ضرورت بررسی بیشتر قانون وزارت داخله
گروه تاریخ اقتصاد- مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی را می‌خوانید در روزشنبه، 9 فروردین 1287 شمسی که با قرائت خلاصه نتایج حاصل شده از گفت‌وگوی جلسه پیشین (پنج‌شنبه، 7 فروردین) توسط آقامیرزا قلیخان، شروع شده است:
سیدالحکما: امروز عدلیه ما اهمیت فوق‌العاده پیدا کرده به واسطه مرافعاتى که زیاد شده و قوانین آن هم مدتى است به مجلس آمده خوب است از امروز قرائت شده، فصل به فصل تصویب و از صحه همایونى گذشته به عدلیه داده شود.
رئیس: باید حضور حجج اسلام قرائت شود.
اسدالله میرزا: در کمیسیون تنقیح لوایح آقایان حضور داشته‌اند.
آقا میرزا آقا مجاهد: یک هیاتى معین شده که تماما انتظامات مملکت را ما از آنها می‌خواهیم و ما هم قوه مقننه مملکت هستیم که قانون به دست آنها می‌دهیم. آنچه معلوم می‌شود وزرا ما را استهزا می‌کنند! قریب چهل روز قبل که وزرا اینجا آمدند و معرفى شدند، گفته شد که پروگرام خودتان را بنویسید به مجلس بفرستید، ننوشتند. دفعه دوم هم توسط وزیر امور خارجه پیغام دادیم، باز ننوشته و هیچ اعتنا نمی‌کنند. من خیال ندارم نطقى بکنم که در خارج از من تکذیب یا تمجید کنند. همین قدر می‌گویم که ما را استهزا می‌کنند، و الا سه سطر پروگرام نوشتن چهل روز طول ندارد، اگر صحیح است چیزى از طرف مجلس نوشته شود که چرا در این مدت پروگرام خود را ننوشته و نفرستاده‌اند.
رئیس: بلى صحیح است.
حسام‌الاسلام: عرض بنده این است که ناخوشى دو چیز لازم دارد، یک نسخه که طبیب حاذق می‌نویسد و یک صورت دوایى. ما نسخه‌نویس هستیم و صورت دوایى است که اقدام نکرده‌اند در دست وزرا است.
حاج سید عبدالحسین شهشهانى: در باب تغییر حکام پریروز مختصرى عرض کردم که بى‌جهت حکام را تغییر می‌دهند، مثل فارس حکومتى که اغتشاش آنجا را منظم کرده چرا تغییر می‌دهند؛ مطلب دیگر اینکه باید از وزیر علوم پرسیده شود که قانون انطباعات که بیرون آمده آیا مجرى داشته است یا نه و از چند روز قبل دو سه نفر از روزنامه‌نویس‌ها بعضى چیزها نوشته‌اند، درباب آنها چه اقدامى کرده‌اند؟
آقا شیخ حسین: مطالبى که آقا میرزا آقا گفتند صحیح است؛ ولى به عقیده بنده باید اسم وزرا در حضور و غیابشان محترما برده شود و هرگاه کارى دارند وزیر خواسته شود و توضیحات از او بخواهند. هرگاه نتوانست جواب بدهد عزل او را از پیشگاه همایون بخواهند.
سیدالحکما: شش ماه است که قانون وزارت داخله از مجلس گذشته و به صحه همایونى رسیده و هنوز در مرکز هم به وقع اجرا نگذاشته‌اند، خوب است چیزى به وزیر داخله نوشته شود که این قانون را از مرکز شروع کرده اجرا نمایند، بعد در سایر ولایات هم مجرى نمایند.
آقا شیخ محمدعلى: صحبت مختلط شد! اولا از قانون عدلیه صحبت شد رئیس فرمودند هفته آتیه. بنده عرض می‌کنم این قانون که می‌آید چون مقدمات او را نمی‌دانیم نمی‌توانیم راى بدهیم. مثلا نوشته در ماده فلان و بنده هیچ مسبوق به آن ماده نیستم. دیگر اینکه این عبارات طورى نوشته شده من که فارسى و عربى می‌دانم معنى این عبارت را نمی‌فهمم! در این صورت باید یک حوزه درس تشکیل داد و این عبارات را درس داد. عبارت قانون باید خیلى سهل و ساده نوشته شود و فصل به فصل تصویب شده و به صحه رسیده و اجرا شود تا ادارات منظم شود.