هشدار ظریف به آمریکا درباره متزلزل شدن  برجام
گروه دیپلماسی: وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی «نیویورکر» تاکید کرد مسائل منطقه اولویت اول ایران به شمار می‌رود و ما پیشنهادهایی به‌طور علنی و خصوصی برای تعامل و گفت‌وگو مطرح کرده‌ایم که متاسفانه این پیشنهادها به‌ویژه از طرف عربستان سعودی گوش شنوایی پیدا نکردند. نزدیک به 4 ماه از حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع روابط سیاسی و اقتصادی عربستان سعودی با ایران می‌گذرد و روابط دو کشور در مسیر تنش قرار گرفته است.

به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه «نیویورکر»، محمدجواد ظریف در این مصاحبه که ظاهرا قبل از دیدارش با جان کری وزیر خارجه آمریکا در نیویورک انجام شده‌است، در پاسخ به سوال رابین رایت خبرنگار نیویورکر که پرسید شما در سال ۲۰۱۳ پس از روی کارآمدن گفتید که پس از توافق هسته‌ای اولویت اصلی‌تان روابط بهتر با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) است. پس پایان دادن به این درگیری‌های نیابتی مستلزم چه کاری است؟ گفت: «منطقه، اولویت اول ما است. ما می‌خواهیم از هر فرصتی برای همکاری با همسایگان خود در خلیج‌فارس استفاده کنیم. ما هم به‌صورت علنی و هم به شکل خصوصی پیشنهادهایی را برای تعامل و گفت‌وگو مطرح کرده‌ایم اما متاسفانه آنها گوش شنوا ندارند.» ظریف با بیان اینکه خویشتنداری را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌ایم، درباره زمان این خویشتنداری افزود: «از زمانی که کشورهای خلیج‌فارس از صدام حسین به مدت هشت سال حمایت کردند و صدام بعدا علیه آنها اقدام کرد. همچنین در دو سال و نیم گذشته زمانی که ما درگیر مذاکرات هسته‌ای بودیم، عربستان هر کاری می‌توانست برای مخدوش کردن مذاکرات انجام داد، از جمله از اشباع بازارهای نفتی دریغ نکردند و ما خویشتنداری کردیم. هر چیزی حدی دارد.»


مشکلات بر سر راه برجام

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال نیویورکر که مشکلات موجود در ارتباط با توافق هسته‌ای چیست؟ گفت: «مهم‌ترین مشکل این است که آمریکا پس از اینکه به مدت هشت سال با وضع جریمه‌های سنگین، همه را ترسانده و از ایران فراری داده، اکنون خود را کنار کشیده است.» ظریف با بیان اینکه باید شاهد این باشیم که بانک‌های اروپایی بدون هراس از تلافی آمریکا، با ایران کار کنند، تاکید کرد: «ما تعهدات خود را به‌طور کامل انجام دادیم و مستحق سود بردن کامل از مزایای برجام هستیم. آمریکا باید این پیام را ارسال کند که کار کردن با ایران هیچ هزینه‌ای برای آنها ندارد بدون اما و اگر. رعایت نظام‌ها و معاهدات بین‌المللی به دلیل مزایایی است که به همراه دارند و اگر مزایایی نداشته باشند دوام آنها به خطر می‌افتد.» او در پاسخ به این پرسش که «آیا برجام با خطر فروپاشی روبه‌رو است» گفت: «نخیر؛ برجام برقرار است، اما اگر یکی از طرف‌ها از توافقنامه تبعیت نکند، در این صورت توافق شروع به متزلزل شدن خواهد کرد.»


آینده گفت‌وگوهای ایران و آمریکا

ظریف در ادامه این گفت‌وگو درخصوص موضع رئیس‌جمهوری آینده آمریکا درباره فرآیند و توافقی که در دوره اوباما شروع شد، گفت: «علاقه دارم که این فرآیند در دولت اوباما به نتیجه برسد و اعتقاد دارم در این صورت، روسای جمهوری آینده ایران و آمریکا محافظت و ادامه آن را به نفع خود می‌دانند زیرا اعتقاد داریم که این توافق خوبی است و در صورت اجرای کامل، همه شاهد سرایت تاثیرات سودمند جانبی آن به بخش‌های دیگر خواهند بود.» او در پاسخ به این پرسش که آیا گمان می‌کند رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا به اندازه رئیس‌جمهوری کنونی دوستانه و علاقه‌مند به گفت‌وگو خواهد بود؟ گفت: «به هر حال افراد بسیاری در ایران، (عملکرد) این دولت را خیلی دوستانه نمی‌دانند.» ظریف ادامه داد: «ما امیدوار بودیم که تعامل بیشتر با آمریکا در این موضوع (هسته‌ای) بی‌اعتمادی را کاهش دهد و گمان نمی‌کنم که خیلی دیر شده باشد؛ همان‌طور که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال گذشته گفتند، اگر تجربه مذاکرات هسته‌ای نشان دهد که آمریکا رویکرد خود را در قبال ایران تغییر می‌دهد، در این صورت شانس تغییر وجود دارد.»


