دنده عقب پژو 405 و ریو

مگان‌های تولید داخلی هنوز رنگ بازار را ندیده‌اند

بازارنامه- بازار خودروی کشور این روزها دوران آرامی را پشت سر می‌گذارد. نمایشگاه‌داران از سردی آن می‌گویند و دلیلش را تعدیل مسافرت‌های تابستانی می‌دانند. با آنها که صحبت می‌کنی تابستان امسال را متفاوت از سالیان قبل تعبیر می‌کنند و معتقدند فصل گرم امسال سرمای بازار خودرو را به همراه داشته است. سال‌های گذشته این دو هفته پایانی تابستان همواره اوج سفرهای تابستانی را در خود گنجانده و به تبع آن تقاضا را برای خرید خودرو بالا برده است اما امسال، این بازه زمانی به لحاظ آنکه مصادف با ایام رمضان است و مسافرت‌ها کاهشی چشمگیر را در مقایسه با سال‌های گذشته دارد روزهای سردی را برای بازار خودرو رقم زده و به گفته برخی کارشناسان احتمال این سرما تا اواخر سال‌جاری کم و بیش ادامه می‌یابد. نگاهی به قیمت‌ها از نیمه مرداد تا به امروز از کاهش ۲ الی ۵درصدی قیمت خودروهای تولید داخل حکایت می‌کند که این درصد برای خودروهای وارداتی به ۵ الی ۱۵درصد بالغ می‌شود. آن طور که کارشناسان می‌گویند اگر اتفاق خاصی رخ دهد تا واپسین روزهای سال‌جاری چندان با افزایش قیمت خودرو روبه‌رو نخواهیم بود و حتی ادامه ارزانی با حداقل ثبات در بازار نیز دور از ذهن نیست مگر آنکه خودروسازان داخلی از ترفند همیشگی خود استفاده کرده و با کاهش عرضه محصولاتشان، گرانی یکباره را در بازار رقم بزنند. البته در این میان نباید از شرایط خاص تولید برخی خودروها نیز غافل ماند. به هر حال سایپا، ایران‌خودرو و پارس‌خودرو هر کدام به نوبه خود، محصولاتی مونتاژی را در خطوط تولیدشان دارند که گهگاهی ممکن است در پیچ و خم مسائل حاشیه‌ای با مشکل تامین قطعات روبه‌رو شوند که این موضوع به هر حال تعادل عرضه و تقاضا را از بین می‌برد و گرانی را به ارمغان می‌آورد.

زانتیا، ماکسیما، ریو و تندر-۹۰ از جمله این خودروها هستند که اتفاقا جزو محصولات محبوب بازار به حساب می‌آیند و برای خودروسازان داخلی بسیار استراتژیک محسوب می‌شوند. به هر حال شرایطی هم‌اکنون بر بازار حکمفرما است، از ثبات حکایت می‌کند اما باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار این بازار طی روزها و ماه‌های آن است.

خاطرات پژو ۴۰۵ زنده شد

ارزانی ۵۰۰هزار تومانی پژو ۴۰۵ مهم‌ترین و چشمگیرترین رویداد بازار خودرو طی هفته جاری بود. خودرویی که ظاهرا هنوز داستان آتش‌سوزی‌هایش تمام نشده و هر از چندگاهی اخباری مبنی بر بروز حریق در آن به گوش می‌رسد. به نحوی که اوایل هفته جاری مقامی مسوول از فراخواندن ایران‌خودرو به دادگاه برای بررسی بروز این حوادث خبر داد. این در حالی است که ایران‌خودرو پژو ۴۰۵های تولید سال‌های ۸۴ و ۸۵ خود را که به دلیل نقص فنی در سیستم سوخت‌رسانی دچار آتش‌سوزی می‌شوند فراخواند و آنها را رایگان اصلاح کرد. البته آن‌چنان که خود مسوولان این شرکت می‌گویند، هنوز چندین هزار پژو۴۰۵ تحت ریسک که در طرح فراخوان شرکت نکرده‌اند در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند.

به هر حال این خودرو با ارزانی ۵۰۰هزار تومانی‌اش، طی هفته جاری، با قیمت ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان خرید و فروش شد. پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز در حال حاضر قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان را در بازار داراست.

