گروه خبر: انتقادها از برجام هر روز تندتر از گذشته می‌شود. موضوعی که هرچند حامیان دولت آن را دستاوردی بزرگ در عرصه سیاست خارجی تعبیر می‌کنند، در مقابل اما مخالفان آن را عبور از خط قرمزها و باج دادن به غرب می‌دانند. آتش این اختلاف هرچند از پیش از توافق نهایی میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ روشن شده است، اما این روزها با گذشت چند ماه از آغاز اجرای برجام به‌نظر می‌رسد شعله‌های آتش این اختلاف و انتقاد از دولت یازدهم تندتر از گذشته شده است.

دامنه این مخالفت‌ها به پیش از تصویب نهایی برجام برمی‌گردد؛ همان روزهایی که تیم مذاکره‌کننده به ریاست محمدجوادظریف وزیر، امور خارجه درگیر مذاکراتی سخت و فشرده با اعضای گروه ۱+۵ بودند و در مقابل در داخل، منتقدان برجام سرگرم برشمردن مضرات گفت‌وگو با ۱+۵. اما به‌‌رغم تمامی این مخالفت‌ها سرانجام برجام به تصویب رسید و تمامی طرف‌ها از آن به‌عنوان دستاوردی بزرگ یاد کردند. دستاوردی بزرگ برای دولت یازدهم از یکسو و از سوی دیگر برای جهانی که این روزها آتش جنگ در آن شعله‌ور است، اما این دستاورد بزرگ درداخل و خارج منتقدان بزرگی دارد؛ انتقادهایی که به‌‌نظر می‌رسد در سه سالگی عمردولت یازدهم رنگ دیگری به خود گرفته است. در همین راستا، روز گذشته آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از اعضای منتخب دوره‌های طرح ولایت گفت: عده‌ای از معامله برد - برد سخن می‌گویند، اما منظورشان باج دادن به آمریکا و تسلیم شدن است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: اگر در داخل کشور نیز خدای ناکرده مسوولانی باشند که باور کرده باشند چاره‌ای جز کنار آمدن با آمریکا یا به‌عبارت بهتر باج دادن به آمریکا وجود ندارد، در واقع از دو حال خارج نیستند؛ یا فکرشان تحت‌تاثیر القائات دشمن قرار گرفته است یا از تهدیدات دشمنان (اعم از تحریم یا حمله نظامی) هراس دارند؛ از این‌رو توجیه می‌کنند و می‌گویند باید تعامل برد - برد داشته باشیم، البته از ابتدا نیز می‌گویند که توقع بیجا نباید داشت، چراکه معامله برد - برد بوده و آنها نیز باید برد داشته باشند! آنها معتقدند که چهل سال دشمنی کرده‌ایم، چه فایده‌ای داشته است؟ مگر قدرت آنها را نمی‌بینید که به راحتی نفت ۱۱۰ دلار را به ۳۰ دلار می‌رسانند؟ بنابراین چاره‌ای جز تسلیم و سازش نداریم و اگر چهل سال است احساسی برخورد کرده و دشمنی کرده‌ایم، اشتباه بوده است! در واقع اصل مطلب همین است، اما اسم آن را معامله برد -برد گذاشته‌اند. آیت‌الله مصباح ادامه داد: البته چنین نیست که این افراد سوء‌نیت داشته باشند یا خدای ناکرده عامل دشمن باشند و چه بسا واقعا خیرخواه کشور هم هستند، اما فکر یا انگیزه‌شان تحت‌تاثیر تبلیغات و سخنان دشمنان قرار گرفته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه کوتاه آمدن در برابر دشمن، گاه به خاطر ترس از تهاجم و تحریم دشمن است که انگیزه افراد را برای مقاومت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ اظهار کرد: بنابراین گاهی این ترس در سخنان برخی نیز کاملا مشخص است و مثلا می‌گویند اگر این برجام و مذاکرات نبود، امروز جنگ شده بود! وی ادامه داد: رهبری بارها گفته‌اند که به نتیجه مذاکرات خوش‌بین نیستم و امروز هم عملا می‌بینیم که هر چند در مذاکرات از خطوط قرمز هم عبور شده تا به نتیجه برسد، اما هیچ فایده‌ای نداشته است و اگر رهبری اصلا به روی آنها هم نمی‌آورد، از بزرگواری ایشان است. مسوولان نیز می‌دانستند که رهبری موافق چنین شیوه مذاکرات نیست، اما گمان می‌کردند که ایشان در جریان کامل روابط بین‌الملل نیستند!عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته نمی‌توان گفت در حوادث اخیر هر چه اتفاق افتاده ناصحیح بوده و به خاطر سوء‌نیت و خیانت بوده است؛ اما آنچه حائز اهمیت است اینکه گاه ضررها می‌توانند منشأ نفع و خیر و برکت باشند؛ اگر برخی اتفاقات و حوادث تلخ ما را به حرکت در آورد که تنبلی نکرده و برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب، تلاش کنیم، می‌توانیم نفع و برکت آن را نیز در آینده مشاهده کنیم؛ بنابراین نمی‌توان به تنبلی و راحتی عادت کرد و توقع داشت که با یک رأی دادن به کسی که از نظر ما اصلح است، همه مسائل حل می‌شود.


