گروه خبر: آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در دانشگاه آزاد قزوین از ردصلاحیت مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان انتقاد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدون نام‌ بردن از مینو خالقی و به‌صورت تلویحی گفت: «چرا کسی را که صلاحیتش محرز شده، رد می‌کنند. باید از عاقبت این کار بترسید؛ با آبروی افراد بازی نکنید.» از سوی دیگر علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس نهم و منتخب مجلس دهم در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان از او سوال کرد که آیا با چند عکس مشکوک می‌توان عدم اعتقاد و التزام عملی یک فرد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی را احراز کرد؟ به گزارش «ایسنا» مطهری با استناد به ماده ۷۳ قانون انتخابات نوشت: «شورای نگهبان انتخابات حوزه انتخابیه اصفهان را تایید کرده و این به منزله امضای اعتبارنامه تمام منتخبان اصفهان است و وزیر کشور باید اعتبارنامه خانم خالقی را نیز امضا و به مجلس ارسال کند.»

ماجرای ردصلاحیت منتخب سوم اصفهان در شرایطی ادامه دارد که هنوز گزارش رسمی از تصمیم‌گیری «هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه» درباره وضعیت مینو خالقی برای حضور در مجلس دهم، از سوی این هیات منتشر نشده است. با این حال دو خبرگزاری فارس و تسنیم عصر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه خبر دادند که این هیات، نظر شورای نگهبان را درباره ابطال آرای خانم خالقی تایید کرد. یک روز پس از آن یعنی در ۲۲ اردیبهشت‌ماه هم آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با توضیحات خود، تصمیم شورای نگهبان مبنی بر ابطال آرای خالقی را تایید کرد و از سوی دیگر سیامک ره‌پیک، معاون اجرایی و امور انتخابات این شورا گفت که نظر شورای نگهبان درباره این منتخب مردم اصفهان در مجلس دهم تغییری نکرده و انتخاب جایگزین مینو خالقی در مجلس دهم به خرداد ۹۶ و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس موکول شده‌ است. با این همه، موضوع دیگری که این روزها درباره مساله مینو خالقی مطرح شده و برخی رسانه‌ها را به واکنش‌ها متفاوت برانگیخته است، ماجرای بازداشت منتشر‌کننده عکس‌هایی است که به مینو خالقی نسبت داده می‌شود؛ عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شد و گفته می‌شود از اصلی‌ترین دلایل ردصلاحیت این منتخب اصفهان برای مجلس دهم است. خبرگزاری تسنیم ۲۱ اردیبهشت‌ماه از بازداشت مدیر سایت و منتشر‌کننده عکس‌های مینو خالقی در فضای مجازی خبر داد. با بازداشت این فرد، برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، جریانی را به راه انداختند که در آن به انتقاد گسترده درباره بازداشت فردیاد شده پرداخته و در عین حال خواستار مجازات مینو خالقی شدند.

دستگیری طالبی عین قانون بود

این در شرایطی است که عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور پنج‌شنبه شب در یک نشست خبری در مشهد در پایان همایش استانداران کشور به این اقدام برخی رسانه‌ها واکنش نشان داد و انتشار عکس‌های مینوخالقی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را برای جامعه دینی ما اقدامی غیر‌اخلاقی، زشت و ناپسند خواند. رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه پیگیری، شناسایی و برخورد با این فرد عین قانون است، گفت: «در دو روز اخیر برخی رسانه‌ها به دفاع از فرد متخلف پرداخته‌اند در حالی که این عمل به هیچ‌‌وجه قابل دفاع نیست و باید همه تن به قانون داده و بپذیریم که در یک جامعه اخلاقی همه باید مصون باشند. باید قوه‌قضائیه داوری کرده و حکم بدهد که مستوجب عقوبت هست یا نه.» به گزارش «ایرنا» رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه انسان‌ها دارای حریم هستند و باید این حریم رعایت شود، افزود: «وزارت کشور به عنوان مسوول، هر امری را که اخلاق عمومی و امنیت اخلاق و اجتماعی را به خطر بیندازد از مجاری قانونی پیگیری می‌کند.» وزیر کشور تاکید کرد: «هیچ فرقی نمی‌کند که این فرد به کدام تفکر، جناح و گروه مرتبط است و هر جناح و فردی باید به قانون پایبند باشد». به گفته رحمانی‌فضلی امنیت اجتماعی و اخلاقی تنها گشت ارشاد و تذکر دادن در خیابان نیست، بلکه حیثیت شهروندان و اینکه با آبروی افراد به راحتی بازی نشود، یک مساله هم در حوزه امنیت اخلاقی است.

انتقاد علم‌الهدی

با این حال روز گذشته آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد به انتقاد از بازجویی از منتشرکننده عکس‌های مینو خالقی پرداخت و گفت:‌ «چرا برای یک خانم و کاندیدا در یک جریان سیاسی باید امنیت حفظ شود، اما برای یک عالم در شهر و کشور و با وابستگی به مقام ولایت و رهبری نباید امنیت حفظ شود؟» به گزارش «ایسنا» آیت‌الله علم‌الهدی ظهر دیروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با بیان اینکه باید از بعضی مسوولان اجرایی کشور گلایه کنم، افزود: «عزیزان ما در عرصه امنیت مسوولیت دارند کسی که یک عکس ناهنجار از یک کاندیدا را منتشر کرده شناسایی کنند و از او بازجویی شود، اگر امنیت کشور این اقتضا را می‌کند - که حتما می‌کند - چرا در مورد کاندیدایی دیگر که نه تنها در فضای مجازی بلکه در واقعیت و در سخنرانی‌ها به او فحش می‌دهند در حالی که خود او حضور نداشته، این کار را نمی‌کنند.»