فصل مشترک اصولگرایان و اصلاح‌طلبان منتشر شد

گروه خبر: شمارش معکوس برای رسیدن به صندلی‌های ساختمان بهارستان آغاز شد؛ تنها ۱۰ روز تا برگزاری انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی باقیمانده و این در حالی است که گروه‌های مختلفی از دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب یکی پس از دیگری فهرست انتخاباتی خود را منتشر می‌کنند. در این میان هرچند ائتلافی‌ها در اردوگاه اصولگرایان، فهرستی ۳۰ نفره را با عنوان ائتلاف برای حوزه انتخابیه تهران منتشر کردند، اما تعدادی از اصولگرایان فهرستی دیگر را با مشارکت تعدادی از اصلاح‌طلبان منتشر کردند؛ فهرستی که در راس آن نام علی مطهری دیده می‌شود.

این فهرست انتخاباتی ۲۰ نفره با عنوان «صدای ملت» در شرایطی منتشر شد که نام‌هایی چون کاظم جلالی، بهروز نعمتی و حسین شیخ‌الاسلام از فراکسیون رهروان ولایت نزدیک به علی لاریجانی دیده می‌شود. فراکسیون رهروان ولایت فراکسیون اکثریت مجلس نهم است که رویکردی نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس دارد و حتی یک نماینده از آن در فهرست ائتلاف اصولگرایان جای داده نشد. در همین حال نام‌هایی چون حسن سبحانی، حسن غفوری‌فرد، محمد خوش‌چهره، حسن بیادی، محمدرضا دشتی اردکانی و سیدمحمد حسینی که از اصولگرایان به‌شمار می‌روند نیز در فهرست صدای ملت وجود دارد؛ افرادی که برخی از آنها پیش از این در گفت‌و‌گو‌هایی از ارائه فهرست مستقل از ائتلاف اصولگرایان خبر داده بودند. از سوی دیگر سهم اصلاح‌طلبان در فهرست انتخاباتی صدای ملت به افرادی چون علیرضا محجوب، الیاس حضرتی، سهیلا جلودارزاده، مصطفی کواکبیان، محمدعلی وکیلی، پروانه مافی، حجت‌الاسلام محمد صالحی‌منش، محمود صادقی و محسن عابدینی‌پور اختصاص یافت؛ نامزدهای که به‌نظر می‌رسد وجود نام‌شان در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز بسیار محتمل است. با این همه شاید بتوان فهرست صدای ملت را تا حدی به عنوان فصل مشترکی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نامید؛ هرچند که گمانه‌زنی‌ها درباره انتشار فهرست‌های دیگری نظیر صدای ملت نیز وجود دارد. از سوی دیگر نام علی مطهری در این فهرست، شائبه حذف نام او از فهرست اصلاح‌طلبان را تقویت کرد. احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت به این شائبه پایان داد و به «ایسنا» اعلام کرد که نام علی مطهری به‌دلیل مواضع شفاف و روشن او، در فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان وجود دارد. دیروز و پس از انتشار فهرست صدای ملت برخی رسانه‌ها از حضور مطهری در این فهرست با عنوان جدایی مطهری از اصلاح‌طلبان یاد کرده بودند. از سوی دیگر علی مطهری نیز دیروز با رد اخبار منتشره درخصوص امضای میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان به «ایسنا» گفت که تعهدی به اصلاح‌طلبان نداده است.

