به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با حضور در برنامه صبح به خیر ایران شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ها و تمهیدات در نظر گرفته‌شده از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی برای سفرهای نوروزی۱۴۰۲ را تبیین و اطلاع‌رسانی کرد و گفت: ستاد نوروزی در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی و ادارات کل وزارت راه و شهرسازی در استان‌ها تشکیل شده است.

وی افزود: شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان‌ها برای اولین‌بار به ریاست مدیرکل راه و شهرسازی استان و عضویت تمام مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در استان‌ها تشکیل شده و به صورت شبانه روزی پاسخگوی هموطنان عزیز خواهد بود.

افندی‌زاده خاطرنشان کرد: در نوروز۱۴۰۱، حدود ۶میلیون سفر جاده‌ای با حمل‌ونقل عمومی و ۵/ ۱میلیون مسافر ریلی و ۳/ ۲میلیون مسافر هوایی و ۳میلیون مسافر دریایی توسط هموطنان انجام شد و پیش‌بینی‌ها نشان از این دارد که سفرهای نوروزی۱۴۰۲ به‌رغم همزمانی با ماه مبارک رمضان افزایشی در حدود ۱۰ الی ۱۵درصدی دارند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر لزوم ارتقای خدمات در مدهای مختلف حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای با کاهش تصادفات جاده‌ای، ایجاد سرویس‌های فوق‌العاده، استفاده از سامانه‌های جدید و مدیریت هوشمند سفرهای نوروزی تاکید کرد. وی افزود: در همه شقوق حمل و نقلی، سامانه‌ها و شماره تلفن‌هایی برای پاسخگویی به هموطنان عزیز آماده خدمت هستند. افندی‌زاده درخصوص نظارت بر قیمت بلیت‌ها توضیح داد: نظارت‌ها توسط بازرسان تعیین‌شده در سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در بخش هوایی، ریلی، جاده‌ای و دریایی انجام می‌شود و در صورت مشاهده تخلفات احتمالی پیگیری لازم صورت می‌گیرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای عمومی حدود ۱۴۰۰۰اتوبوس، ۲۹۰۰۰مینی‌بوس و ۳۱۰۰۰سواری برون‌شهری برای جابه‌جایی مسافران در نظر گرفته شده است و ۲۴۰۰شرکت حمل‌ونقل جاده‌ای فعال در کشور مسوولیت حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای را به عهده دارند و برای اولین سال سامانه رزرو نیز برای فروش بلیت‌ها در این بخش توسط تعدادی از سامانه‌ها در نظر گرفته شده است تا در صورت اینکه تقاضای سفر بیشتر از ظرفیت تخصیصی ناوگان باشد، تمهیدات لازم برای افزایش ناوگان توسط شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل جاده ای در نظر گرفته شود.

وی افزود: ظرفیت ناوگان ریلی در طرح نوروزی حدود ۵/ ۱میلیون مسافر است که پیش فروش بلیت از اواسط اسفندماه شروع شده و در حال انجام است. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با تامین منابع مالی نسبت به تامین لکوموتیوهای اضافی اقدام کند تا بتواند از این طریق ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کشور را تا ۱۰درصد افزایش دهد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: ۳/ ۲میلیون صندلی برای جابه‌جایی مسافران از طریق حمل‌ونقل هوایی در نظرگرفته شده است و نظارت بر عملکرد شرکت‌های هوایی از طریق سازمان هواپیمایی کشور در حال انجام است تا هم بلیت‌ها با قیمت مصوب فروخته شود و هم از فروش چارتری تا حد امکان جلوگیری به عمل آید. سعی بر این است تا حد امکان از تاخیر بیش از اندازه در پروازها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه احتمال افزایش تقاضای سفر در نوروز امسال وجود دارد، افزود: این موضوع نیازمند مدیریت تقاضا و عرضه از طریق سامانه‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود مسافری است.