مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از آغاز تردد آزمایشی از یک باند از قطعه ۲ آزادراه تهران -شمال تا پایان امسال خبر داد و گفت: ٨۴ درصد این پروژه پل و تونل است که تا پایان سال به اجرا می‌‌رسند، اما بخش نصب تاسیسات با ایمنی کامل مطرح است که احتمال پایان اجرای آن تا اوایل سال آینده وجود دارد اما عبور آزمایشی از این مسیر در پایان امسال انجام می‌شود. خادمی با اشاره به میزان ساخت پروژه‌های ریلی اظهار کرد: در ۱۵ سال گذشته به‌طور متوسط حدود ۲۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی اضافه شده که با تکمیل این خطوط ریلی ۵/ ۲ برابر متوسط سالانه شبکه ریلی ایجاد می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پنج پروژه آزادراهی با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در دست اجراست، تصریح کرد: طول این پروژه‌ها ۲۹۱ کیلومتر است. در این بخش هم در ١۵ سال اخیر ٨۶کیلومتر بوده است، اما در یک سال آینده ما ٢٩١ کیلومتر آزادراه تحویل می‌‌دهیم که ۳/ ۵ برابر متوسط سالانه است. خادمی با اشاره به پروژه‌های اولویت‌‌دار خاطرنشان کرد: پروژه‌های اولویت‌‌دار منطقه ۲ آزادراه تهران -شمال، بخش گلوگاهی آزادراه منجیل - رودبار، آزادراه شیراز- اصفهان، آزادراه تبریز - مرند و آزادراه مراغه - هشترود هستند. وی از آغاز تردد آزمایشی از یک باند از قطعه ۲آزادراه تهران -شمال تا پایان امسال خبر داد و ابراز کرد: ٨۴درصد این پروژه پل و تونل است که تا پایان سال به اجرا می‌‌رسد اما بخش نصب تاسیسات با ایمنی کامل مطرح است که احتمال پایان اجرای آن تا اوایل سال آینده وجود دارد اما عبور آزمایشی از این مسیر در پایان امسال انجام می‌شود. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: سخت‌‌ترین استانداردها را برای ذوب آهن برای ریل ملی در نظر گرفتیم و از این مجموعه تعهد گرفتیم که تا ۵ سال در هر منطقه‌ای ریل ملی دچار شکست شد بدون هزینه ریل جایگزین را در محل نصب کنند. خطیبی با تاکید بر اینکه از ٧٠ هزار تن مورد استفاده تنها یک مورد شکست رخ داده که این موضوع هم غیرطبیعی نیست و نباید نگران آن باشیم گفت: اما در آن خبر شکست ریل هم عده‌‌ای کم‌لطفی کردند، چراکه آن پروژه هنوز تمام نشده بود و عملیات جوش‌کاری به اجرا نرسیده بود و در صفحه اتصال، تاج ریل دچار شکست شده بود.

خطیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی ریل ملی را گران‌تر از ریل اروپایی و هندی خریداری می‌کند، اظهار کرد: پنج نوع قرارداد با ذوب‌آهن منعقد شده و قیمت خرید ریل ملی از ذوب‌آهن براساس فهرست بهایی است که سازمان برنامه و بودجه تعیین می‌کند و آن را مبنا قرار می‌‌دهیم. وی ادامه داد: البته بحث حمایت از تولید ملی هم مطرح می‌شود اما با وجود این هم این اطمینان را می‌‌دهیم که ریل ملی گران‌تر از ریل خارجی نبوده و باید توجه شود در‌حال‌حاضر بدهی سنگینی به ذوب‌آهن وجود دارد که اساسا جایی مطرح نشده است. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در پاسخ به سوال دیگر «ایلنا» مبنی بر درخواست برداشت مجدد از صندوق توسعه ملی برای ساخت مرحله دوم راه آهن زاهدان-چابهار گفت: برای ساخت قطعه دیگر از راه آهن زاهدان - چابهار به‌طور رسمی درخواست استفاده از صندوق توسعه ملی را اعلام کردیم؛ چراکه برای تکمیل ۶٨٢ کیلومتر ریل این پروژه نیاز به تامین منابع مالی داریم که یکی از روش‌های تامین مالی برای این پروژه استفاده از منابع صندوق توسعه است. وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه با برداشت از صندوق توسعه برای قطعه دیگر راه آهن زاهدان- چابهار موافقت کرده است، ابراز کرد: باید توجه داشت کریدورهای رقیب در منطقه وجود دارد و ایران نباید برای تکمیل کریدور شرق و ساخت این پروژه ریلی مهم زمان از دست بدهد و یکی از راه‌های سریع تامین مالی استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی است. به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل، تامین مالی از صندوق به صورت ریالی است؛ یعنی بابت ٣٠٠ میلیون یورو استفاده‌شده از صندوق معادل ریالی آن را دریافت کردیم و طبیعتا برگشت آن هم به صندوق به صورت ریالی خواهد بود. خطیبی با بیان اینکه پروژه ساخت قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران تعطیل نبود، اظهار کرد: این پروژه تعطیل نبود اما باید سرعت آن افزایش پیدا می‌کرد. در این پروژه از ٢۴۵ کیلومتر فاصله قم- اصفهان- تهران ١۵٠ کیلومتر زیرسازی شده است. بانک عامل منتظر مصوبه شورای اقتصاد درباره بازنگری این طرح است و به محض مصوبه شورای اقتصاد بانک عامل اقدامات مربوط را انجام خواهد داد.