آغاز امتحانات مدارس دخترانه

تاسیس شرکت تجارتی ایران در ۸۰ سال قبل چنان وقت تاجران را گرفته بود که فرصتی برای تشکیل جلسات اتاق تجارت باقی نمی گذاشت. اما پس از بهبود نسبی روند شرکت تجارتی، قرار شد که جلسه اتاق تجارت در روز نوزدهم خرداد ۱۳۱۱ برگزار شود. قیمت کبریت هم در آن سال‌ها جزو موارد مهم و جالب توجه از سوی خبرنگاران بوده است. در همین رابطه خبری در روزنامه درج شده که بر اساس آن قیمت خرده فروشی کبریت از قرار هر دانه ۱۰ دینار است.

به‌رغم اینکه در روزگار ما شرکت‌های تولیدکننده سیگار مجاز به تبلیغ اجناس خود نیستند، اما در ۸۰ سال پیش یک آگهی در روزنامه جلب نظر می‌کند که در آن نوشته شده است: «در عالم تنهایی، در شمیران بهترین رفیق سیگارهای عالی است. شعبه سیگارفروشی زهره جنب کمیساریای تجریش» در این روز نیز مانند روزهای گذشته، بخش دیگری از اساسنامه شرکت تجارتی ایران آمده است. این بخش از اساسنامه به موارد مرتبط با مجمع عمومی، مجمع عمومی فوق‌العاده و هیات‌مدیره برمی‌گردد.

موضوع تجارت و اخلاق که این روزها مورد توجه قرار گرفته، در آن سال‌ها نیز موضوع مهمی تلقی می‌شده به طوری که نزدیک به دو ستون از روزنامه این روز به مطلبی تحت عنوان «اهمیت صحت در زندگی» اختصاص داده است. خبرهای فرهنگی و هنری نیز در این روز به کنسرت استوار و مجلسی در منزل سهم‌الدوله بازمی گردد. همچنین قرار است که امتحان‌های شفاهی دوره اول متوسطه دختران از ۲۲ خرداد آغاز شود. این امتحان‌ها تنها در چند درس برگزار شده و دانش‌آموزان از نمره یک تا ۱۳۰ دریافت می‌کنند.

اما خبرگزاری‌های خارجی خبر می‌دهند که انتخابات آلمان رسما در ۳۱ ژوئن برگزار می‌شود. در آمریکا این کشور سنای این کشور به قانون وضع مالیات جدید رای داده است. مالیات جدید در حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. از بغداد نیز خبر می‌رسد که قرار است معاهده‌ای بین دولت عراق و بریتانیا راجع به استرداد مجرمین منعقد شود. از این کشور چند خبر دیگر هم منتشر شده که به مواردی نظیر تمبرهای جدید در عراق با طرحی از ملک فیصل، برمی‌گردد. جامعه ملل هم از طرف کمیسیون تحدید درباره مرزهای سوریه و عراق گفت‌وگو کرده بودند.