گروه خبر: اختلاف‌ها بر سر آنچه شورای نگهبان ابطال آرای منتخب سوم اصفهان در مجلس اعلام کرده، همچنان ادامه دارد. این اختلاف‌نظر با گذشت بیش از یک هفته از رسانه‌ای شدن خبر ابطال آرای مینو خالقی از سوی شورای نگهبان، همچنان در اظهارات این شورا، دولت و وزارت کشور دیده می‌شود. اظهارات روز گذشته عضو حقوقدان شورای نگهبان و نیز سخنگوی دولت دراین‌‌‍‍‎‏ باره، موید اختلاف‌نظر بر سر برداشت حقوقی درباره ابطال آرای مینو خالقی است. روز گذشته، از یکسو نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که با تصویب اکثریت اعضای شورای نگهبان امکان ابطال آرا به لحاظ کشف عدم صلاحیت وجود دارد.

از سوی دیگر اما محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران از نظر متفاوت حقوقی وزارت کشور با شورای نگهبان درباره منتخب اصفهان سخن گفت. این موضوع نشان می‌دهد ماجرای اختلاف‌نظر دولت و شورای نگهبان بر سر آرای مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان برای مجلس دهم کماکان حل نشده باقیمانده است. نجات‌الله ابراهیمیان درباره اینکه آیا از منظر قانونی ماده‌ای درباره رد صلاحیت و ابطال آرای نامزدهای انتخاباتی پس از برگزاری انتخابات وجود دارد، به خبرگزاری میزان گفت: اگر شورای نگهبان بر این مبنا تصمیمی را اتخاذ کرده باشد و آرای فردی را پس از برگزاری انتخابات باطل کند به معنای این است که اکثریت شورا به این موضوع قائل هستند که به خاطر عدم صلاحیت هم می‌توان بعد از انتخابات صلاحیت فردی را رد کرد. او درباره اینکه آیا ماده قانونی در این باره وجود دارد، تاکید کرد: این موضوع تفسیر و برداشت اعضای شورای نگهبان از قانون است. ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که آیا امکان ابطال آرای نفر سوم اصفهان به دلیل ردصلاحیت وجود دارد تاکید کرد: اگر مبنا و تفسیر شورای نگهبان درباره این موضوع حاکم باشد امکان آن وجود دارد.


رسیدگی در مرحله اعتبارنامه

با این همه اما نوبخت اعلام کرد که درخصوص صیانت از آرای نمایندگان، وزارت کشور نظر حقوقی خود را که متفاوت با نظر حقوقی شورای نگهبان درباره یکی از منتخبان اصفهان بود، بیان کرده است. سخنگوی دولت ادامه داد: این نظرات به صورت مستدل به اعضای شورای نگهبان منعکس شده و وزارت کشور معتقد است اگر قرار است کاندیدایی در این مرحله از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شود و انتخابات آن به میان دوره‌ای موکول شود، باید در مرحله رسیدگی اعتبارنامه نماینده مورد توجه قرار گیرد. سخنگوی دولت افزود: فرآیند انتخابات به این گونه است که بعد از تایید صحت انتخابات مجلس باید اعتبارنامه نمایندگان مورد تایید قرار گیرد؛ بنابراین نظر حقوقی وزارت کشور بیان شده و امیدواریم حقی از کسی ضایع نشود و در اینجا از عملکرد وزارت کشور و شورای نگهبان در برگزاری انتخابات نیز تقدیر می‌کنم.پیش از این نیز علی مطهری نماینده مجلس در اظهارنظری در جمع خبرنگاران درباره ابطال آرای مینو خالقی در اصفهان گفت: باید این موضوع موکول به بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس می‌شد؛ زیرا اتهاماتی که به وی زدند خیلی محکم نیست. مطهری با بیان اینکه توضیحات شورای نگهبان درباره ابطال آرای مینو خالقی برای نمایندگان مجلس نهم روشن نیست، گفت: منتظر شنیدن توضیحات بیشتر و کامل این شورا هستیم. هرچند برخی همانند دولتی‌ها بر این باورند که براساس فرآیند انتخابات بعد از تایید صحت انتخابات مجلس باید اعتبارنامه نمایندگان مورد تایید قرار گیرد، اما برخی دیگر نظر شورای نگهبان را تایید می‌کنند. پیش از ابراهیمیان، موسی قربانی معاون قضایی دیوان عدالت اداری، در گفت‌و‌گو با خبر آنلاین ابطال آرای مینو خالقی توسط شورای نگهبان را به جهت استصوابی بودن نظارت این شورا، اقدامی قانونی برشمرده بود.