نشانه بدعهدی دشمنان

همزمان به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در یادواره شهدای طلبه شهرستان محمودآباد نیز با اشاره به اینکه نشانه‌های بدعهدی دشمنان علیه کشورمان کاملا مشهود است، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنان مهم ابتدای سال خود در حرم رضوی فرمودند هیچ اثری از مذاکرات دیده نشده است.


هشدار رئیس قوه‌قضائیه به آمریکا

دو‌شنبه شب نیز آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه در جلسه مسوولان عالی قضایی گفت: اگر آمریکایی‌ها گمان می‌کنند که می‌توانند با برجام‌های دو، سه و چهار و... ماهیت سیاست خارجی و سپس ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند سخت در اشتباه هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، او همچنین گفت: برخی در کشور گمان می‌کردند که اگر مساله برجام حل و فصل شود، همه مشکلات حل خواهد شد اما چنین تفکری صحیح نیست و پیشرفت و توسعه و حل مشکلات در گروی تکیه بر توان داخلی و اتکا به قدرت و استعدادهای کشور است.


انتقاد شدید جلیلی

در ادامه این انتقادها سعید جلیلی رئیس تیم مذاکره‌کننده قبلی که بارها مخالفت خود را با برجام اعلام کرده است، این‌بار در صفحه توییتر خود به‌شدت از برجام انتقاد کرد و نوشت: اول برجام را آفتاب تابان و اکنون ابر شتابان می‌دانند و معتقدند مطالب چند سایت و روزنامه در اجرای برجام مانع ایجاد کرده است. آمریکا صراحتا اعلام کرده که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. رئیس‌جمهوری بودم پای برجام را امضا نمی‌کردم. بد عهدی آمریکا در تمام موارد مشخص است. درکنار تمامی این انتقادها از برجام از سوی برخی از مقامات، براساس آنچه خبرآنلاین گزارش داده است، سازمان فرهنگی هنری «اوج» که با نصب بیلبورد‌های «صداقت آمریکایی» در شهر تهران به شهرت رسید، در اقدامی تازه اقدام به ساخت انیمیشنی ١٩‌دقیقه‌ای با نام «بچرخ تا بچرخیم» کرده که در آن اجرای غنی‌سازی اورانیوم و دستیابی به دانش هسته‌ای را در سه دوره ریاست‌جمهوری اخیر کشورمان نشان می‌دهد. انیمیشنی کودکانه که البته نوک تیز پیکان آن «برجام» و توافق هسته‌ای را نشانه رفته است.