وعده عارف برای انتشار فهرست

به‌نظر می‌رسد اصولگرایان تاکنون به ترسیم چشم‌اندازی از انتخابات پیش رو و صف‌بندی‌های درون خود دست یافته‌اند. این را می‌توان از انتشار فهرست ائتلاف این جریان سیاسی و همزمان فهرست‌های دیگر اصولگرایی دریافت که نشان می‌دهد اصولگرایان تصمیم خود برای چگونه حضور یافتن در انتخابات هفتم اسفند را اتخاذ کرده‌اند. با این حال اصلاح‌طلبان هنوز فهرست ائتلاف خود برای تهران را منتشر نکرده‌اند و محمدرضا عارف از احتمال انتشار امروز این فهرست خبر داده است. رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین در گفت‌و‌گوی خود با خبرگزاری تسنیم به تعامل اصلاح‌طلبان با اعتدالیون و حامیان دولت اشاره کرده و گفته است:‌ از ابتدای فعالیت‌های انتخاباتی بنای ما به ارائه لیست انتخاباتی مجلس با عنوان مجمع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت بوده است و از ابتدا بنا داشتیم با هم لیست دهیم. در روزهای اخیر برخی رسانه‌های اصولگرا از اختلاف میان اصلاح‌طلبان و نیز اختلاف آنان با حامیان دولت سخن گفته‌اند. عارف این موضوع را رد کرد و گفت: ما با اعتدالیون تعامل داشتیم و در ائتلاف بحث اختلاف نیست؛ بلکه گفت‌وگو و تعامل است، طبیعتا آنها نظراتی دارند و ما هم نظراتی؛ اما در یک فضای دوستانه این نظرات باید به هم نزدیک شود. آنچه بیش از همه فضا را برای گمانه‌زنی برخی رسانه‌ها مبنی بر وجود اختلاف در میان اصلاح‌طلبان مهیا می‌سازد، تاخیر در انتشار فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان است. با این حال حسین مرعشی روز گذشته دلیل تاخیر انتشار فهرست نهایی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را تایید صلاحیت تعداد جدیدی از داوطلبان در شورای نگهبان و ورود چهره‌های جدید به لیست اصلاح‌طلبان دانست. او در کانال تلگرامی خود برای این تاخیر از مردم عذرخواهى کرد.


درخواست حداد برای انصراف اصولگرایان

در سوی دیگر ماجرای انتخابات، ائتلاف اصولگرایان در تلاش اند تا با منصرف کردن نامزدهای خارج از فهرست، فضای انتخابات را به نفع خود تغییر دهند. دیروز غلامعلی حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان از دیگرنامزدهای اصولگرایی که در فهرست ائتلاف نیستند خواست تا به نفع فهرست واحد تهران، انصراف دهند. این در حالی است که فهرست صدای ملت با تعدادی از اصولگرایان نهایی شده و از سوی دیگر حسین طلا یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس که در لیست ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم حضور ندارد، از فهرست‌های دیگری به «ایسنا» خبر داد که از او برای حضور در لیست‌های دیگر از او دعوت کرده‌اند. حسین طلا همچنین از باقی ماندن خود در رقابت‌ها خبر داد. پیش از این نیز رفعت بیات، نماینده اصولگرای مجلس هفتم خبر داده که در حال رایزنی برای انتشار فهرستی موسوم به «نیروهای مستقل انقلاب» برای انتخابات مجلس دهم است. با این حال جبهه یکتا دیروز خود را تابع تصمیمات شورای ائتلاف اصولگرایان خواند. حمیدرضا حاجی‌بابایی سخنگوی این جبهه به «ایسنا» اعلام کرد که فهرست جداگانه‌ای منتشر نخواهیم کرد.


ارائه مستندات رد‌صلاحیت‌ها

با وجود آنکه تنها 10 روز به انتخابات دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده است برخی از نامزدهایی که با رد یا عدم احراز صلاحیت روبه‌رو شدند خواهان دلایل مستند این موضوع هستند. دیروز نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان این شورا در گفت‌و‌گو با «ایلنا» اعلام کرد که در صورت درخواست خود داوطلبان، مستندات قانونی ردصلاحیت به آنها ارائه می‌شود. او همچنین در واکنش به این موضوع که اظهارات اخیر وی درباره نظارت استصوابی در مجلس خبرگان شائبه اختلاف‌نظر در شورای نگهبان را ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: در یک مجموعه شورایی اختلاف‌نظر طبیعی است آنچه من پیش از این در مورد نظارت استصوابی گفتم، موضوع آیین‌نامه مجلس خبرگان بود که در آن مقرر شده که تعیین صلاحیت‌ها مانع نظارت استصوابی نیست.