ریو باز هم ارزان شد

یک روز ناگهان گران می‌شود و روز دیگر به یکباره نسیم ارزانی در بازارش می‌وزد. ریو در کل حال و روز جالبی را در بازار خودرو کشور سپری می‌کند. خودرویی که اوایل حضورش در ایران، چندان با روی خوش مشتریان روبه‌رو نشد اما در ادامه کم‌کم سری از میان سرها درآورد و از دوران غربت اولیه‌اش عبور کرد. به نحوی که هم‌اکنون این کره‌ای مونتاژی، محصولی محبوب و پرتقاضا در بازار به حساب می‌آید. ریو حدود یک ماه پیش همزمان با افزایش یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی قیمت کارخانه‌ای‌اش، حدود ۷۰۰هزار تومان نیز در بازار گران شد، اما چند روز بیشتر از گرد و خاکش نگذشت و بنا به دستور وزیر صنایع و معادن، سایپا قیمت کارخانه‌ای ریو را به حالت پیشین خود بازگرداند و به تبع این عقب‌گرد قیمت ریو در بازار نیز رو به ارزانی نهاد به نحوی که طی یک ماه اخیر، ۶۰۰هزار تومان ارزان شده است. این خودرو هم‌اکنون با قیمت ۱۴میلیون تومان به فروش می‌رسد. برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند بعید است سیر نزولی قیمت ریو بیش از این ادامه یابد؛ چرا که سایپایی‌ها می‌خواهند آن را در همین رنج قیمتی و هم‌تراز با محصولاتی چون پژو۴۰۵ و تندر-۹۰ نگه دارند.

ردپای ارزانی در بازار تندر

ردپای ارزانی در بازار تندر۹۰ هم مشاهده می‌شود. خودرو پرحاشیه‌ای که هنوز بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان آن، سرگردانند و نمی‌دانند که دست آخر چه زمانی پشت فرمان آن می‌نشینند. تندر ۹۰ طی هفته جاری در مدل‌های E۱ و E۲ با ارزانی رو به رو شد.

مدل E۱ آن هم اکنون با قیمت ۱۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد این مدل از یک ایربگ و همچنین ترمز ABS‌ استفاده می‌برد. این در حالی است که تندر-۹۰ E۲ با ترمز ABS‌ و ایربگ قیمتی برابر با ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان را دارا است. مدل E۰ بدون کولر این خودرو هم در‌حال‌حاضر با قیمت ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

ثبات خانواده پژو ۲۰۶

شاید بتوان با ثبات‌ترین خودروهای بازار کشور را طی دو ماه اخیر، انواع مدل‌های پژو ۲۰۶ تلقی کرد. چرا که طی این مدت بازار آنها چندان دستخوش تغییر و تحول نشده و از آرامشی خاص پیروی کرده است.

هم اکنون پژو ۲۰۶‌تیپ ۲ یعنی ساده‌ترین مدل خانواده ۲۰۶، با قیمت ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این مدل به لحاظ قیمتش به نوعی پرفروش‌ترین مدل ۲۰۶ به حساب می‌آید. در میان مدل‌های صندوق‌دار این خودرو نیز V۱ در‌حال‌حاضر قیمتی برابر با ۱۶میلیون تومان را دارا است این در حالی است که پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۹ با قیمت ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. به گفته برخی نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که تولیدش در ایران‌خودرو متوقف شده، هم اکنون در بازار تقریبا نایاب است.

سورن همچنان گران

ظاهرا سورن به هیچ وجه نمی‌خواهد ارزان شود. پیشرفته‌ترین مدل خانواده سمند بنا بود طبق وعده مسوولان ایران‌خودرو حداکثر یک و نیم میلیون تومان از سمند LX‌ گران‌تر باشد اما در عمل اختلاف قیمتی این دو، هیچ گاه از دو میلیون تومان پایین نیامد. هم اکنون سورن قیمتی برابر با ۱۸میلیون و ۱۵۰هزار تومان را در بازار دارا است و سمند LX بنزین‌سوز نیز با قیمت ۱۶میلیون تومان به فروش می‌رسد. سمند معمولی هم دارای قیمتی معادل ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان است.

مگان

هر چند نیاز بازار مگان هنوز از طریق واردات تامین می‌شود اما چند وقت دیگر این خودرو روز اروپا را باید مونتاژ داخل نامید. مگان هم اکنون در شرکت پارس خودرو مونتاژ می‌شود. البته هنوز مگان‌های پارس خودرو رنگ بازار را به خود ندیده‌اند و فعلا در پارکینگ این شرکت خوابیده‌اند. بنا به وعده پارس‌خودرویی‌ها قرار است مگان‌های مونتاژی، قیمتی بین ۲۵ تا ۲۸میلیون تومان داشته باشند. این در حالی است که هم اکنون مگان‌های وارداتی در مدل دنده‌ای با قیمت ۲۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسند. نوع اتوماتیک این خودرو نیز قیمتی برابر با ۳۵میلیون و ۵۰۰هزار تومان را دارا است.