زادروز ابوریحان بیرونی
گروه تاریخ اقتصاد- ابوریحان محمد بیرونی، دانشمند بزرگ ایرانی، 15 سپتامبر 973 میلادی درمنطقه خوارزم که در قلمرو دولت سامانیان بود به دنیا آمد. زادگاه او که در آن زمان روستای کوچکی بود بعدا به «بیرونی» تغییر نام داده شده است.
بیرونی که ۷۵ سال عمر کرد ۱۳ دسامبر سال ۱۰۴۸ میلادی (۲۲ آذر) در شهر غزنه (افغانستان امروز) وفات یافت.
بیرونی در ریاضیات، هیات (علوم فضایی)، فیزیک، زمین شناسی و جغرافیا سرآمد دانشمندان عصر خود بود. دایره‌المعارف علوم چاپ مسکو ابوریحان را دانشمند همه قرون و اعصار خوانده است.
در بسیاری از کشورها نام بیرونی را بر دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها و تالار کتابخانه‌ها نهاده و به او لقب «استاد جاوید» داده‌اند.
بیرونی گردش خورشید، گردش محوری زمین و جهات شمال و جنوب را دقیقا محاسبه و تعریف کرده است.


قیمت تیرآهن کیلویی ۳ ریال کاهش یافت
رکود بازار آهن بهای انواع تیرآهن را تا کیلویی ۳ ریال پایین‌تر از سطح معمول قیمت‌های آن در بازارهای جهانی رسانده است، در بازار گفته می شود با وجود بحران کمبود آهن در دنیا، ایران بیشترین ذخیره آهن را که بالغ بر ۲۰۰ هزار تن می‌شود در انبارهای خود دارد و در حالی‌که قیمت انواع تیرآهن در بازار به کیلویی ۵/۲۵ ریال رسیده، تجار عمده آن‌را از قرار کیلویی ۲۸ ریال وارد می‌کنند.
در بازار گفته شد: دلیل این عدم انطباق، ادامه توقف صدور پروانه ساختمانی می‌باشد که چند ماهی است فعالیت‌های ساختمانی را با نوعی رکود مواجه کرده است.
با وجود رکود فعالیت تجار آهن، بازار معاملات پروفیل داغ است، به‌خصوص قیمت ورق پروفیل از ۲۷۴ دلار به ۲۹۸ دلار در هر تن رسیده و به‌طوری‌که گفته می‌شود کمبود مواد اولیه، کار اکثر کارخانه‌ها را نامنظم و کم کرده است و آنها تا حدود ۴۰ درصد از تولید خود کاسته‌اند.
روزنامه اطلاعات، ۲۴ شهریور ۱۳۵۲


قیمت کاغذ ۹۵ درصد بالا رفت
کانادا، بزرگ‌ترین تولید کننده و صادرکننده کاغذ، در ردیف واردکنندگان کاغذ درآمد و به این ترتیب دامنه بحران کمبود و گرانی کاغذ به کانادا نیز کشانده شد به‌موجب یک خبر تایید شده، پس از یک سلسله مذاکرات اقتصادی و به‌دنبال امضای یک قرارداد میان کانادا و سوئد، کمپانی‌های کانادایی خریدار کاغذ از سوئد شدند.
کانادا که خود از بزرگ‌ترین تولید کنندگان و صادرکنندگان کاغذ بود، به‌دنبال بحران ناشی از تورم اقتصادی جهان و برتری میزان تقاضای کاغذ بر عرضه، در ردیف کشور‌های وارد کننده کاغذ درآمد. یک مقام آگاه اقتصادی بحران کمبود و گرانی کاغذ را ناشی از ازدیاد میزان تقاضا، نابرابری نسبت تولید و مصرف دانست و اشاره کرد که تورم اقتصادی جهان نیز در بروز این بحران بی‌تاثیر نبوده است. طی یک سال گذشته بهای کاغذ در هر تن ۹۵ درصد افزایش داشته است.
روزنامه اطلاعات، ۲۵ شهریور ۱۳۵۲


۲۵شهریور روز بزرگداشت سالخوردگان
در ایران باستان
ایرانیان عهد باستان نخستین مردمی بوده‌اند که برای ادای احترام و بزرگداشت و سپاسگزاری از سالخوردگان روز مشخصی را در سال تعیین کرده بودند و این روز، ۲۵ شهریور ماه هر سال بود و قدمت آن به ۳ سه هزار سال می‌رسد. در آن زمان و تا ۱۴ قرن پیش، روزهای هر ماه ایرانی نام خاص داشت و روز ۲۵ شهریور «اشیش وانگ» خوانده می‌شد که روز رحمت خدا، اخلاقیات و معنویات و روان پاک بود. ماه شهریور «شهرور» تلفظ می‌شد. پس از انقراض ساسانیان، چون در ایام نوروز هم به دست‌بوس پیران قوم رفتن رسم بود، این مراسم اختصاص به نوروز یافت و به تدریج روز سالخوردگان (۲۵ شهریور) کمرنگ و در ایران به فراموشی سپرده شد.


پنی سیلین ساخته شد
پانزدهم سپتامبر سالروز کشف پنی سیلین است. دکتر الکساندر فلمینگ میکروب شناس دانشکده پزشکی لندن بر حسب اتفاق بشقاب کشت باکتری را بدون پوشش در گوشه‌ای گذاشته بود.
روز ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۲۸ سراغ بشقاب رفت و مشاهده کرد که بر اثر وزش باد یا عوامل دیگر، روی یک گوشه بشقاب مقداری کپک نشسته است. ظرف را زیر میکروسکوپ قرار داد تا نوع کپک را بشناسد که متوجه شد در آن قسمت باکتری‌ها مرده‌اند و به این ترتیب موفق به کشف یک میکروب‌کش شد که تاکنون صدها میلیون تن را نجات داده است وی نام این ماده را پنی سیلین گذاشت.