اول اثبات برادری بعد ادعای ارث و میراث

خبرنگار نیویورکر در ادامه این گفت‌وگو با بیان این پرسش که یک مقام ارشد آمریکایی گفته که دولت آمریکا امیدوار بود توافق هسته‌ای راه را برای حل‌وفصل سایر مشکلات گذشته باز کند، افزود که این نگرانی وجود دارد که ایران تمایلی به حل برخی از آن مسائل دیگر ندارد. ظریف در این‌باره پاسخ داد: «در فارسی مثلی داریم که می‌گوید «اول برادری خود را ثابت کن بعد ادعای ارث و میراث کن»؛ آمریکا باید اول نشان دهد که توافق هسته‌ای (برجام) را اجرا می‌کند. هیچ‌کس سوال نمی‌کند که آیا ایران برجام را اجرا می‌کند یا نه و تقریبا تمام مقام‌های ایران اعتقاد دارند که آمریکا این توافق را اجرا نکرده است. بنابراین شما اول باید برادری - یا خواهری - خود را ثابت کنید و سپس از ارث و میراث صحبت کنید. سود اجرای موفق توافق هسته‌ای زمانی میسر می‌شود که این توافق به‌طور موفق اجرا شود.»


مجلسی همراه‌تر با دولت

انتخابات مجلس شورای اسلامی دیگر موضوعی بود که مورد نظر خبرنگار نیویورکر در گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران بود. رابین رایت با بیان اینکه دور جدید مجلس شورای اسلامی شاهد حضور شمار بیشتری از نمایندگان حامی دولت است، از ظریف پرسید که این امر چه اثری بر عملکرد دولت خواهد داشت؟ که وزیر امور خارجه گفت: «از آنجا که ما از سیستم مستحکم حزبی برخوردار نیستیم، نمایندگان پارلمان می‌توانند بسته به هر موضوع و احساسشان در مورد اینکه مردم در آن موضوع چه انتظاری از آنها دارند، تصمیم‌گیری کنند. به همین نحو هم بود که مجلس قبلی که پارلمانی اصلاح‌طلب هم نبود، از مذاکرات هسته‌ای ما حمایت کرد.» او ادامه داد: «اگر ما عملکرد مناسبی نداشته باشیم، همین حامیان می‌توانند به مخالفان ما بدل شوند. بنابراین، هرچند که در پارلمان جدید افراد بیشتری هستند که نگاه مشابهی با رئیس‌جمهور دارند، اما این به آن معنی نیست که رئیس‌جمهور الزاما می‌تواند در هر موضوعی اکثریت را (در پارلمان) همراه خود داشته باشد. در همه جای دنیا، سیاست، سیاست است.» ظریف در پاسخ به این سوال که اولین طرحی که رئیس‌جمهوری قصد دارد در پارلمان جدید مطرح کند، چیست، گفت: «منشور حقوق شهروندی. اگرچه این منشور نیازمند تایید پارلمان نیست اما شاید رئیس‌جمهوری بخواهد رویه‌ها، ضمانت‌ها و سازوکارهای مشخصی را ارائه دهد که ممکن است نیازمند تصویب پارلمان باشد. باقی موارد، کارهایی است که پارلمان می‌تواند برای جلوگیری از اجرای سیاست‌ها انجام دهد. پارلمان توانمندی جدی‌ای برای پرسش از وزرا، پرسش از سیاست‌ها و حتی استیضاح وزرا دارد. (در مجلس جدید) دیگر کمتر شاهد این موارد خواهیم بود.»


نمایشگاه هولوکاست

ظریف در این گفت‌وگو همچنین درباره‌ برقراری یک نمایشگاه کاریکاتور در ارتباط با موضوع هولوکاست، گفت: «یک سازمان غیر دولتی قرار است آن را برگزارکند که توسط دولت ایران مدیریت نمی‌شود و از سوی دولت هم تایید نشده است.» به گزارش «ایسنا»، وزیر امور خارجه تاکید کرد: «انجام این کار نیاز به مجوز دولت ندارد. ما فقط باید برای افرادی که می‌آیند روادید صادر کنیم. ما تنها این مطالب را مورد توجه قرار می‌دهیم که افرادی که نفرت پراکنی نژادی و خشونت را تبلیغ می‌کنند، دعوت نشوند.» ظریف در پاسخ به این سوال که اساسا چرا ایران اجازه برگزاری چنین نمایشگاهی را می‌دهد، گفت: «چرا ایالات متحده «کو کلاکس کلان» (گروه‌های سفیدپوست نژادپرست) دارد؟ آیا مقصر اینکه سازمان‌های تنفرپراکن نژادی در ایالات متحده وجود دارد، دولت ایالات متحده است؟ تصور نکنید که ایران تک‌صدایی است. دولت ایران از هیچ نمایشگاهی با ماهیتی که از آن صحبت می‌کنید حمایت نکرده و چنین نمایشگاهی ترتیب نمی‌دهد. هر وقت توانستید سازمان‌های خود را از انجام چنین کارهایی بازدارید، آن وقت می‌توانید از دیگران هم بخواهید چنین کاری کنند.» او همچنین در پاسخ به این سوال که وی و رئیس‌جمهور ایران سال جدید را به یهودیان تبریک گفته‌اند ابراز کرد: «خوب ما به افتتاحیه این نمایشگاه‌ نخواهیم رفت.»