهانی فلزات رنگین گفت: بیشتر پیش‌بینی‌ها قبل از اقدام روز چهارشنبه فدرال رزرو حاکی از افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا بود، به همین دلیل نیز اثر این افزایش نرخ بهره پیش‌تر در قیمت‌های فلزات پایه همچون مس، فولاد و... لحاظ شده بود و در نتیجه انتظار افت قیمتی در بازارهای کالایی بیش از این نمی‌رود.

در بازار چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام کشور، حدود ۴۵۹ میلیون و ۲۹۵ هزار سهم به ارزش حدود ۸۵۱ میلیارد و ۲۵۱ میلیون ریال در ۳۴ هزار و ۴۷۶ نوبت معاملاتی جابه‌جا‌ شد و در نهایت موجب افت ۲۳۲ واحدی معادل ۳۸/ ۰ درصدی شاخص کل شدند. شاخص کل هموزن نیز در این راستا افت ۵۵ واحدی معادل ۵۸/ ۰ درصد را تجربه کرد.دو نماد «شبندر» و «شپنا» تحت تاثیر افت قیمت نفت روز گذشته بیشترین ریزش را به شاخص کل تحمیل کردند. دو نماد «حکشتی» و «خودرو» نیز در رتبه‌های بعدی نمادها با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل قرار داشتند. در معاملات «شبندر» حقیقی‌ها خریدار و حقوقی‌ها فروشنده بودند، این در حالی است که در معاملات «شپنا» حقیقی‌ها بیشتر فروشنده و حقوقی‌ها بیشتر خریدار بودند. در «حکشتی» اما ۱۰۰ درصد تحرکات توسط حقیقی‌ها صورت گرفت که در نتیجه افت ۹۱/ ۱ درصدی را برای قیمت این سهم رقم زد. از سوی دیگر ۲ نماد «دسبحا» و «مبین» مانع از ریزش بیشتر شاخص کل بازار شدند.در جریان معاملات دیروز «شبندر» بیشترین حجم و «وبملت» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت. «دسبحا» و «آکنتور» بیشترین افزایش قیمت و «ثنوسا» و «خکار» بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. نماد معاملاتی شرکت گروه دارویی سبحان با توجه به عدم کشف قیمت در روز شنبه، دیروز بدون محدودیت نوسان قیمت معامله شد و رشد ۰۱/ ۲۷ درصدی را ثبت کرد.

نرخ سود موثر 3/ 25 درصدی اخزا 1

در جریان معاملات دیروز فرابورس، اسناد خزانه اسلامی با نماد «اخزا ۱» افزایش ۱۴/ ۰ درصدی را تجربه کرد و قیمت هر ورقه از آن به ۹۴۹ هزار و ۳۱۷ ریال رسید تا نرخ سود موثر این اوراق به ۳/ ۲۵ درصد برسد.بررسی معاملات این سهم از مشارکت ۸/ ۴۵ درصدی حقیقی‌ها در خرید و مشارکت ۱/ ۹۹ درصدی حقوقی‌ها در فروش حکایت دارد.

«تسه»ها در مسیر ریزش

در بازار اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته شاهد افت حدود ۱/ ۲ درصدی در قیمت این اوراق بودیم. به این ترتیب میانگین قیمت این اوراق به ۷۱ هزار و ۶۳۴ تومان رسید.به این ترتیب، نرخ سود حدود ۷/ ۲۲ درصدی این اوراق با توجه به چشم‌انداز تک رقمی تورم در سال آینده، از جذابیت وام مزبور در مقایسه با سایر وام‌ها کاسته و قیمت این اوراق را در مسیر ریزشی هدایت کرده است.