برای ارتباط دانشگاه و صنعت باید فرهنگ سازی شود

رییس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص ارتباط دانشگاه و صنعت در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: این ارتباط در سال های اخیر به دلیل نیاز روز افزون صنعت به علم افزایش پیدا کرده و این ارتباط هر ساله قوی تر و مشخص تر می شود. وی تاکید کرد: شرکت های صنعتی دریافته اند که در کشورهای دنیا به دلیل سرمایه گذاری روی پتانسیل های علمی است که پیشرفت روز به روز بیشتر می شود.

در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت دیدگاه های مختلفی وجود دارد و در مباحث مربوط به مهندسی برق ماند دیگر زمینه ها تلاش های زیادی انجام شده است.

محمد جواد امیدی افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی در زمینه های علمی مهندسی برق دوشادوش باقی کشورهای جهان کار علمی می کنند اما در ارتباط دانشجویان با صنعت دچار مشکل هستیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی زمینه ها تکنولوژی وجود دارد اما نیاز به سرمایه گذاری هست گفت: اگر در مهندسی برق زمینه فیزیکی را نداشته باشیم مانند زیر ساخت های الکترونیک دچار مشکل می شویم و در این زمینه احتیایج به ابزار و مقررات حمایت کننده داریم تا روش های تدریس صحیح و دانشگاه با صنعت مرتبط شود.

رییس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ارتباط صنعت با دانشگاه باید قوی تر شود تا خروجی فارغ التحصیلان به سمت کار و بخش صنعت برود و در این راستا نیز باید قوانین و مقررات به سمتی باشد که کسی که می خواهد کار پژوهشی کند، سرمایه در اختیارش قرار داده شود تا به کار صنعتی روی بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه باید فاصله دانشگاه و صنعت کمتر شود، گفت: ما از لحاظ زمینه تئوری و علمی فاصله کمی با کشورهای صنعتی دنیا داریم اما از نظر ساز و کار که خروجی دانشگاه را می تواند در صنعت مورد استفاده قرار دهد هنوز فاصله زیاد با دیگر کشورها داریم.

امیدی در خصوص این مطلب که چگونه می توان فارغ التحصیلان را مناسب محیط صنعت پرورش داد اظهار داشت: در دانشگاه صنعتی اصفهان در طی سه سال گذشته، بازنگری دروس در دانشکده برق را در دستور کار قرار داشتیم که باعث شد تا دروس جدید با محوریت علم توام با صنعت جایگزین دروس قبلی شود.

وی افزود: در این رابطه ۱۰ دانشگاه برتر دنیا را به صورت مدل انتخاب کردیم و با استفاده از سرفصل های آنها جزییات کتاب های درسی را مورد بررسی قرار دادیم.

رییس دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برای هرشاخه علمی در این زمینه، کمیته ای تشکیل و تمامی اجزای درس ها با مباحث علمی و صنعتی کشورهای دنیا مقایسه و در نهایت بازنگری دروس انجام شد.

وی تاکید کرد: چنین حرکت هایی منجر به حل مشکل ارتباط از سوی دانشگاه ها خواهد شد و البته نباید فراموش شود که در سوی دیگر این معادله صنعت قرار دارد.

امیدی گفت: معادله ارتباط دانشگاه و صنعت وجه دیگری نیز دارد به نام مدیریت حاکم بر کشور که می تواند حلقه ارتباطی خوبی میان این دو موضوع باشد.

نیروی انسانی که فرآیند فناوری را دنبال کند در دانشگاه نیست.

عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در خصوص چگونگی ارتباط میان دانشگاه و صنعت اظهار داشت: می توان از طریق مباحث پژوهشی، تبادل کارآموز، حمایت های مالی از پایان نامه ها و رساله های تحصیلات تکمیلی از مباحث علمی دانشگاه ها در زمینه برق حمایت کرد.

جعفر قیصری در این رابطه افزود: پروژه هایی که در زمینه برق در استان اصفهان تعریف می شود بیشتر متوجه رفع مشکلات بهره برداری است که خوشبختانه در این زمینه دانشگاه همکاری بسیار موفقی داشته است و البته نباید ظرفیت در این رشته را محدود به موارد خاصی کرد و شاید بهتر باشد این توانایی به سمت تولید دانش فنی و به دست آوردن توسعه و فناوری متمرکز شود.

وی گفت: متاسفانه صنعت در ایران وارداتی است و در اینجا از آن بهره برداری می شود و این مسئله باعث شده تا صنعت در حوزه های گوناگون به کسب تکنولوژی تعهد نداشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان تصحیح کرد: صنعت بهره بردار می تواند از ماشین و امکانات استفاده کند بدون آنکه نیازی به دانش فنی و انگیزه سرمایه گذاری در این زمینه داشته باشد و اگر در صنعتی نگاه به این موضوع بوده است که تکنولوژی به دست بیاید، موفقیت های زیادی دیده شده است.

وی گفت: فرآیند فناوری در دانشگاه ها دیده نمی شود و صنعت نیز خود را موظف نمی داند که از دانشگاه و تحقیقات علمی استفاده کند و در این میان نیاز به حلقه واسطه ای است که بتواند این دو حوزه را به هم مرتبط کند.

قیصری افزود: این حلقه واسطه می تواند دولت باشد به گونه ای که فضای خصوصی رقابتی در صنعت کشور ایجاد کند.

وی همچنین تاکید کرد: بخش صنعت باید به دانشگاه احساس نیاز داشته باشد و بالعکس و در صورتی صنعت احساس نیازخواهد کرد که بازار رقابتی خصوصی به وجود بیاید و از سوی دیگر صنعت توجه بیشتری به قوانین و مقررات آموزش و پژوهش در تحقیقات کاربردی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به مشکلات دانش فنی و کسب فناوری اظهار داشت: ما همچنان در زمینه دانش فنی و و کسب فناوری دچار مشکل هستیم و این ارتباطات نتوانسته است منجر به توسعه شود زیرا فرایند توسعه فناوری نیاز به زمان طولانی و ریسک پذیری دارد و سرمایه گذاران در این زمینه باید در مباحث علمی و پژوهشی سرمایه گذاری کنند که ریسک بالایی دارد.

وی با اشاره به مشکلات ساختاری در شرکت های دولتی اظهار داشت: ساختار سازمانی شرکت های دولتی و ساختار آموزش و پژوهش متناسب با تولید فناوری ساخته نشده اند و از سوی دیگر نیز دانشگاه ها هم مولد فناوری نبوده و نیروها به صورت کارافرین آموزش داده نمی شوند و بایستی گفت نیروی انسانی که فرآیند فناوری را دنبال کند در دانشگاه نیست.